Artiklar från Teatertidningen

Osten, Gedeon och Ohlin #1 2022
2022-04-19 Årets första nummer av Teatertidningen har ett tema kring Suzanne Osten och hennes stora inflytande på svensk teater. Vi har samlat några Suzanne Osten-konnässörer - Simon Norrthon, Tiina Rosenberg och Gustav Deinoff (samt en separat intervju med Hilda Hellwig) - i ett rundabordssamtal för att samtala om hennes värv. Vidare publicerar vi ett utdrag ur Suzanne Ostens självbiografi samt en recension av boken. Kompositören, dramatikern och regissören Erik Gedeon belyser, ofta på ett humoristiskt vis, existentiella och etiska frågor i sina uppsättningar. Vi har samtalat med honom om bland annat vår fria vilja. Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, skriver om Giron Sámi Teáhters verksamhet och argumenterar för varför denna teater borde bli en nationalscen. I regidagboken berättar Jens Ohlin om arbetet med uppsättningen ... (från de inledande orden #1 2022)»

Film på scen #5 2021
2021-12-28 I detta nummer ger vi pjäsen ett extra stort utrymme. Matrixen, av Hanna Nygren och Helle Rossing, är både intressant och omfångsrik. Till pjäsen länkar vi dessutom en längre artikel som undersöker fenomenet med kända filmer som transponeras till scen. Dramatikern Isabel Cruz Liljegren och filmskaparen Julia Thelin har tagit sig an tre filmer - Matrix, Amelie från Montmartre och Sound of Music - och jämfört dessa med sina tre scenversioner. Vad är det som lyfts fram på scen, vad förstärks och vad går förlorat? Det finns inte många svenska skådespelarutbildningar på högskolenivå som förbereder sina studenter att spela barn- och ungdomsteater, samtidigt som det är där merparten av jobben finns. Men sedan i höstas satsar Högskolan för scen och musik i Göteborg på att utbilda sina skådespelarstudenter till att möta en ung publik, i ett samarbete med fyra Göteborgsteatrar. Vi har talat med pedagoger, scenkonstnärer och studenter på c/o Ung Teater. Regidagboken står regissören, dramatikern och skådespelaren Lola Zackow för, som har satt upp Kötta på Ung scen/öst. Hon vill att ensemblen ska tillåta sig att slarva i arbetet och lyfter gärna fram en ostädad estetik. Vi har intervjuat franska regissören och dramatikern Caroline Guiela Ngoyen, vars föreställning Fraternity - a fantastic tale gästspelade på Dramaten denna sensommar. Om hon har något budskap alls som regissör så är det vikten av att främja mångfald på scen. Carolina Frände, regissör och doktorand i företagsekonomi, fortsätter sin serie med krönikor och fördjupar sig denna gång i begreppet kris. När uppstår en verklig kris och vem bestämmer vad som är en kris och inte? Numrets teaterkrönika är skriven av skådespelaren Linn Mildehav och handlar om svårigheterna med att göra inhopp i en produktion, men också om möjligheterna som inhopparrollen rymmer. »

Krossade drömmar #4 2021
2021-11-01 I det här numrets huvudartikel skriver vi om några av konflikterna kring Sara kulturhus i Skellefteå och hur Västerbottensteaterns visioner om de nya lokalerna grusades. Den kulturella delen i det som ska vara ett kulturhus tycks ha nedprioriterats för mer kommersiella events och hotellverksamhet. Kulturaktörerna upplever att politikerna inte förstår vad som krävs för att bedriva en professionell, kulturell verksamhet. Skådespelaren Johan Holmberg skriver om sina krossade skådespelardrömmar och hur pandemi och publikrestriktioner påverkade honom i yrket och personligen. Hans tolkning av huvudrollen Tartuffe fick aldrig fick möta sin publik. Vi intervjuar Mattias Andersson om hur hans visioner som konstnärlig ledare för Dramaten gick om intet när coronarestriktionerna kom, om hur föreställningen Den yttersta minuten växte fram under denna period och om kulturpolitik. Paula McManus och Nadja Hjorton, konstnärliga ledare för Ung scen/öst respektive Regionteater Väst, kommer från olika håll inom scenkonsten men berättar i vårt samtal att de båda brinner för att öka mångfalden på sina scener. Sigrid Herrault träffade dramatikern, översättaren och författaren Dmitri Plax för att tala om hur deras flerspråkighet påverkar deras skrivande. Medan Isabel Cruz Liljegren funderat på kopplingarna mellan teaterns värld och hur sekter fungerar. Det utmynnade i ett personlighetstest: Vem är du i teatersekten? Judith Hollander skriver om kompositören och musikern Kjell Westling, en essä som ingår i den nyutkomna antologin Kjell Westling och musiken. Medan Carolina Frände fortsätter sin serie av krönikor om sitt nya forskningsämne och dess koppling till teaterskapandet. Numrets pjäs är monologen På jakt efter bibliotekstjuven, av Filip Alexandersson, där han försöker förstå motiven bakom de brott som »KB-mannen«, Anders Burius, begick.»

Från corona och framåt #2-3 2021
2021-07-25 Tema corona: artiklar av Eric Stern, Sara Bergsmark och Therese Johnson. Intervjuer om rollerna som försvann. Tema digital scenkonst: artiklar av Jörgen Dahlqvist och Robin Jonsson. Tema Lars Norén: artikel av Björn Gustavsson och rundabordssamtal med Lidija Praizović, Dimen Abdulla och Sara Abdollahi. Regidagbok: Helena Sandström Cruz. Pjäsen: Innan jorden blev rund av Sophie Helsing. »

Utan munkavlar #1 2021
2021-03-18 I det här numret skriver vi om teaterns överlevnad i samhällen där yttrandefrihet och konstnärlig frihet är under attack. Spanien är det land där flest konstnärer i världen fängslades under 2019. Astrid Menasanch Tobieson skriver om den nya »munkavlelagen«, som inskränker demonstrationsrätt och yttrandefrihet, och hur den påverkar spanska konstnärer. David Isaksson presenterar Rysslands mest kontroversiella teater, Teater.dok, som inte bara är politiskt utan också estetiskt medvetna. Medan Dmitri Plax fördjupar sig i teaterns situation i Belarus, där han menar att teaterarbetare ofta är extra utsatta. Improvisationsteater är en teaterform som ofta behandlas styvmoderligt... (från de inledande orden Teatertidningen #1 2021)»

Robotar och dockor #5 2020
2021-01-30 I det här numret har vi ett litet tema kring robotar och marionetter på scen, ur ett filosofiskt perspektiv. Magnus Florin skriver i sin essä om hur han fascineras av marionetter, och vad de berättar för oss om vad det innebär att vara människa. Han möter bland annat några självrörliga dockor som ingår i utställningen Karl Dunér - Öar på Prins Eugens Waldemarsudde, och beskriver hur dockorna tycks andas. Sigrid Herrault undersöker hur robotar används på scen, alltifrån människor som får gestalta robotar till en föreställning där en humanoid AI är uppbyggd som en kopia av författaren Thomas Melle - som får möta sin dubbelgångare...»

Radioteatern som försvann #198 2020
2020-11-30 Betty Skawonius skriver om Radioteaterns omstöpning till SR Drama, vars inriktning är att producera serier att lägga i poddar. Vad får det för konsekvenser för konstformen radioteater? Intervju med regissören Helle Rossing. Utställningen Frispel på Göteborg stadsmuseum. Chefsintervjun: Nils Poletti. Regidagboken: Ada Berger. Teaterkrönikan: Lo Kauppi. Pjäsen: Kul med en kvinna! av Alma Kirlic.»

Barnteater och corona #196-197 2020
2020-09-01 Ett tema kring scenkonst för barn och unga ur kulturpolitiskt perspektiv: Michael Cocke, kulturpolitiker, Ådne Sekkelsten, tre frigrupper och två länsteatrar. Samt ett tema kring coronans påverkan på scenkonsten: Roland Schimmelpfennig, Anna Hedelius, Hélène Ohlsson. Intervju med Evin Ahmad. Brittisk barnteater, digital Theatertreffen. Teaterkrönikan: Anna Odell. Pjäsen: Blod och ben av Oskar Thunberg.»

Från Institutet till Gudarna
2020-04-02 I årets första nummer av Teatertidningen reser vi till Vitsaniemi och besöker Institutet, som idag drivs av Markus Öhrn. Vi publicerar Gudarna - la tragedia umana, av Emanuelle Davin, tillsammans med en matig intervju med Davin som även regisserat uppsättningen. Dessutom intervjuar vi Anja Suša och Robert Jakobsson.»

Inte utan min vd? #194
2020-01-03 Tema kring delat ledarskap: Artikel med Petra Brylander, Michael Cocke och Carolina Frände, intervju med Staffan Valdemar Holm om det svenska ledarskapet kontra det tyska, historisk tillbakablick på ledarskap. Essä om relationen mellan kvinnliga skådespelare och deras chefer på Dramaten. Lars Ring om teaterkritikerns roll. Teaterkrönikan: Malin Axelsson. Pjäsen: »Lilla måsen« av Maria Olsson.»

Internationella injektioner #193
2019-10-05 Tema kring internationell scenkonst: Artikel från festivalerna Wilderness och Fringe i Storbritannien samt intervjuer med grupperna Silent Faces och Handlebards, artikel om Bauhausrörelsen, intervju med Hanane Hajj Ali, essä om Wajdi Mouawad. Spaning om Scenkonstbiennalens utveckling. Teaterkrönikan: Erik Ehn. Pjäsen: »Oscar Liljas försvinnande« av Sara Bergmark Elfgren.»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Teatertidningen

Annons:

Senaste nummer:

2022-11-27
Parnass 4 2022

2022-11-17
Opera 5 2022
Kritiker 4 2022

2022-11-14
Utställningskritik 4 2022

2022-11-11
Nordens Tidning 3 2022

2022-11-08
20TAL 7 2022

2022-11-02
Balder 3 2022

2022-11-01
Verk. 4 2022
FLM 3-4 2022
Judisk Krönika 3 2022

2022-10-31
Nio-Fem 2 2022

2022-10-29
Parnass 3 2022

2022-10-27
Signum 7

2022-10-26
Konstperspektiv 4

2022-10-21
Fronesis 74-75 2022

2022-10-15
Signum 6

2022-10-11
Glänta 1-2 2022

2022-10-10
Med andra ord 112 2022

2022-10-06
FokusKina 3 2022

2022-10-05
Populär Astronomi 3 2022

2022-10-03
Akvarellen 3 2022
Kontrast Magasin 1-2 2022

2022-10-02
Medusa 3 2022

2022-10-01
Tidig Musik 3 2022

2022-09-29
Amnesty Press 3 2022

2022-09-16
Fjärde Världen 3 2022

2022-09-14
Opera 4 2022

2022-08-24
Karavan 2 2022

2022-08-23
Divan 1-2 2022
Fronesis 72-73 2022

2022-08-22
Konstperspektiv 3
Hjärnstorm 148-149 2022

2022-08-15
Amnesty Press 2 2022

2022-08-10
Lyrikvännen 3 2022

2022-08-01
Lyrikvännen 2 2022
Populär Astronomi 2 2022

2022-07-20
Med andra ord 111 2022

2022-07-06
Hjärnstorm 146-147

2022-07-04
Kritiker 62 2022

2022-07-02
Världshorisont 2 2022

2022-07-01
Utställningskritik 3 2022

2022-06-24
Signum 5

2022-06-21
Opera 3 2022

2022-06-18
Nordens Tidning 2 2022

2022-06-16
Balder 2 2022

2022-06-15
Sydasien 2 2022

2022-06-14
Akvarellen 2 2022

2022-06-11
20TAL 6 2022
Tidig Musik 2 2022

2022-06-07
KLASS 2 2022

Äldre resuméer