Politik på Paletten

SANNA SARVA PÅ PALETTEN GALLERI 23/2 – 16/3


I SAY


Vernissage kl. 13
Samtal kl. 15 på galleriet mellan Sanna Sarva, Tommi Hildén, Ilona Huss Wallin och Marika Orenius


Sanna Sarvas sätt att arbeta placerar henne som konstnär inom en uttalat social och kollektiv konst. Hennes verk förutsätter inte bara ett samarbetsförhållande med de personer hon återger, utan också en mycket medveten relation till den kontext i vilken verket visas.
Sarvas verk bygger på den engagerande politikens principer. Vare sig de utgår från fotografier eller videor, eller består av till exempel en konstnärsbok, utformas de i stor utsträckning av de återgivna personerna och under deras kontroll.

Den första versionen av verket I say (2000) var en konstnärsbok, där en gambier berättar om sin resa »från Afrika till Afrika« och slutligen till Finland. Videoinstallation Readings (2001) för reseskildringen vidare. Sarva lät människor i ett afrikanskt kollektiv i Paris läsa boken och dokumenterade de olika läsningar som föddes under processen. I videoinstallationen får en man från Senegal och en kvinna från Rwanda komma till tals. De reagerar på varsitt sätt på texten.
Mannen, som är lärare till yrket, läser upp texten inför kameran och ackompanjerar läsningen med eftertryckliga gester. Han läser och kommenterar texten i sin egen miljö, ett klassrum – en plats för undervisning, inlärning och tolkning. Kvinnan tar med sig Sarva ut på stan, till sina »trösteplatser« i Paris, där hon får lindring för sin hemlängtan. Till de här platserna hör till exempel mataffärer med afrikanska produkter. Frågorna som ställs i samband med texten besvarar hon i Sarvas tillfälliga bostad, som på en gång är »den andras rum« och en privat miljö. Varken klassrummet eller bostaden understryker personernas etniska identitet, Sarvas syfte är inte att exotisera sina objekt. Också i stads- och affärsmiljön är det vardagligheten som betonas, inte ett exotiserande annatskap.

Själv beskriver Sanna Sarva sin konstnärliga verksamhet och sina konsthandlingar som »besök« eller »förslag«. Hon styr verkens visuella och verbala retorik utgående från respektive miljö och tillsammans med de människor med vilka hon arbetar. Verken präglas av insikten om konstnärens ansvar och den makt inom vilken konsten agerar i konstvärlden: en makt, som också verken bidrar till att skapa. Och en makt, som knyter konsten till den övriga verkligheten. Striderna om betydelse förs i dessa verk genom förhandlingar, och politisk korrekthet förvandlas till politisk sensitivitet; till hänsyn, förmåga att lyssna på andra.

Leena-Maija Rossi
Konsthistoriker och kritiker inriktad mot samtida visuell kultur utifrån ett genusperspektiv. Verksam i Helsingfors.
Texten är en bearbetad version av Identity without defaults, tidigare publicerad i katalogen till ARS 2001.
Översättning från finskan: Susanne Lehtinen



Paletten galleri
Heurlins Plats 1
413 01 Göteborg
Tel: 031-743 99 15
E-post: paletten@natverkstan.net

Publicerad: 2002-02-22

Köp Paletten
Läs mer om Paletten i katalogen
Fler artiklar knutna till Paletten
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN



Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer