Film International nr 120

Effekten av terroristattentaten den 11 september 2001


på den amerikanska filmproduktionen diskuteras just nu flitigt, inte minst av producenterna själva. Man övervägde att lägga bland annat Collateral Damage, Big Trouble och Swordfish på hyllan dels eftersom deras ämnesval om terrorism ansågs stötande för anhöriga till attentatsoffren, dels för att några menade att de var just den typ av filmer som kunde inspirera till nya dåd. Ett mer angeläget ämne hade kanske varit att diskutera den kvardröjande traditionen av orientalism i västvärlden som styr vår hållning till den islamiska världen. Ulf Zander skriver därför en angelägen artikel om shejker, araber, beduiner, islamister och andra stereotyper i filmhistorien.
Andra världskriget har fått en ny vår i den amerikanska produktionen. I skildringar som Rädda menige Ryan (Saving Private Ryan, 1998), U-571 (2000) och Pearl Harbor (2001) går man direkt tillbaka på krigsårens propagandanummer. Det är som om efterkrigstidens många uppgörelser med krigsromantik och chauvinism, i till exempel Bron över floden Kwai (The Bridge on the River Kwai, 1957), Duell i Söderhavet (Hell in the Pacific, 1968) eller Moment 22 (Catch-22, 1970,) aldrig hade existerat. I sin artikel om denna återuppståndna genre försöker historieprofessor Nicholas J Cull spåra bakgrunden till fenomenet samtidigt som han konstaterar att filmerna går på tvärs mot den historiska forskningen, som ”gräver upp alltmer oroande gråzoner i det verkliga kriget”.
Den politiskt motiverade svartlistningen av vänstersympatiserande filmarbetare i Hollywood under 1940- och 1950-talen har aldrig upphört att debatteras i USA. Nya fakta i målet kommer oavbrutet upp i dagen. Efter en kort introduktion på sidan 19 debatterar historieprofessor Arthur M Eckstein mot Paul Buhle och Dave Wagner med anledning av deras aktuella bok om Abraham Polonsky, som Filmhäftet presenterade ett utdrag ur i nummer 110/2000:2. På grund av att den här omfattande diskussionen, som genomfördes via e-post, hölls aldeles nyligen och resulterade i en omfattande textmassa har den inte hunnit översättas. Alla texterna publiceras därför i originalutförande. Fortsättningsvis kommer dock artiklar och essäer att översättas.
Recensioner av böcker, biofilmer och dvd-utgåvor författade på engelska kommer däremot inte att översättas från och med detta nummer. Anledningen är helt enkelt tidsbrist och att det finns mer angelägna saker att satsa arbetsresureserna i arbetet med den här tidningen, till exempel den planerade uppbyggnaden av en kompletterande nättidning inom kort och en helt engelskspråkig utgåva nästa år.

Michael Tapper
chefredaktör

Welcome to an edition of Filmhäftet partly in English

As with many new things this was accidental. I wanted to publish an important and recent debate about new research on the Hollywood Blacklist, focusing on a new book on the prominent director and scriptwriter Abraham Polonsky. The material grew to be quite extensive and I did not want to wait with the publishing until the next issue. Not only are these texts published as written, but due to a lack of time. I also decided to publish all the reviews on books, films, and DVDs written in English without being translated.
And so, here is a great opportunity to present my plans for an all-English edition of Filmhäftet (of course, with a different name). I mean, with contributors such as Charles Barr, John Baxter, Paul Buhle, Stanley Cavell, Nicholas J Cull, Arthur M Eckstein, Tag Gallagher, I Q Hunter, Marian Keane, Richard Lippe, Patrick McGilligan, Robert Murphy, Dana Polan, William Rothman, Linda Williams, Dave Wagner, Robin Wood, Rochelle Wright and many others, why not?
If you are interested in a future English edition – maybe already next year – please, send your name and address to me: michael.tapper@semera.se.
 
What is Filmhäftet? A (very) brief history
Filmhäftet was founded in Sweden 1973 and is partly financed by governmental funding. Since I took over in 1998 as owner/editor-in-chief, it has gone through some major changes. Now it not just a scholarly film magazine for hardcore academics, but a new breed of film magazine, mixing established academic film scholars (and other scholars) with renowned film journalists, trying to reach a wider circle of readers.
The main focus is on longer essays with in-depth-analysis and interviews. However, there is also an extensive review section on selected books, films, and DVD editions of special interest.

Michael Tapper
editor-in-chief

Övrigt innehåll

Festivaler: Berlinalen 2002 (två rapporter)

Bokrecensioner/Book reviews: The Death of Cinema; Do the Right Thing; The Films of Martin Ritt; The Global Media Atlas; Metropolis; Den rörliga bildens århundrade; Svenska skådespelare i film och tv + Danske filmskuespillere + Fucking film; Inside "The Wicker Man"

Filmrecensioner/Film reviews: Ali; Behind Enemy Lines + Ingenmansland; Bruiser; In the Mood for Love; The Majestic; 4 x Pier Paolo Pasolini; Open Your Eyes + Vanilla Sky + The Others; Seconds; Phil Mulloy Extreme Animation; Walt Disney Treasures: Silly Symphonies + Mickey Mouse in Living Color: The Wicker Man

Beställ Filmhäftet
ekonomitjanst@natverkstan.net

Publicerad: 2002-04-12

Köp Film International
Läs mer om Film International i katalogen
Fler artiklar knutna till Film International
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer