Älskarinnorna
I det här numret publicerar vi ett samtal av Helena Autio-Meloni med fyra ryska scenkonstnärer, som idag befinner sig i Helsingfors, om det rådande världsläget, skillnaden mellan teaterlivet i Ryssland och Finland och det stigma i att vara rysk som idag har växt fram.
Vi gör också nedslag i några scenkonstfestivaler. Birgitta Johansson har besökt Edinburgh International Festival och fastnade för två skotska uppsättningar – Medea och Burn. Båda har fått henne att se nya sidor hos två gestalter som hon trodde sig känna. Medan Anna Hedelius tar med läsaren till Edinburgh Festival Fringe och berättar om bredden hos de föreställningar som fyllde hennes intensiva dagar där. Birgitta Haglund har varit i Harstad och tagit del av Festspillene i Nord-Norge där hon såg två föreställningar som bands samman av klimatkatastrof, postapokalyps-stämning och countrymusik – och intervjuade regissörerna bakom verken: Philippe Quesne och Kelly Copper.
Yael Feiler vrider och vänder i sin artikel på begreppet representation och berättar om hur en laddad gest – att knyta en knytblus på scen – skapade sprickor under ett repetitionsarbete. Hon undersöker hur detta ska tolkas och vad det fick för konsekvenser.
Sandra Grehn fördjupar sig i funkisestetik och hur den kan utveckla scenkonsten. Hon har intervjuat skådespelaren Christine Bylund, som medverkade i Dramatens uppsättning av
Liv Död Sex Pop och scenkonstnären Ellen Spens, som ingår i Kollaborativet.
Regidagboken är denna gång skriven av Anja Suša som berättar om sitt arbete med
Älskarinnorna på Uppsala stadsteater och diskuterar vad representation egentligen ska fylla för syfte på scen.
I numrets pjäs,
Min pappas ögon, lyfter Rebecka Cardoso trosfrågor samt en längtan efter att hitta sin kärna och bli accepterad för den man är.
Det är delarna som gör helheten
Isabel Cruz Liljegren skriver i vår scenkonststafett om ett verk som inspirerat henne.
En förlåtande blick
Amanda Hedman Hägerström tar över stafettpinnen och skriver om sitt val av verk.
Färgen på en gest
Yael Feiler problematiserar begreppet representation och berättar om en symbolladdad gests följder.
Konsten att dechiffrera Jelinek
Anja Susa skriver regidagbok från sin uppsättning av
Elfriede Jelineks Älskarinnorna.
Funkisestetik som utvecklar scenkonsten
Sandra Grehn berättar om hur normbrytande funktionsvariation kan ge nya perspektiv.
På jakt efter ett mirakel
Birgitta Haglund mejlintervjuar dramatikern, regissören och skådespelaren
Rebecka Cardoso.
Pjäsen
Min pappas ögon av Rebecka Cardoso.
Bokrecensioner
Berätta, överleva, inte drunkna, Kontrasternas kompani och Barnteater som händelse.
Ryska scenkonstnärer som rannsakar sig själva
Helena Autio-Meloni samtalar med fyra ryska teaterarbetare som har flytt till Finland.
Postapokalyps till countrytoner
Birgitta Haglund intervjuar
Philippe Quesne som driver Vivarium Studio och Kelly Copper som startade Nature Theater of Oklahoma.
Medea och Burns i nya skepnader
Birgitta Johansson skriver om två uppsättningar som spelades på Edinburgh lnternational Festival.
Edinburgh Fringe Festival – alive and kicking
Anna Hedelius rapporterar från Fringefestivalen i Edinburgh.
Publicerad: 2022-11-05
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR