Repertoarnivellering? #5 2022

I slutet av oktober presenterade Kungliga Operan sitt program för jubileumsåret 2023. Det inleds den 18 januari för att fira den första operan på svenska språket, Francesco Antonio Uttinis Thetis och Pelée till libretto av Johan Wellander, och samtidigt firas grundandet av institutionen Kungliga Operan. Pressträffen i Operans guldfoajé var som vilken säsongspresentation som helst – ingen speciell festivitas. Det talades om att nå en ny publik och det med urpremiären av Michael Karlssons helaftonsopera Melancholia, som bygger på Lars von Triers framgångsrika film. Men hur många nya besökare fångar man in när operan bara ges fem gånger?

Jubileumsåret avslutas med Mozarts Don Giovanni, för vilken gång i ordningen på nationalscenen? Ole Anders Tandberg satte upp hela da Ponte-cykeln och Don Giovanni spelades senaste gången juni 2019. Och även i nyuppsättningen görs titelrollen av Jeremy Carpenter.

Operans jubileumssäsong består till stor del av repriser av standardverk som Tosca, Salome, Elektra, Rigoletto och Madama Butterfly. Tala om repertoaratrofi och fantasilöshet! Det finns operaverk före Mozart. Operan har inte alls hängt med i den internationella barockvågen. Varför spelar man inte en barockopera på Drottningholmsteatern?

När denna ledare skrivs har jag precis varit på Malmö Opera och sett premiären på Charles Gounods Romeo och Julia (recensionen finns på OPERAs hemsida: tidskriftenopera.se). Nationalscenen spelar nästan aldrig fransk 1800-talsopera om man bortser från standardverk som Carmen och Hoffmanns äventyr. Det är i stället operascenerna i Malmö och Göteborg som tagit det ansvaret. På senare år har man i Malmö spelat Massenets Manon och Delibes Lakmé. På Göteborgsoperan Massenets Thaïs, Halévys Judinnan och senast svarade man för Sverigepremiären på Thomas Hamlet. Jag trodde att Kungliga Operan skulle spela operan Manon, men det visade sig vara baletten.

Givetvis ska man ge nye operachefen Michael Cavanagh en chans, men samtidigt ska han regissera två omfattande verk: Sweeney Todd och nämnda Don Giovanni. Jag får en känsla av att han har samma inställning som Göteborgsoperans förre operachef, Stephen Langridge, hade – att det är roligare att regissera än att konstnärligt sätta en profil på verksamheten.

Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar. I fjol hade man premiär på Rimskij-Korsakovs Julnatten (Årets föreställning), Cimarosas L’italiana in Londra, Nielsens Maskerad, Schönbergs Von heute auf morgen och Dallapiccolas Ulisse. Den enda nyuppsättningen av ett standardverk var Madama Butterfly. Tala om stor spännvid och dynamik!

OPERAs mångåriga medarbetare och redaktionsmedlem Bodil Hasselgren byter sida, då hon nyligen börjat som programredaktör för Berwaldhallen. Jag tackar för ett mycket fint samarbete och önskar Bodil lycka till.

Jag passar också på att önska alla läsare, annonsörer och medarbetare en God Jul och Gott Nytt År!


Läs notiser på opera.se:

Peter Spissky ny konstnärlig ledare för Confidencen Opera & Music Festival Sören Tranberg

Sopranen Paulina Pfeiffer får Stockholms Studentsångares Sångarpris 2022 Sören Tranberg

Per Svensson och Christina Nilsson – årets Gunn Wållgren-stipendiater Sören Tranberg

Björnen – Skånska Operan (recension) Sören Tranberg

Maria Callas firas med ett nytt museum Sören Tranberg

Kerstin Avemo får Stenastiftelsens kulturstipendium 2022 Sören Tranberg

Svenska Wagner-Sällskapets Bayreuthstipendium för 2023 Hans L Beeck

Eugenia Babich Wagnerstipendiat i Göteborg Sören Tranberg

Tebogo Monnakgotla hustonsättare i Karlstad Sören Tranberg

Skånska Operan firar 30-årsjubileum Sören Tranberg

Stipendieregn över sångare

Oper Frankfurt har utsetts till Årets operahus Sören Tranberg

Giuseppe Verdis Macbeth spelas på Läckö slott nästa sommar Sören Tranberg

Johanna Wallroth är årets Martin Öhman-stipendiat

Urpremiär för Andefabriken på Vadstena slott nästa sommar

Publicerad: 2022-11-17

Köp Opera
Läs mer om Opera i katalogen
Fler artiklar knutna till Opera
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023
Med andra ord 117 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-12
Med andra ord 116 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

Äldre resuméer