Impro – mer än Johnstone

DramaForum 4-08

Spjutspetsar i tiden
eller folklig konst?

Paradiso, en festival för nyskapande scenkonstnärer och kultur­aktivister, arrangeras av Unga Turteatern i Kärrtorp och samlade i augusti i år 3 000 besökare. Plural är ett nätverk av arrangörer för ung scenkonst. De två grupperna bildar tillsammans Plural Paradiso, som stod bakom en rad arrangemang under Riksteaterns teaterdagar i november. På Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda finns landets enda performance-utbildning och några av deltagarna därifrån medverkade under teaterdagarna. Plural Paradisos första programpunkt innehöll en improviserad föreställning. När alternativa arrangörer som Plural och unga scenkonstnärer i Paradiso för ihop improvisationsteater och performance och intresserar sig för båda formerna, kan man få intrycket att de formulerar ett svar på detta nummers temafråga om impro och performance som tecken för tiden.

Lotta Björkman, dramapedagog och improvisatör i Teater Katalysator, satte fart på DramaForums redaktion genom att erbjuda sig skriva artikeln Impro – mycket mer än Johnstone. Det är också Lotta som har gett förslag på vilka personer och grupper som skulle kunna bidra med artiklar eller vara intressanta att intervjua för att visa på kraften i impro.

Den nya improvisationsrörelsen kan många gånger härledas till Stockholms Improvisationsteater (SIT), där många improvisatörer fått sin skolning för att sedan söka egna vägar. Några av dessa grupper uppmärksammas. För SIT har Gunilla Edemo och Lotta Björkman skrivit en grundlig kursplan. Utdrag ur planen ger en inblick i de grundläggande element som impro byggs upp av.

När det gäller impro finns det anledning att uppmärksamma både den professionella teaterverksamheten och det pedagogiska arbetet, eftersom flertalet grupper ägnar sig åt bådadera. Det gäller också för Impro & co som bedriver ungdomsverksamhet med teatersport. Den leds av Robert Weitz – själv ett lysande exempel på kombinationen aktör och pedagog. Tre andra skickliga improvisatörer och pedagoger – Madeleine Hermerén, Jakob Isberg och Helen Lindahl – finns bakom en väv av personliga svar på redaktionens frågor om impro.

Performance som ny scenkonst har långsamt trängt igenom som en möjlighet i svenskt kulturliv t.ex. med Uppsala Konstmuseums internationella performancefestival Friktioner i juni, i vilken också teaterelever deltog. En förändring är på gång och under hösten har flera performance väckt stor uppmärksamhet i media. I Danmark finns ett längre perspektiv på performance. Ida Krögholt, som är verksam vid universitetet i Aarhus och har doktorerat på en avhandling om performance och dramapedagogik, hjälper till att reda ut begreppen och relatera performance till ”applied theatre”. Charlotte Engel-Sandstedt har ägnat mycket tid åt att besöka den helt unika Lilith Performance Studio i Malmö både för att se performance och för att genomföra en lång och belysande intervju med en av grundarna – Petter Pettersson.

DramaForum lyfter denna gång fram ytterligare ett tidens tecken med ett bidrag på engelska från Danmark och Australien. Den utmaning som ligger i att finna vägar för drama i en värld av media och IT vill Kim Flintoff och Klaus Thestrup få oss att fundera över. Katrin Byréus fortsätter att ställa kluriga frågor i sin krönika och Linda Persson reflekterar över hur man kan praktisera människors lika värde.
Detta nummer innehåller färre men längre artiklar än tidigare nummer. Sjunk in i dem, följ med i nya tankebanor och spana in i framtiden!

Anita Grünbaum
Jenny Dahlerus
Carl-Michael Karlsson
Bengt Möller

Publicerad: 2008-12-04

Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer