Krossade drömmar #4 2021
I det här numrets huvudartikel skriver vi om några av konflikterna kring Sara kulturhus i Skellefteå och hur Västerbottensteaterns visioner om de nya lokalerna grusades. Den kulturella delen i det som ska vara ett kulturhus tycks ha nedprioriterats för mer kommersiella events och hotellverksamhet. Kulturaktörerna upplever att politikerna inte förstår vad som krävs för att bedriva en professionell, kulturell verksamhet.
Skådespelaren Johan Holmberg skriver om sina krossade skådespelardrömmar och hur pandemi och publikrestriktioner påverkade honom i yrket och personligen. Hans tolkning av huvudrollen Tartuffe fick aldrig fick möta sin publik.
Vi intervjuar Mattias Andersson om hur hans visioner som konstnärlig ledare för Dramaten gick om intet när coronarestriktionerna kom, om hur föreställningen Den yttersta minuten växte fram under denna period och om kulturpolitik.
Paula McManus och Nadja Hjorton, konstnärliga ledare för Ung scen/öst respektive Regionteater Väst, kommer från olika håll inom scenkonsten men berättar i vårt samtal att de båda brinner för att öka mångfalden på sina scener.
Sigrid Herrault träffade dramatikern, översättaren och författaren Dmitri Plax för att tala om hur deras flerspråkighet påverkar deras skrivande. Medan Isabel
Cruz Liljegren funderat på kopplingarna mellan teaterns värld och hur sekter fungerar. Det utmynnade i ett personlighetstest: Vem är du i teatersekten?
Judith Hollander skriver om kompositören och musikern Kjell Westling, en essä som ingår i den nyutkomna antologin Kjell Westling och musiken. Medan
Carolina Frände fortsätter sin serie av krönikor om sitt nya forskningsämne och dess koppling till teaterskapandet.
Numrets pjäs är monologen På jakt efter bibliotekstjuven, av Filip Alexandersson, där han försöker förstå motiven bakom de brott som »KB-mannen«, Anders Burius, begick.
Musikanterna visas ut.
Karin Kämsby skriver om konflikterna kring Västerbottensteaterns nya lokaler i Sara kulturhus.
Kjell Westling – en gigant inom teatermusiken. Judith Hollander presenterar i sin essä kompositören och musikern Kjell Westling.
Mannen bakom Bibliotekstjuven.
Birgitta Haglund mejlintervjuar skådespelaren, författaren och dramatikern
Filip Alexandersson.
Pjäsen.
På jakt efter bibliotekstjuven av
Filip Alexandersson.
Bokrecensioner.
Passion Play – Images of ritual worlds, 1987–2007 och
Why Theatre?
Det här är ingen krönika.
Carolina Frände fortsätter ställa frågor kring teater, bolagisering och ekonomi.
Att vara språklig nomad.
Sigrid Herrault samtalar med dramatikern, författaren och översättaren
Dmitri Plax om tvåspråkighet på teatern.
The mental states of Dramaten – och vår tid. Birgitta Haglund intervjuar
Mattias Andersson, konstnärlig ledare för Dramaten.
De vill öppna sina teaterhus for nya röster.
Birgitta Haglund samtalar med
Paula McManus och
Nadja Hjorton, konstnärlig ledare för Ung scen öst respektive konstnärlig chef för Regionteater Väst.
En Tartuffe som fick stanna i kulissen. Johan Holmberg skriver om ett rollarbete och en roll som aldrig fick möta sin publik.
Vem är du i teatersekten? Ett personlighetstest av
Isabel Cruz Liljegren som ger svar på den frågan.
Notiser.
Publicerad: 2021-11-01
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR