Tema Medeltid #1 2024
Redaktionen
I årets första nummer har vi valt att låta medeltiden ta plats, men vi blickar också framåt mot såväl 1700-talet som dagens utövare av tidig musik.
Medeltidens kultur, och inte minst musiken, har länge intresserat såväl forskare som allmänhet. En exotisk tid, full med riddare, mystik och sagor. Men på samma gång finns en närhet, inte minst då många lämningar finns kvar. Se bara på alla våra medeltida kyrkor!
Något som ofta har betraktats som en sådan lämning — en medeltida tradition som levt kvar genom århundradena — är de medeltida balladerna, vilka på allvar började nedtecknas under 1800-talet. Både balladernas teman och form påminde om detta uråldriga, exotiska och primitiva, och väckte stort intresse. Elisabet M Ryd skriver om visorna, både som representativa för en äldre tid och som pågående tradition, och vilka insikter balladerna kan ge om normer och ideér genom tiderna.
De allra flesta har nog en relation till Carmina Burana, och då kanske framför allt till Carl Orffs kompositioner som bygger på texterna från Codex Buranus, nedtecknade i början av 1200-talet. Lars H Jonsson diskuterar texternas ursprung, vad man vet om musiken och om senare tiders tolkningar.
Något senare, från slutet av samma århundrade fram till slutet av medeltiden, sprider sig stränginstrumentet gittern till stora delar av Europa. Utifrån det bevarade bildmaterialet ger Gustav Näsman Olai en inblick i detta instrument och dess utbredning och variationer.
Petra Dotlačilová tar oss framåt i tiden till 1700-talets teaterkostymer. Hon visar hur dessa var påverkade av konventioner som fokuserade på lättigenkännliga karaktärer snarare än individer. Vi ser även fram emot en fortsättning på denna artikel i nästa nummer.
Vi får även möta några av dem som arbetar med tidig musik på scenen idag: Annika Lindqvist, koreograf och regissör aktuell med ett Bach-verk på Göteborgsoperan, och Anders J Dahlin — en tenor med stor passion för barockens franska musikteater.
Vår tidskrift har tyvärr drabbats av ett ekonomiskt bakslag och behöver nu all hjälp vi kan få — mer om detta finns att läsa i medlemssidorna.
Men vi måste blicka framåt, och i vanlig ordning presenterar vi i årets första nummer en katalog som visar på ett urval av de många kurser inom tidig musik som möjliggör fördjupning och breddning för såväl amatörer som proffs.
Oavsett om du är utövare eller nöjer dig med att lyssna, så önskar vi er alla ett gott 2024 i den tidiga musikens tecken!
Nytt Om Tidigt
Nyckelharpans nätverk gott exempel tycker Unesco
1700-talscembalo till klaverens hus
Vadstena-Akademien får kraftigt minskat anslag
Musikaliska Akademiens protokoll nu i digital form
Apollós CAbinet släpper debutalbum
Stipendium till Kristine West
Forskningskonferens om tidigmodern scenkonst i Paris
Teaterkostym ställs ut på Livrustkammaren
Tidigt på SVT om streamad opera
Medeltida nunnor musikskapande uppmärksammas i konsertprojekt
Carmina Burana — eller Codex Buranus?
Lars H Jonsson
Gittern — bilder av ett medeltida stränginstrument
Gustav Näsman Olai
Träd in i den medeltida balladens spännande värld Elisabeth M Ryd
Nationalmuseum lägger internationellt pussel
Vårens festivaler
"Det måste ju vara så snyggt det kan"
Saga Samuelsson
Vad kläderna berättar, del 1
Petra Dotlačilová
Pierrot i strålkastarljuset
Saga Samuelsson
Kurskatalogen 2024
Medlemsnytt Föreningen för Tidig Musik
Ordförandes ord – Kris i föreningen
Staffan Liljestrand
Konsertkalendarium
Publicerad: 2024-04-29
Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK