Tidskriftsprisets Jury
I semestertider som dessa när folk som aldrig tidigare under året läser tidskrifter på stränder, i hängda mattor och vagnshus, utefter promenerade stigar, inom restaurerade restauranger och andra tänkbara ställen kan det vara på pass säga att branschorganisationen Sveriges Tidskrifter AB utsett jurygrupperna till "Årets Tidskriftspriset 2016". Många priser ska delas ut på Tidskriftsgalan den 25 oktober. I slutändan ska goda förebilder och nyskapande insatser premieras.
Utmärkelserna har anor sedan 1964 då det hela startade med priset Fullträffen. Första gången Årets facktidning delades ut var på Fackpressdagen 1985, ett pris som fortfarande finns med i bilden. Under årens lopp har utmärkelser försvunnit och ersatts av nya.enligt hemsidan.
Här lite ytterligare historia kring priset
Vem som helst kan föreslå en kandidat till något av priserna. Ett aber för enskilda att föreslå kan vara att i de fall tryckta tidskrifter kommer i fråga så ska man skicka minst fem exemplar av tidskriften till Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50 (1 tr), 111 20 Stockholm. Men det kanske går att lösa med tidskriften hen föreslår! Prispengarna är 10.000 kr, ett diplom och den immateriella äran. Fem exemplar men det spelar ingen roll om det är samma nummer eller de fem senaste!. Vad ska juryn ha fem identiska nummer till, konstatera att det senast lästa var lika bra som det föregående. Eller det kanske förstärker braigheten om man får läsa om samma en gång till. – Jämn hög kvalitet på samtliga #3 XXX. Eller så kanske en liten IQ-test för att kunna sortera bort några av de närmare 400 kandidater som kan stå till juryernas förfogande att nominera. Väl så mycket med ett snitt på uppåt 40-talet tidskrifter att välja på. .
Publikation som kan komma ifråga för priserna skall ha ett utgivningsbevis registrerat hos Patent- och registreringsverket (PRV) eller utgivningsbevis/databasanmälan registrerad hos Myndigheten för Radio och TV.
Om någon funderar på skillnaden mellan fack- och populärpress så förklarar man det med att fackpress är yrkestidskrifter, organisationstidskrifter och medlemstidskrifter. Medan populärpress är veckotidningar och magasin som finns på den öppna marknaden.
Här går man in och lägger förslag på kandidat.
Jurygrupperna för respektive prisklass består av:
Årets Tidskrift Fackpress Print
Erik Fichtelius, journalist och författare (ordf.)
Amelia Adamo, senior editor M-magasin
Axel Andén, chefredaktör Medievärlden och Medievärlden Premium.
Årets Tidskrift Populärpress Print
Kerstin Brunnberg, journalist och tidigare vd på Sveriges Radio (ordf.)
Margret Atladottir, redaktör Politism
Morgan Olofsson kommunikations- och insamlingschef Röda Korset och tidigare nyhetsankare och chef på Rapport i SVT.
Årets Digitala Tidskrift Fackpress
Hanna Larsson, kommunikationsansvarig SVT i sociala medier (ordf.)
Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi
Kent Källqvist, journalist och konsult i mediefrågor.
Årets Digitala Tidskrift Populärpress
Hanna Larsson, kommunikationsansvarig SVT i sociala medier (ordf.)
Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi och Kent Källqvist, journalist och konsult i mediefrågor.
Årets Journalist
Jeanette Gustafsdotter, vd TU (ordf.)
Birgitta Forsberg, näringslivskrönikör och reporter DN samt tvåfaldig vinnare av Årets Journalist
Martin Schori, tillträdande utrikesredaktör Aftonbladet.
Årets Omgörning
Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.)
Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet
John Hällström, reporter Upsala Nya Tidning.
Årets Omslag
Claes de Faire, Head of innovation och seniorkonsult, Novare (ordf.)
Jonas Carlson, tidigare AD Veckans Affärer och Månadsjournalen
Maria Rosengren, vd TS.
Årets Tidskriftsevent
Elisabeth Thörnsten, vd Swedish Content Agencies (ordf.)
Linda Grahn, redaktör Expressens söndagsbilaga
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.
Årets AD
Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.)
Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet
John Hällström, reporter Upsala Nya Tidning.
Årets Mediesäljare
Frida Åberg, Client Service Director PHD (ordf.)
Anna Fröberg Eriksson, Print/OOH Director Starcom
Jacob Ottosson, Digital Group Director MediaCom, Karoline Olsson, Print Director Vizeum
Nicklas Grundström, Head of Online Display & Print IUM
Ramona Reander Buckholt, Print & OOH Director/Account Manager Mindshare.
Årets Medierådgivare
Lotta Cederbom, kommersiell direktör Aller media (ordf.)
Andreas Sandin, annonsdirektör Bonnier Tidskrifter
Björn Österman, digital försäljningschef, Egmont Publishing
Mike Kolacz, vd Informa.
Bo Pettersson
Publicerad: 2016-07-12