Inblickar och utblickar mot Europa ... och Sverige #2-3 2023

I det här numret vänder vi våra blickar utåt för att på det sättet försöka ringa in vad som egentligen kännetecknar svensk scenkonst. Vi försöker spegla landets scenkonst genom att samtala med internationella regissörer som jobbar i Sverige, men också med svenska regissörer som arbetar utomlands. Anna Hedelius har intervjuat Anja Suša, Anna Bergmann och Oliver Frljić. De tre jämför arbetsförhållanden och arbetssätt inom svensk teater med andra länders förhållanden inom teatern. Medan Birgitta Haglund har intervjuat sydafrikanska scenkonstnären Napo Masheane, som bland annat talar om hur möjligheten till konstnärlig utbildning skiljer sig åt mellan Sverige och Sydafrika. Och Sara Beer intervjuar Maria Åberg och Staffan Valdemar Holm som ger oss inblickar i vad som skiljer det brittiska och det tyska teaterlivet från vårt. Lars Ring skriver dessutom om hur teaterestetiken skiljer sig åt mellan olika länder i Europa och frågar sig hur ett svenskt teaterkrusbär egentligen smakar.

Hipp, Malmö stadsteater, har renoverats och öppnats på nytt. Henrietta Hultén har mött arkitekterna bakom renoveringen och fått en guidning av dem i huset. Medan Anna Hedelius har besökt två frigrupper som expanderat – Ö2 som tagit över Boulevardteaterns gamla lokaler och nya scenen Konträr som drivs av PotatoPotato.

Hat och hot mot svensk scenkonst har ökat. Birgitta Haglund har talat med Thomas Florén om hans rapport i detta ämne, och med Björn Sandmark, som vet hur det är ett hamna i ett hatdrev.

Bogdan Szyber är den enda i Sverige som fått sitt forskningsprojekt underkänt. Hedvig Weibull skriver i sin essä om vad som egentligen hände vid disputationen och om konstnärlig forskning.

Sara Beer intervjuar Lynn Nottage, en av USA:s mest spelade dramatiker vars pjäs Mlimas berättelse hade Europapremiär på Playhouse Teater i våras. Medan Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen – en festival vars status är lite i gungning.

I vår scenkonststafett skriver illustratören och dragkingen Ruhani Islam om föreställningen 10 bloss innan 10, med fokus på skådespelaren Nisrin Berrada. Hon sänder stafettpinnen vidare till Marall Nasiri som regisserat pjäsen De livrädda.

Numrets pjäs är Brinn, av Elmia Arikan och Farnaz Arbabi, som skildrar en symbiotisk relation mellan två tonårstjejer som flyr verkligheten.


Ett kärleksbrev till tjejer på orten. Ruhani Islam skriver i vår scenkonststafett om ett verk med och av Nisrin Berrada (med flera).

Bland drömmar och övervakande ögon. Nisrin Berrada sänder i sin tur stafettpinnen vidare till skådespelaren Marall Nasiri.

Med blicken mot Europa – Svensk scenkonst i ett internationellt perspektiv. Anna Hedelius introducerar temanumret.

Hur smakar ett svenskt teaterkrusbär? Lars Ring skriver om hur teaterestetiken skiljer sig åt mellan olika länder.

När Europa kommer till Sverige. Anna Hedelius intervjuar regissörerna Anja Susa, Anna Bergmann och Oliver Frljic om hur det är att arbeta i Sverige.

Sydafrikansk teater kontra svensk. Birgitta Haglund intervjuar sydafrikanska scenkonstnären Napo Masheane om skillnaderna mellan svenskt och sydafrikanskt teaterliv.

Med blick på tysk och engelsk teater. Sara Beer intervjuar regissörerna Maria Åberg och Staffan Valdemar Holm om hur det är att arbeta utomlands.

Evvi är Agnes syre. Birgitta Haglund mejlintervjuar dramatikern och skådespelaren Elmira Arikan och Unga Klaras konstnärliga ledare Farnaz Arbabi om deras pjäs Brinn.


Pjäsen
Brinn av Elmira Arikan och Farnaz Arbabi.


Bokrecensioner
Staffan Göthe – dramatiker, skådespelare och regissör och Julia Cæsar – karriär på ilsket humör.


Ingen självcensur i teatersverige? Birgitta Haglund samtalar med Thomas Floren, lektor vid Högskolan i Dalarna, och Björn Sandmark, vd för Göteborgs stadsteater, om hat och hot mot svensk scenkonst.

Konstnärlig forskning måste kärva. Hedvig Weibull resonerar kring varför konstnären Bogdan Szybers forskningsprojekt blev underkänt.

Två frigrupper som vågar. Anna Hedelius har besökt Ö2 Scenkonst och PotatoPotatos scen Konträr, två grupper som expanderat.

Hipp i ny kostym. Henrietta Hulten blir guidad av arkitekterna Roger Watts och Martin Lydon genom nyrenovera de Hipp.

Humor är vägen till sanning. Sara Beer har intervjuat Lynn Nottage som är en av USA:s mest spelade dramatiker.

Grattis Theatertreffen – temperaturmätaren av tyskspråkig teater fyller 60! Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen.

Notiser.

Publicerad: 2023-08-18

Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2

Äldre resuméer