Fabrik #39 2021

Fabrik #39 2021

Folkfronternas estetik 5. Med utgångspunkt i Fabriksdagbok av Simone Weil.

Tydningen nr. 39: Fabriken är resultatet av ett i samarbete med den oberoende forskningsgruppen Agentur. Förutom att vara det trettionionde numret av Tydningen utgör publikationen den femte titeln i Agenturs publikationsserie Folkfronternas estetik.

Läsningar ur numret och ett samtal med Tydningens redaktion sändes på Radio Cyklopen den 16 april 2021 på cyklopen.se. Det går att lyssna till programmet här.

Tydningen nr. 39: Fabriken är resultatet av ett i samarbete med den oberoende forskningsgruppen Agentur. Förutom att vara det trettionionde numret av Tydningen utgör publikationen den femte titeln i Agenturs publikationsserie Folkfronternas estetik.

Läsningar ur numret och ett samtal med Tydningens redaktion sändes på Radio Cyklopen den 16 april 2021 på cyklopen.se. Det går att lyssna till programmet här.


Vid tre tillfällen tar den franska filosofen Simone Weil tjänstledigt från sitt arbete som lärare för att ägna sig åt politisk och filosofisk verksamhet: 1932 reser hon till Berlin för att rapportera från de valomgångar som leder fram till Hitlers maktövertagande; 1936 reser hon till Katalonien för att strida med ett anarkistförband i det spanska inbördeskriget; däremellan, läsåret 1934–35, tjänstgör hon som okvalificerad fabriksarbetare på Alsthom och Renault i Paris. Weil hyr ett rum i anslutning till fabrikerna, som tillverkar elektrisk utrustning till spårvagnar respektive bildelar, och träder in i en av samhällets mest utsatta klasser: den okvalificerade kvinnliga fabriksarbetarens.

Tydningen nr. 39: Fabriken utgår från den dagbok Simone Weil skrev under sin tid som fabriksarbetare. Det är en text där detaljerade uppgifter om ackordsbelopp, missöden och beräkningar av antal tillverkade metalldelar genskjuts av kortare reflektioner över en tillvaro som alltmer liknas vid slavens. Från att ha betraktat arbetsplatsen som en plats för politisk subjektivering erfar Weil ett förtryck som inte ”ger upphov till revolt som en direkt reaktion, utan till underkastelse.” Fabriksdagbok är inte etableringslitteratur i egentlig mening, där författaren tar anställning för att förbättra arbetsvillkoren. Fabriksdagbok är resultatet av ett filosoferande med kroppen som insats kring fabriksarbetets villkor.

Ett längre utdrag ur Fabriksdagbok publiceras nu för första gången på svenska, i översättning av Martin Högström.

Utöver detta utdrag, baserat på den kritiska franska utgåvans återgivning av dagbokens disposition, innehåller numret sex nyskrivna bidrag, som kommenterar och tänker med och mot Weils text. Burcu Sahin för dagbok över sin läsning av Weil; Emma Kihl länkar Weil med Zora Neale Hurston och Pablo Neruda; Martin Högström upprättar ett fabrikskonglomerat; den franska Simone Weil-experten Nadia Taïbi konstaterar att dagboken är för berättelsen vad fabriken är för arbetet; Kim West åskådliggör hur montaget ställer samman utan att reducera mångfald till enhet; och Tydningens redaktion för in sin egen kropp i fabriken.


Innehåll:
Simone Weil – ur Fabriksdagbok (övers. Martin Högström)

Christoffer Paues – Trea nr 4 för folkfronterna, 2021

Burcu Sahin – Weildagbok

Emma Kihl – Rapportera med erfarenheten

Martin Högström – Konglomeratet

Nadia Taïbi – Fast i skruvstädet: Reflektioner kring Simone Weils Fabriksdagbok (övers. Kim West)

Kim West – Journal, montage, rapport: Anteckningar om dokumentärt skri­vande och icke-litteratur hos Simone Weil och några av hennes samtida

Tydningen – Jag revolterade bara på söndagar

Formgivning: Fält (Jesper Canell, Daniel Flodin)

Publicerad: 2021-10-17

Köp Tydningen
Läs mer om Tydningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Tydningen
Fler tidskrifter i kategori LITTERATUR



Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer