Repertoarnivellering? #5 2022
I slutet av oktober presenterade Kungliga Operan sitt program för jubileumsåret 2023. Det inleds den 18 januari för att fira den första operan på svenska språket,
Francesco Antonio Uttinis Thetis och Pelée till libretto av
Johan Wellander, och samtidigt firas grundandet av institutionen Kungliga Operan. Pressträffen i Operans guldfoajé var som vilken säsongspresentation som helst – ingen speciell festivitas. Det talades om att nå en ny publik och det med urpremiären av
Michael Karlssons helaftonsopera
Melancholia, som bygger på
Lars von Triers framgångsrika film. Men hur många nya besökare fångar man in när operan bara ges fem gånger?
Jubileumsåret avslutas med
Mozarts Don Giovanni, för vilken gång i ordningen på nationalscenen?
Ole Anders Tandberg satte upp hela da Ponte-cykeln och
Don Giovanni spelades senaste gången juni 2019. Och även i nyuppsättningen görs titelrollen av
Jeremy Carpenter.
Operans jubileumssäsong består till stor del av repriser av standardverk som
Tosca, Salome, Elektra, Rigoletto och
Madama Butterfly. Tala om repertoaratrofi och fantasilöshet! Det finns operaverk före Mozart. Operan har inte alls hängt med i den internationella barockvågen. Varför spelar man inte en barockopera på Drottningholmsteatern?
När denna ledare skrivs har jag precis varit på Malmö Opera och sett premiären på
Charles Gounods Romeo och Julia (recensionen finns på OPERAs hemsida:
tidskriftenopera.se). Nationalscenen spelar nästan aldrig fransk 1800-talsopera om man bortser från standardverk som
Carmen och
Hoffmanns äventyr. Det är i stället operascenerna i Malmö och Göteborg som tagit det ansvaret. På senare år har man i Malmö spelat
Massenets Manon och
Delibes Lakmé. På Göteborgsoperan
Massenets Thaïs,
Halévys Judinnan och senast svarade man för Sverigepremiären på
Thomas Hamlet. Jag trodde att Kungliga Operan skulle spela operan
Manon, men det visade sig vara baletten.
Givetvis ska man ge nye operachefen
Michael Cavanagh en chans, men samtidigt ska han regissera två omfattande verk:
Sweeney Todd och nämnda
Don Giovanni. Jag får en känsla av att han har samma inställning som Göteborgsoperans förre operachef,
Stephen Langridge, hade – att det är roligare att regissera än att konstnärligt sätta en profil på verksamheten.
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar. I fjol hade man premiär på
Rimskij-Korsakovs Julnatten (Årets föreställning),
Cimarosas L’italiana in Londra,
Nielsens Maskerad,
Schönbergs Von heute auf morgen och
Dallapiccolas Ulisse. Den enda nyuppsättningen av ett standardverk var
Madama Butterfly. Tala om stor spännvid och dynamik!
OPERAs mångåriga medarbetare och redaktionsmedlem
Bodil Hasselgren byter sida, då hon nyligen börjat som programredaktör för Berwaldhallen. Jag tackar för ett mycket fint samarbete och önskar Bodil lycka till.
Jag passar också på att önska alla läsare, annonsörer och medarbetare en
God Jul och Gott Nytt År!
Läs notiser på opera.se:
Peter Spissky ny konstnärlig ledare för Confidencen Opera & Music Festival Sören Tranberg
Sopranen Paulina Pfeiffer får Stockholms Studentsångares Sångarpris 2022 Sören Tranberg
Per Svensson och Christina Nilsson – årets Gunn Wållgren-stipendiater Sören Tranberg
Björnen – Skånska Operan (recension) Sören Tranberg
Maria Callas firas med ett nytt museum Sören Tranberg
Kerstin Avemo får Stenastiftelsens kulturstipendium 2022 Sören Tranberg
Svenska Wagner-Sällskapets Bayreuthstipendium för 2023 Hans L Beeck
Eugenia Babich Wagnerstipendiat i Göteborg Sören Tranberg
Tebogo Monnakgotla hustonsättare i Karlstad Sören Tranberg
Skånska Operan firar 30-årsjubileum Sören Tranberg
Stipendieregn över sångare
Oper Frankfurt har utsetts till Årets operahus Sören Tranberg
Giuseppe Verdis Macbeth spelas på Läckö slott nästa sommar Sören Tranberg
Johanna Wallroth är årets Martin Öhman-stipendiat
Urpremiär för Andefabriken på Vadstena slott nästa sommar
Sören Tranberg
Publicerad: 2022-11-17
Köp Opera
Läs mer om Opera i katalogen
Fler artiklar knutna till Opera
Fler tidskrifter i kategori MUSIK