DramaForum nr 2-2010
Kunskapstörst och fingertoppskänsla
Varje dag utspelar sig dramer på arbetsplatserna och människor lever upp till eller gör uppror mot sina förväntade roller. Tragedier och komedier avlöser varandra. Trots det är drama och teater i sin specialiserade betydelse inte särskilt vanligt förekommande utan man får rikta sökarljuset mot särskilda punkter för att få syn på det som faktiskt sker.
Jobb med drama i arbetslivet är inte något för tillfälliga lycksökare utan ett område för skådespelande pedagoger och improvisatörer med kunskapstörst, fingertoppskänsla för gruppdynamik och förmåga till kreativt samspel med kollegor och deltagare.
Vardagens Dramatik i Stockholm har under många år utvecklat en sådan specialkompetens. Hur seriöst och metodiskt de arbetar inom rättsväsendet blir tydligt i intervjuer med skådespelaren Peter Hellström, polisen Per-Ove Granath och kommunikationschef Ulrika Hjerpe.
En yngre grupp, Impra i Uppsala företrädd av Maria Flink och Camilla Rönngren, berättar om sceniska föreläsningar t.ex. för Svenska kyrkan och Naturvårdsverket och hur de arbetar med simulerade svåra samtal. Frida K. Eriksson beskriver forumteatergruppen Breytas program Falla mellan stolar för personal inom skola, socialtjänst, polis och barnpsykiatri som en väg att förbättra samarbetet kring utsatta barn.
Grundläggande komponenter är gemensamma för samtliga aktörer i detta nummer men det finns skillnader i tillvägagångssätt. En rad nerslag i olika delar av landet med drama för olika sorters arbetsplatser ger en aning om bredd och möjligheter. Viveka Rasmusson reflekterar över projekt med drama som ett sätt att väcka intresse för utvärderingar i Malmö. I Göteborg har Erika Marklund med barnkonventionen som plattform utvecklat ett givande samarbete med Trafikkontoret. Inger Lundmark beskriver två uppdrag i Stockholm för att hjälpa personalgrupper under omorganisation att hantera kaostillstånd och oroskänslor. Hanna Lidström är engagerad av Ung Resurs i Piteå för att ge ungdomar mod att ta sig in på arbetsmarknaden.
I stället för forskningsartikel har Elin Nilsson för detta nummer intervjuat den internationellt verksamma forskaren och utbildaren Margret Lepp om drama som redskap att öka vårdpersonals förståelse för patientperspektivet. Nordiskt samarbete exemplifieras av en finsk-svensk dramavandring på Livrustkammaren. Magda W. Kokai rapporterar. Helena Wilén skriver om en kurs i Nonviolent Communication.
Drama i arbetslivet får effekter när reflektion och humor, allvar och skratt, nytta och nöje samverkar. Det framgår tydligt i detta nummers artiklar. Drama i arbetslivet motiveras knappast med sitt konstnärliga värde. För kritiker faller det då inom ramen för instrumentell tillämpning. Har det därmed mindre värde? Kan drama i arbetslivet med en allt flitigare förekommande internationell term kallas applied theatre? Eller finns det en skillnad? Hör av dig med inlägg i frågan till nästa nummer av DramaForum!
Anita Grünbaum
Anita Grünbaum
Publicerad: 2010-05-03
Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA