Misslyckandet som helvete eller mirakel #2-3 2022

Sommarens dubbelnummer har ett tema kring att misslyckas, något som vi alla räds men som ofta är nödvändigt i kreativa processer – att försöka, misslyckas och försöka på nytt … för att lyckas.

Anna Hedelius har samlat tre regissörer till ett rundabordssamtal – Frida Röhl, Mellika Melouani Melani och Pontus Stenshäll – för att belysa deras tankar kring såväl konstnärliga som ekonomiska misslyckanden och vad ett misslyckande egentligen är.

Karin Helander gör i sin essä en historisk exposé kring numrets tema och skriver om hur komik på scen ofta växer fram ur våra misslyckanden och tillkortakommanden.

Vart har ambitionerna tagit vägen när det gäller landets kulturpolitik? Det frågar sig Rikard Hoogland som fördjupar sig i misslyckanden inom kulturpolitiken. Medan David Wiberg i sin teaterkrönika berättar om hur han ofta använt sig av misslyckanden i sitt skapande. Vidare har Sara Beer i vår enkät frågat fem personer, med olika funktioner inom scenkonsten, om vilket som är deras bästa värsta misslyckande.

Sara Beer har även skrivit en artikel om monologen som form och varför den inte klassas lika högt som dialogen. Till sin hjälp har hon Stefan Marling och Magnus Lindman. Vi publicerar även ett utdrag ur Magnus Lindmans monolog Bang.

Vart är den nyskrivna dramatiken på väg och vad behövs för att utveckla och hitta nya former för nyskriven dramatik?

Isabel Cruz Liljegren har intervjuat några personer inom scenkonsten för att undersöka detta: Saga Gärde, Balsam Karam, Mattias Andersson, Kristina Ros, Sofia Freden och Mikael Wranell.

Numrets regidagbok är skriven av Nora Nilsson som berättar om regiarbetet med en omfattande och maxad produktion, Mr Burns – en postelektrisk pjäs på Göteborgs stadsteater.

Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen som inte riktigt tagit sig ur pandemiskuggan än. Och Sigrid Herrault intervjuar den ukrainska dramatikern Neda Nezhdana om situationen för teatern i Ukraina medan Birgitta Haglund samtalar med regissören János Szász och registudenten Klaudia Gardenö om läget för teatern i Ungern och om Szász uppsättning av Natthärbärget på Dramaten.

Numrets pjäs är Penelope av Py Huss-Wallin och Nils Granberg, som väcker frågan vilka uppoffringar Penelope har fått göra under sin långa väntan på Odysseus återkomst.


Den slaka linan
Magnus Lindman introducerar numrets tema och Mats Bäcker väljer en av sina bilder som exempel på ett lyckat misslyckande.

Misslyckandets mirakel
Anna Hedelius har samlat de konstnärliga ledarna Pontus Stenshäll och Frida Röhl samt Mellika Melouani Melani, frilansande regissör, till ett rundabordssamtal.

Skrattet som välsignelse och förbannelse.
David Wiberg skriver i sin krönika om hur han använt sig av misslyckanden i sitt skapande.

Det skrattretande misslyckandet
Karin Helander blickar bakåt i sin essä om hur humor ofta växer fram ur tillkortakommanden.

Den misslyckade kulturpolitiken
Rikard Hoogland undrar vart ambitionerna har tagit vägen när det gäller landets kulturpolitik.

Det bästa fiaskot
Sara Beer undersöker i en enkät några teaterarbetares tankar om att misslyckas.

Våldet vandrar vidare
Birgitta Haglund mejlintervjuar regissören Py Huss-Wallin och skådespelaren Nils Granberg om deras nyskrivna pjäs.

Pjäsen
Penelope av Py Huss-Wallin och Nils Granberg.

Bokrecensioner
Teatern av Jenny Andreasson och Wagner som dramaturg av Göran Gademan.

Vart är den nyskrivna dramatiken på väg?
Isabel Cruz Liljegren samtalar med några initierade om vad som behövs för att utveckla nyskriven dramatik.

Vid apokalypsens lägereldar.
Nora Nilsson skriver regidagbok om sin uppsättning av Mr Burns – en postelektrisk pjäs.

En skådespelare, en publik och ett språkligt universum
Sara Beer fördjupar sig i monologen som form och tar hjälp av regissören Stefan Marling och dramaturgen Magnus Lindman.

Ett kulturliv satt under attack
Birgitta Haglund intervjuar regissören Janos Szasz och registudenten Klaudia Gardenö om scenkonstlivets situation i Ungern.

Dramatiker med livet som insats – en röst från krigets Ukraina
Sigrid Herrault intervjuar dramatikern och regissören Neda Nezhdana om hennes pjäser och läget i Ukraina.

Theatertreffen i pandemiskugga
Rikard Hoogland rapporterar från årets Theatertreffen i Berlin.

Notiser
Inklusive en rapport från ett regiseminarium på Turteatern.

Publicerad: 2022-08-10

Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2

Äldre resuméer