Kulturpolitiken #5 2022

I årets sista nummer lyfter vi fram kulturpolitiken – försöker blicka framåt, vara visionära.

David Karlssons skriver om armlängds avstånd, ger en tillbakablick på hur politiker genom åren har förhållit sig till detta begrepp och resonerar kring det pågående kulturkriget. Rikard Hoogland ger därtill en kort kulturpolitisk kommentar där han varnar för att kulturdepartementet kan komma att införa ett ökat »marknadstänk«.

Torbjörn Elensky och Vesna Prekopic skriver varsin artikel om hur deras kulturpolitiska visioner ser ut och om vad som gör teatern relevant, vad vi ska ha scenkonst till.

I vår enkät kontaktade Sara Beer tolv personer som fått resonera kring vilken som är den största utmaningen för scenkonstens del i ljuset av det kulturpolitiska läget efter valet. Liksom vad som är viktigt för kulturpolitiken att fokusera på för att scenkonsten ska kunna fortsätta utvecklas. I svaren ingår bland annat ett antal tips och råd till både kulturpolitiker och teaterarbetare.

Dennis Sandin har startat en frigrupp i Uppsala, Kompani Ad Hoc. Sigrid Herrault har intervjuat honom om varför han i flera sceniska verk vill undersöka historiebilden av Sverige och nationsbegreppet.

Isabel Cruz Liljegren har sett två föreställningar som tar avstamp i Nordic noir-genren – Sviten och Nordic crime och funderar kring vad dessa verk tillför teatergenren.

Under sommarens fringefestival i Edinburgh spelade den brittiska gruppen Silent Faces Theatre sin föreställning Godot är en kvinna – en pjäs som endast får spelas av män. Anna Hedelius intervjuar dem.

Erik Augustin Palm skriver om scenversionen av Spirited Away och intervjuar uppsättningens regissör John Caird samt dess dockdesigner Toby Olié om hur de förvandlade denna Oscars-belönade animerade film till hänförande teater.

I vår scenkonststafett har turen nu kommit till Nosslo Grebnellaw Aniluap som valde att skriva om ett verk av Vincent Almgren, som i sin tur sänder stafettpinnen vidare.

Anna Pettersson skriver regidagbok om sin uppsättning av Ett dockhem på Dramaten, ett arbete där skådespelarna bland annat använde skam som en metod för att ta sig an Ibsens pjäs.

Kötta, av dramatikern Alma Lindé, är numrets pjäs som handlar om en ung kvinna som har som målsättning att bli starkast i världen och kämpar för att komma någonstans här i livet.



En skrämmande och förförisk varelse
Nosslo Grebnellaw Aniluap skriver i vår scenkonststafett om ett verk av Vincent Almgren.

En dragshow om framtidens genitalier
Vincent Almgren sänder i sin tur stafettpinnen vidare till Mille Bostedt.

Kulturkriget lär fortsatta – Om kulturpolitiken efter valet
David Karlsson fördjupar sig i begreppet armlängds avstånd och svensk kulturpolitiks historia.

Ett rum där allt är möjligt
Vesna Prekopic skriver om sina visioner för kulturpolitiken framöver.

En teater som inte ber om ursäkt för sig
Torbjörn Elensky ger sin syn på hur teatern kan vara relevant i framtiden och hur kulturpolitiken kan stötta detta.

Framtidens kulturpolitik – utmaningar och visioner
Vi har frågat tolv personer inom scenkonsten om deras kulturpolitiska önskemål och farhågor.

Skrivande som förändrar liv
Birgitta Haglund mejlintervjuar dramatikern Alma Lindé.

Pjäsen
Kötta av Alma Lindé.

Bokrecensioner
Konsten med publiken – om Skånska Teaterns 20 år i Landskrona och Turteaterns jubileumsantologi.

Nordic noir intar scenen
lsabel Cruz Liljegren ser Sviten på lntiman och Nordic crime på Dramaten.

Teater om nationalism – med avstamp i historien
Sigrid Herrault intervjuar regissören Dennis Sandin om nystartade Kompani Ad Hoc.

Ett dockhem – regi med skådespelaren som subjektiv avsändare
Anna Pettersson skriver regidagbok från sin uppsättning av Ett dockhem.

Beckett i rätten med Silent Faces
Anna Hedelius intervjuar Cordelia Stevenson som ingår i gruppen Silent Faces Theatre.

Besjälad scenversion av anime-klassiker
Erik Augustin Palm skriver om scenversionen av Spirited Away och har intervjuat regissören John Caird och dockdesignern Toby Olié.

Notiser
Inklusive en kort intervju om podden »Teaterkritikerna – liverecensioner på Sverigeturne«.


Publicerad: 2023-01-04

Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023
Med andra ord 117 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-12
Med andra ord 116 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

Äldre resuméer