Repertoarhål #1 2024
Repertoarhål
Sören Tranberg
Jag påtalade i en ledare för drygt ett år sedan de svenska operahusens fantasilösa repertoarval. Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av verk som
Tosca, Salome, Elektra, Rigoletto och
Madama Butterfly.
Nu senast har våra tre största operahus spelat
Don Giovanni samtidigt. På Kungliga Operan satte
Ole Anders Tandberg upp hela da Ponte-cykeln i närtid. Nästa säsong utlovas vi ytterligare en nyuppsättning av
Figaros bröllop, för vilken gång i ordningen? Det finns ju faktiskt annan högkaratig repertoar att botanisera i, till och med hos Mozart!
I senaste numret av OV-Revyn går
Nils-Göran Olve igenom nationalscenens uppsättningar av Rossinioperor utifrån den aktuella uppsättningen av
Barberaren i Sevilla (recenserad på sidan 30). Fram till 1967 spelades bara
Barberaren och
Wilhelm Tell. Nu, under de senaste tjugo åren, tillkommer också
Askungen i två uppsättningar.
Under de senaste årtiondena har det utomlands rått en febril Rossinirenässans, inte minst tack vare Rossini Opera Festivals banbrytande verksamhet i den norditalienska semesterstaden Pesaro, en utveckling som i stort sett gått Stockholmsoperan förbi.
Det är i stället Läckö slottsopera som gått i bräschen för uppsättningar av
Kärlek på prov, Italienskan i Alger, Den tjuvaktiga skatan, Turken i Italien och nu i sommar Sverigepremiären på
La Gazzetta. Här vågar man gå utanför allfarvägarna.
På Göteborgsoperan spelades med stor framgång
Resan till Reims och i Malmö
Le comte Ory. Olve hade i sin artikel kunnat nämna att Stora Teatern i Göteborg mellan åren 1964 och 1971 spelade fyra Rossinioperor. Det blev Sverigepremiärer på både
Askungen och
Le comte Ory. Därutöver gavs
Barberaren och
Italienskan i Alger. Den senare i regi av
Folke Abenius, som tidigare hade iscensatt verket i Malmö.
Annars utgörs de stora luckorna i Kungliga Operans repertoar av barockopera och den franska 1800-talsoperan – bortsett från
Carmen, Hoffmanns äventyr och
Werther på senare år. Här spelar man knappast operor före Mozart och gör man det blir det sällan bra musikaliskt.
Nu i vår sätter Göteborgsoperan upp
Rameaus Platée. Där har man med stor framgång spelat
Händels Julius Caesar och
Alcina. Den senare är aktuell på Confidencen i sommar. Och där hade
Rameaus Dardanus Sverigepremiär i fjol. Och på Drottningholmsteatern ges i sommar för första gången
Lullys Armide. Stor succé hade man för två år sedan med
Vivaldis Il Giustino. Jag glömmer heller aldrig Vadstena-Akademiens fina uppsättning av
Telemanns Orpheus. Det är bara några exempel på lyckade svenska barockuppsättningar.
För att återgå till fransk 1800-talsopera är det Göteborgsoperan och Malmö Opera som gått emot mainstreamrepertoaren. I Göteborg gjorde
Malin Byström sin sceniska Sverigedebut 2007 som Marguerite i
Faust följt av titelrollen i
Thaïs, vilket ledde till att hon fick göra den sistnämnda rollen mot
Plácido Domingo i Valencia. Göteborgsoperan har också bjudit på
Halévys Judinnan och Sverigepremiären på
Thomas Hamlet. I Malmö har man satt upp
Massenets Manon,
Delibes Lakmé och
Gounods Romeo och Julia. Det går att botanisera och undersöka om det finns verk som håller för uppsättningar utanför tio-i-topplistan.
Nu kommer tjänsten som konstnärlig ledare för Kungliga Operan att utlysas under året eftersom
Michael Cavanagh har avgått i förtid på grund av sjukdom. Jag skulle önska mig en ny chef som har stora insikter om svenskt operaliv och som kan bli ett konstnärligt deciderat ansikte utåt. Det behövs!
Med tillönskan om god läsning!
Läs notiser och smakprov på Operas hemsidan opera.se
Sören Tranberg
Publicerad: 2024-03-07
Köp Opera
Läs mer om Opera i katalogen
Fler artiklar knutna till Opera
Fler tidskrifter i kategori MUSIK