Innehåll #4 2024

Redaktionen har nåtts av det tråkiga beskedet att vår danska systertidskrift Custos avslutar utgivningen till årsskiftet. Vi håller kontakten med dem för att se om vi kan vara dem till någon hjälp, eller om det finns saker vi kan lära oss av dem. Det är prövande tider i kulturen, men Custos problem har inte varit främst det finansiella, utan att antalet personer som har velat engagera sig i att skriva för tidskriften har minskat.

I nuläget är detta inte ett stort problem för Tidig Musik - vi är glada att ha ett antal skribenter som gärna skriver om varierande ämnen. Men det är en påminnelse om hur viktigt det individuella engagemanget är för att vi skall få den kultur vi vill ha, och vill uppmuntra våra läsare att ta tid och engagera er i de kulturyttringar ni bryr er mest om, oavsett om det handlar om tidig musik eller inte! Vi kommer fortsätta hålla kontakt med Tidig Musik och Custos i Danmark, och hoppas att det här inte blir ett avslut, utan bara en kortare paus som kan leda till något gott på sikt.

Men tillbaka till vinterns nummer av Tidig Musik. Med den tråkiga bakgrunden av Custos situation känns det extra roligt att presentera detta något brokiga och temafria nummer. Innehållet är brett och kommer från ett stort antal skribenter, varav några skriver i tidskriften för första gången.

Saga Samuelson inleder med en djupdykning i barockdans med en rapport om jubilerande Pied en l'airs verksamhet samt en inblick i Drottningholmsteaterns fördjupade arbete med dansen. Det är intressant att se denna konstform såväl från de engagerade amatörernas synvinkel som från den professionella sidan.

Folkoperan är inte en scen vi mest förknippar med historically informed practice, men Ditte Hammar ger oss inblick i hur de i samarbete med Uppsala stadsteater utforskar Mozarts Trollflöjten, och hur detta arbete inkluderar såväl nya personliga relationer till verket som upptäckter i gamla manuskript.

Vi gör en utflykt till körmusiken i Staffan Liljas intervju med Fredrik Malmberg, där vi får höra om likheterna mellan att göra tidig och nyskriven musik, och i Elisabeth Luttemans intervju med raritetsbibliotekarie Marina Demina får vi höra om de skatter i form av gamla manuskript som ligger och väntar på att utforskas.

Gustav Näsman Olai fortsätter sin berättelse om det medeltida instrumentet gittern. I förra artikeln berättade han om instrumentet baserat på bevarat bildmaterial, men i detta nummer fokuserar han på musiken och musikerna. David Åsbrink har gått från förvirring till klarhet i sitt sökande efter Lapplands förlorade säckpipa, och finner att den förmodligen var en förvirrad funktion av 1700-talets fantasi.

Vi hoppas innerligt att ni kommer att njuta av denna breda samling artiklar och intervjuer, och att ni får en härlig juletid. Vi ser fram emot 2025 med nervositet och spänning, och har redan tjuvstartat med planeringen av första numret.



Nytt om Tidigt

”En helt underbar verklighetsflykt” Saga Samuelson
Saga Samuelson berättar om 40-årsjubilerande Pied en l’air.

Nytändning för barockdansen Saga Samuelson
Drottningholms slottsteater har satsat extra på barockdans under sommaren, och Saga Samuelson rapporterar.

Trollflöjtensamarbete Ditte Hammar
Folkoperan och Uppsala stadsteater sätter upp Trollflöjten tillsammans och Ditte Hammar har intervjuat regissör och dirigent.

Olai Gittern – musikerna och musiken Gustav Näsman
Gustav Näsman Olai fortsätter berätta om ett medeltidsinstrument.

Låt unga växa med den tidiga musiken Roland Kjellström
Roland Kjellström om hur man undervisar unga i tidig musik.

”Samlingarna längtar efter att utforskas” Elisabeth Lutteman
Elisabeth Lutteman har intervjuat raritetsbibliotekarie Marina Demina.

Odiscutabelt Daniel Blockert

Fredrik Malmberg söker ovanligare tidig musik Staffan Liljas
Staffan Liljas har intervjuat Eric Ericsons kammarkörs avgående chefsdirigent om hans intresse för tidig musik.

Lapplands ”Walpipe” – säckpipan som aldrig fanns? David Åsbrink
David Åsbrink undersöker ett gäckfullt instrument.

Tidig Musik Vinterns festivaler

Tidig Musik Konsertkalendarium


Publicerad: 2025-02-11

Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

2024-12-22
Glänta 2 2024

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-15
Populär Astronomi 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024
Populär Astronomi 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

Äldre resuméer