Film International nr 119/02:1

Tema:
SKRÄCK


antal sidor: 80
lösnummerpris: 59 kr
utkommer: 2002-01-25
För beställningar:
ekonomitjanst@natverkstan.net

FASANS MAKT


handlar detta nummer 119 om. En vanlig invändning är förstås att en generell bild av detta fenomen är omöjlig att göra eftersom alla sägs vara rädda för olika saker, men det finns trots allt populära skräckmotiv som återkommer igen och igen. Och så finns det oväntade succéer för lågbudgetrysare som skvallrar om att de lyckats fånga något som antingen ligger i tidsandan eller – än bättre – anknyta till någon skräckföreställning med djupa rötter i vår kultur. Eftersom film är en ung konstform kommer det här numret mestadels att handla om moderna skräckmotiv. Faktiskt så moderna att samtliga texter utom en rör sig i tiden efter de banbrytande genreproduktionerna Psycho (1960) och Night of the Living Dead (1968).
I ”Amerikanska mardrömmar” analyserar Olof Hedling betydelsen av Robin Woods texter på 1970-talet om just den samtida skräckfilmen. Därefter har jag själv i ”Självbespeglande fasor” kompletterat med en ytterst översiktlig och schematisk bild av utvecklingen i genren efter det att Wood producerade dessa texter och då det ofta talades om skräckfilmens borttynande och död, nämligen de senaste tjugo åren. Trots det har jag under perioden 1980-2001 funnit en genre som visserligen haft problem men som ändå har varit oerhört produktiv, ekonomiskt framgångsrik och som faktiskt lyckats förnya sig i några riktigt intressanta filmer.
Det är sedan min stora glädje att kunna presentera en alldeles färsk intervju (gjord i november 2001 av Richard Porton) med en av den moderna skräckfilmens stora namn, George Romero, under rubriken ”Monster med rötter i arbetarklassen”. I Sverige fick vi på grund av det alltjämt rådande distributionsoligopolet och filmcensuren aldrig stifta bekantskap med Romeros verk förrän videon gjorde det möjligt för oss att äntligen se hans imponerande trilogi Night of the Living Dead, Dawn of the Dead (1978) och Day of the Dead (1985). Han säger sig nu vilja lägga till ytterligare en del. Låt oss hoppas att han lyckas. Till dess får ni avnjuta Robin Woods argument i ”Apocalypse Now?” för att denna trilogi är det mest angelägna som gjorts i USA de senaste fyrtio åren.
En av Romeros kollegor och nära vänner är Dario Argento, som alltsedan 1960-talet varit förgrundsfiguren inom den särpräglade italienska thrillern, giallon, och skräckfilmen. Xavier Mendik analyserar i ”Från monstermamma till ’tredje könet’” några av den ofta misogynianklagade Argentos filmer för att spåra varifrån all den fasa för det kvinnliga egentligen kommer. Postkolonialism är en kulturell och intellektuell tendens som vuxit sig stark de senaste åren. I Q Hunter pekar i sin ”Hammer Film drar österut” bakåt mot ett tidigt 1970-tal då ett sådant ideologiskt skifte i synen på tredje världen började göra sig gällande. Sist ut de ständigt återkommande Paul Buhle & Dave Wagners nedslag ”Kommunister i yttre rymden” om den amerikanska kalla krigstidens 1950-tal och uppsvinget för paranoida science fiction-filmer kring hotet från bolsjeviker på någon annan planet – kanske från den röda planeten Mars eller från någon galax långt, långt borta.
Ett nytt projekt startar också med detta nummer, och det handlar om att lyfta fram förbisedda och/eller bortglömda regissörer, manusförfattare och andra filmarbetare som förtjänar en plats i filmhistoriens strålkastarljus. Först ut är den brittiske historieprofessorn Nicholas J Cull med essän ”Gränsöverskridanden” om den amerikanska filmregissören Robert M Young. Den hittar ni allra sist i numret, efter recensionsavdelningarna för film och böcker. Jag hade hoppats få plats med en översikt över böcker och dvd-filmer på tema skräck, men dessa 80 späckade sidor fylldes alltför snabbt. Vi får se om det kan tryckas in i nästa välfyllda nummer.

Till dess, trevlig läsning.
Michael Tapper
Chefredaktör

Recensioner:

Bio: Sagan om Ringen, Tsatsiki - vänner för alltid

Dvd: 13 Spöken (13 Ghosts, 1960); Skönheten och odjuret (La Belle et la Bête, 1946) i två utgåvor

Böcker: Cinema and the City; Weimar Cinema and After; Jean-Luc Godars "Pierrot le fou"; Fritz Lang; The Fright of Real Tears; Rome Open City; The Oxford Companion to Australian Film; Horror as Pleasure; Understanding Film Texts; Red River; Sergio Leone; Spaghetti Westerns; The Western Genre; The Satanic Screen


Filmhäftet och momssänkningen

Det är givetvis en stor glädje att momssänkningen på böcker och tidskrifter äntligen kommit till stånd. Kulturministern vill därför att detta ska slå igenom på prissättningarna. Det är både förståeligt och rimligt. Själv hade jag önskat att jag haft det ekonomiska utrymmet att bevilja kulturministerns önskan. Nu är Filmhäftet trots en uppåtgående trend i försäljningen en liten tidning med ständiga ekonomiska problem - särskilt med tanke på att utgivningsfrekvensen ökat från fyra till sex nr/år utan kompenserande höjning av prenumerationspriset - och jag kan bara konstatera att min prissättning redan idag ligger oerhört lågt jämfört med andra tidningar och tidskrifter. Hade jag istället höjt priset kraftigt under föregående år för att nu sänka det, så hade jag naturligtvis gått kulturministern till mötes. Istället ska jag nu försöka få tidskriften att åtminstone gå runt ekonomiskt. Det blir förmodligen ett och annat tjockare nummer som det här. På gång är till exempel specialnummer om filmmusik (nr 122/2002:4) och det nu 40-åriga filmfenomenet James Bond (nr 124/2002:6). Förhoppningsvis ska jag i år också äntligen infria de senaste två årens nyårslöften och lansera en hemsida med både ständigt uppdaterad nättidning och en massa andra nyttigheter.

Med förhoppning om förståelse.
Michael Tapper
Chefredaktör

Publicerad: 2002-01-28

Köp Film International
Läs mer om Film International i katalogen
Fler artiklar knutna till Film International
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer