Inblickar och utblickar mot Europa ... och Sverige #2-3 2023
I det här numret vänder vi våra blickar utåt för att på det sättet försöka ringa in vad som egentligen kännetecknar svensk scenkonst. Vi försöker spegla landets scenkonst genom att samtala med internationella regissörer som jobbar i Sverige, men också med svenska regissörer som arbetar utomlands.
Anna Hedelius har intervjuat
Anja Suša, Anna Bergmann och
Oliver Frljić. De tre jämför arbetsförhållanden och arbetssätt inom svensk teater med andra länders förhållanden inom teatern. Medan
Birgitta Haglund har intervjuat sydafrikanska scenkonstnären
Napo Masheane, som bland annat talar om hur möjligheten till konstnärlig utbildning skiljer sig åt mellan Sverige och Sydafrika. Och
Sara Beer intervjuar
Maria Åberg och
Staffan Valdemar Holm som ger oss inblickar i vad som skiljer det brittiska och det tyska teaterlivet från vårt.
Lars Ring skriver dessutom om hur teaterestetiken skiljer sig åt mellan olika länder i Europa och frågar sig hur ett svenskt teaterkrusbär egentligen smakar.
Hipp, Malmö stadsteater, har renoverats och öppnats på nytt.
Henrietta Hultén har mött arkitekterna bakom renoveringen och fått en guidning av dem i huset. Medan
Anna Hedelius har besökt två frigrupper som expanderat – Ö2 som tagit över Boulevardteaterns gamla lokaler och nya scenen Konträr som drivs av PotatoPotato.
Hat och hot mot svensk scenkonst har ökat.
Birgitta Haglund har talat med
Thomas Florén om hans rapport i detta ämne, och med
Björn Sandmark, som vet hur det är ett hamna i ett hatdrev.
Bogdan Szyber är den enda i Sverige som fått sitt forskningsprojekt underkänt.
Hedvig Weibull skriver i sin essä om vad som egentligen hände vid disputationen och om konstnärlig forskning.
Sara Beer intervjuar
Lynn Nottage, en av USA:s mest spelade dramatiker vars pjäs
Mlimas berättelse hade Europapremiär på Playhouse Teater i våras. Medan
Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen – en festival vars status är lite i gungning.
I vår scenkonststafett skriver illustratören och dragkingen
Ruhani Islam om föreställningen
10 bloss innan 10, med fokus på skådespelaren
Nisrin Berrada. Hon sänder stafettpinnen vidare till
Marall Nasiri som regisserat pjäsen
De livrädda.
Numrets pjäs är
Brinn, av
Elmia Arikan och
Farnaz Arbabi, som skildrar en symbiotisk relation mellan två tonårstjejer som flyr verkligheten.
Ett kärleksbrev till tjejer på orten.
Ruhani Islam skriver i vår scenkonststafett om ett verk med och av
Nisrin Berrada (med flera).
Bland drömmar och övervakande ögon.
Nisrin Berrada sänder i sin tur stafettpinnen vidare till skådespelaren
Marall Nasiri.
Med blicken mot Europa – Svensk scenkonst i ett internationellt perspektiv.
Anna Hedelius introducerar temanumret.
Hur smakar ett svenskt teaterkrusbär?
Lars Ring skriver om hur teaterestetiken skiljer sig åt mellan olika länder.
När Europa kommer till Sverige.
Anna Hedelius intervjuar regissörerna
Anja Susa, Anna Bergmann och
Oliver Frljic om hur det är att arbeta i Sverige.
Sydafrikansk teater kontra svensk.
Birgitta Haglund intervjuar sydafrikanska scenkonstnären
Napo Masheane om skillnaderna mellan svenskt och sydafrikanskt teaterliv.
Med blick på tysk och engelsk teater.
Sara Beer intervjuar regissörerna
Maria Åberg och
Staffan Valdemar Holm om hur det är att arbeta utomlands.
Evvi är Agnes syre.
Birgitta Haglund mejlintervjuar dramatikern och skådespelaren
Elmira Arikan och Unga Klaras konstnärliga ledare
Farnaz Arbabi om deras pjäs
Brinn.
Pjäsen
Brinn av
Elmira Arikan och
Farnaz Arbabi.
Bokrecensioner
Staffan Göthe – dramatiker, skådespelare och regissör och
Julia Cæsar – karriär på ilsket humör.
Ingen självcensur i teatersverige?
Birgitta Haglund samtalar med
Thomas Floren, lektor vid Högskolan i Dalarna, och
Björn Sandmark, vd för Göteborgs stadsteater, om hat och hot mot svensk scenkonst.
Konstnärlig forskning måste kärva.
Hedvig Weibull resonerar kring varför konstnären
Bogdan Szybers forskningsprojekt blev underkänt.
Två frigrupper som vågar.
Anna Hedelius har besökt Ö2 Scenkonst och PotatoPotatos scen Konträr, två grupper som expanderat.
Hipp i ny kostym.
Henrietta Hulten blir guidad av arkitekterna
Roger Watts och
Martin Lydon genom nyrenovera de Hipp.
Humor är vägen till sanning.
Sara Beer har intervjuat
Lynn Nottage som är en av USA:s mest spelade dramatiker.
Grattis Theatertreffen – temperaturmätaren av tyskspråkig teater fyller 60!
Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen.
Notiser.
Publicerad: 2023-08-18
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR