Artiklar från Opera

Åsa Jäger #4 2024
2024-10-03 Sopranen Åsa Jäger tilldelas Tidskriften OPERAs pris 2024 för sin tolkning av Senta i Richard Wagners opera Den flygande holländaren på Göteborgsoperan. Jäger har just inlett en internationell karriär, inte minst när hon har sjungit Brünnhilde i Valkyrian i dirigenten Kent Naganos konsertanta version i Hamburg, Dresden och nu senast vid festspelen i Luzern. I den här versionen jobbar Nagano med tidstrogna instrument. Åsa Jäger kommer också att sjunga Brünnhilde i både Siegfried och Ragnarök med honom. • Närmast väntar Senta igen, nu i tyska Coburg. Det var här som hon väckte internationell uppmärksamhet efter att ha gestaltat Brünnhilde i både Valkyrian och Siegfried. Prisutdelningen äger rum vid en konsert på Göteborgsoperan söndagen den 1 december, där Åsa Jäger också kommer att sjunga. • Den segdragna frågan kring Kungliga Operans renovering verkar fortfarande hänga i luften. Statens fastighetsverk (SFV) har i dagsläget ingen plan för hur den ska gå till. Projekteringen verkar inte ha kommit i gång. SFV ber att få återkomma senare i höst. A never ending story. Hur ska teatern under sådana premisser kunna göra en repertoarplanering värd namnet? Och var ska Operan spela sina produktioner när nationalscenen kommer att hålla stängt under fem år? • Det enda vettiga är att bygga ett nytt operahus som motsvarar dagens behov när det gäller att producera opera. Att bara lappa och laga nuvarande byggnad räcker inte. Problemet med ett föråldrat operahus kommer att kvarstå. • När dessa rader skrivs har vi just fått ett generöst bidrag från Anders Walls Stiftelse. Vi producerar både en papperstidning och en digital version av OPERA, som är mer aktiv än någonsin. Sedan ett drygt år tillbaka har vi utökat vår närvaro på sociala medier - hemsidan, Facebook och Instagram -, där föreställningsrecensioner läggs ut så snart en uppsättning haft premiär. Nu kan du läsa dagsfärska recensioner och ta del av operanyheter direkt i din mobil, surfplatta eller dator. Som prenumerant på papperstidningen har du tillgång till allt digitalt innehåll - recensioner, nyhetsnotiser, tips och minnesord - samt vårt digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. Om inte, kan du teckna en digital prenumeration för endast 39 kronor i månaden (se s.9). Givetvis har även digitala prenumeranter full tillgång till arkivet. Ge bort OPERA i julklapp! Tipsa vänner och familj om att bli digitala prenumeranter, så fler får tillgång till vår samlingsplats för allt inom opera!»

Hur blir det med Kungliga Operans ombyggnad? #3 2024
2024-06-25 Hur blir det med Kungliga Operans ombyggnad? • Ja, det kan man fråga sig. Nu föreligger två förslag som regeringen ska ta beslut om. Det har kulturminister Paris Liljestrand (M) lovat ska ske före sommaruppehållet. Det vete katten! Statens fastighetsverk har tagit fram ett mindre kostsamt förslag till ombyggnad som skulle innebära tvinsot för opera- och dansverksamheten vid Gustaf Adolfs torg. • Operaledningen har lagt fram ett motförslag kallat Alternativet som innebär en större utbyggnad på sidorna av nuvarande Rotundan, för att därmed få behålla Hovkapellet i huset. Fastighetsverkets förslag går ut på att musikerna ska repetera på Musikaliska och sedan transportera instrumenten för att stämmas om i orkesterdiket till kvällens föreställning. En orkester som inte bor i sitt operahus är ju fullständigt absurt. • Kulturministern stoltserar med att efter en renovering ‒ oavsett vilket förslag som antas ‒ då ska Operan återta sin ledande plats i svenskt och internationellt operaliv. Det kommer inte att ske då tittskåpsscenen inte är kompatibel med till exempel tyska ledande operahus tekniska faciliteter. Det går inte att samproducera eller ta in låneproduktioner från operahusen i München, Frankfurt eller Hamburg. Något som Göteborgsoperan har gjort med stor framgång - inte minst när det gäller samproduktionerna ... (ur ledaren Opera #3 2024)»

Det svenska sångarundret #2 2024
2024-05-17 Innebörden i rubriken än känd sedan länge och nu har den förstärkts ytterligare under vintern. I det här vårnumret intervjuas vår internationellt verksamma sopran Christina Nilsson av frilansjournalisten Åsa Nilsson. Christina Nilsson slog igenom som Aida på Kungliga Operan 2018 och sedan dess har hon gestaltat den etiopiska prinsessan på en mängd europeiska operascener. Just nu är hon aktuell med Elisabeth i Tannhäuser i Frankfurt. Vi recenserar uppsättningen i vårt nästa nummer. I sommar debuterar hon vid Wagnerfestspelen i Bayreuth och i mars 2025 väntar hennes Metropolitandebut som Aida. En annan av våra yngre sopraner, Åsa Jäger, gjorde nyligen en dundrade succé som Senta i Den flygande holländaren på Göteborgsoperan. Det blev hennes svenska genombrott efter att med stor framgång ha sjungit Brünnhilde i Valkyrian och Siegfried i tyska Coburg. Nu i maj ska hon sjunga Brünnhilde i Valkyrian med Kent Nagano i Elbphilharmonie i Hamburg och vid Dresdner Musikfestspiele. Det kan bli hennes stora internationella genombrott. Senta verkar bli aktuell igen för Jäger, då i Tyskland ... (från ledaren Opera #2 2024)»

Repertoarhål #1 2024
2024-03-07 Jag påtalade i en ledare för drygt ett år sedan de svenska operahusens fantasilösa repertoarval. Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av verk som Tosca, Salome, Elektra, Rigoletto och Madama Butterfly. Nu senast har våra tre största operahus spelat Don Giovanni samtidigt. På Kungliga Operan satte Ole Anders Tandberg upp hela da Ponte-cykeln i närtid. Nästa säsong utlovas vi ytterligare en nyuppsättning av Figaros bröllop, för vilken gång i ordningen? Det finns ju faktiskt annan högkaratig repertoar att botanisera i, till och med hos Mozart! I senaste numret av OV-Revyn går Nils-Göran Olve igenom nationalscenens uppsättningar av Rossinioperor utifrån den aktuella uppsättningen av Barberaren i Sevilla (recenserad på sidan 30). Fram till 1967 spelades bara Barberaren och Wilhelm Tell. Nu, under de senaste tjugo åren, tillkommer också Askungen i två uppsättningar ... (ur ledaren Opera #1 2024)»

Är kritiker ett utdöende släkte? #5 2023
omslag 2023-11-29 ... En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Jag noterade att uruppförandet av Mytomania i Göteborg inte recenserades av Svenska Dagbladet. Expressen hoppade i somras över Sverigepremiären av Rameaus Dardanus på Confidencen och Aftonbladet skrev inte om Don Giovanni i Malmö. Dagens Nyheter recenserar inte heller allt längre. Givetvis har det med ekonomin att göra. En annan trend är nätet där allt ska vara tillgängligt i realtid och få så många ”klick” som möjligt. Östgöta Correspondenten i Norrköping har numera inte någon kulturredaktör. Danska Jyllands-Posten kommer efter nyår att upphöra med teaterkritik. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid? Det kan man fråga sig! Vi på OPERA försöker bevaka så mycket som möjligt trots små resurser, vilket årets sista nummer är ett bevis på. Numera är vi också mycket aktiva på våra sociala medier (hemsida, Facebook och Instagram), där recensioner kommer att läggas ut så fort en uppsättning haft premiär. Där kan du även läsa notiser och minnesord. Du får tillgång till allt och när du vill på mobil, padda och dator. Du har även tillgång till OPERAs digitala arkiv från 2015 och framåt. Är du pappersprenumerant har du tillgång till allt detta. En digital prenumeration kostar endast 39 kronor i månaden ... (från ledaren Opera #5 2023)»

Kulturen i Norrköping får stryka på foten ... #4 2023
2023-10-05 Redan för ett år sedan, i min ledare i nr 4/22, skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. • Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping, där kommunalrådet Sophia Jarl (M) och den politiska majoriteten M+KD+L med stöd av SD vill lägga ner kulturförvaltningen, ta bort kommunens kulturchef och ersätta detta med ett Tillväxtkontor. Detta har lett till massiv kritik. Flera kloka debattinlägg har skrivits i både dagspressen och på sociala medier. Norrköping har ett rikt kulturliv i form av sina museer och inte minst stadens symfoniorkester (SON), som håller världsklass. Jag har själv upplevt den ett otal gånger. Konserthuset, De Geerhallen, som drivs i kommunal regi, ska nu läggas ut till kommersiella intressenter och vara mer självfinansierad. SON har gjort en mängd cd-inspelningar med den tyska labeln cpo, inte minst alla Allan Petterssons symfonier och annan svensk musik, som t.ex. Wilhelm Stenhammars opera Gillet på Solhaug. Drygt 20 000 skolungdomar kommer varje år i kontakt med symfoniorkestern. Politiker födda på sent 1970-tal och senare är tyvärr i stor utsträckning obildade när det gäller klassisk musik och litteratur, vilket till stor del kan skyllas på bristande skolutbildning. Vi har ibland sett häpnadsväckande okunskap om litteratur hos våra partiledare ... (från ledaren Opera #4 2023) »

Opera #3 2023
2023-06-23 Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef • Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Christina Hörnell har en diger meritlista som kormästare på Kungliga Operan i nitton år. Under sex säsonger ledde hon också Göteborgs symfoniska kör. Själv intervjuade jag henne i Bayreuth 2005 när hon var assisterande kormästare vid Wagnerfestspelen. Nu närmast har hon verkat som Director musices vid Linköpings universitet samt varit dirigent för Linköpings Studentsångare och Östgöta Kammarkör. Hörnell tillträder sitt chefskap i Malmö den 1 oktober och förordnandet löper på tre år. • Vi får intervjua Christina Hörnell när hon blivit lite varm i kläderna och höra hur hon vill utveckla Malmö Opera i framtiden. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk. Stephen Langridge på Göteborgsoperan ville hellre regissera än att vara chef. Jag undrar om samma sak gäller Kungliga Operans konstnärlige chef sedan 2021, Michael Cavanagh. Nästa säsong är Madama Butterfly aktuell både i Köpenhamn och Oslo. • I en intervju i Svenska Dagbladet (30 maj) talar han om att den internationella operavärlden inte alltid förhåller sig till samtiden ... (från ledaren Opera #3 2023)»

I Bergen bygger man ett operahus! #2 2023
2023-04-20 Idén om att bygga ett operahus i Bergen föddes för fem år sedan. Och i Norge råder en politisk acceptans för ett nytt operahus på riksnivå, i Vestland fylke som Bergen tillhör, och i Bergen kommune. Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. Nu pågår en öppen arkitekttävling med hundra intressenter som i två etapper ska kokas ner till fem kandidater i mitten av november. Det nya operahuset ska ligga i anslutning till Grieghallen och förbindas med en underjordisk gång mellan byggnaderna. En av initiativtagarna är Bergen Filharmonins administrative chef Bernt E. Bauge, vars förhoppning är att operahuset ska kunna invigas om sju-åtta år. Bauge innehade tidigare samma tjänst på Den Norske Opera & Ballett i Oslo och han var tillsammans med bland andra DNO:s tidigare konstnärlige chef, Bjørn Simensen, den som såg till att det till slut byggdes ett nytt operahus i Bjørvika.»

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ... #1 2023
2023-02-16 I höstas kom en propå från Arts Council England som krävde att English National Opera skulle flytta ut sin verksamhet från London. Om man vägrade skulle anslagen slopas helt eller delvis. Förslaget gick ut på att flytta till Manchester och spela i Factory International, en arena som ska invigas i sommar. Varken ägarna i Manchester eller ENO var informerade om saken. Mer om detta kan läsas i intervjun (s. 44) med ENO:s konstnärliga ledare <strong>Annilese Miskimmon</strong>, som precis har regisserat <strong>Benjamin Brittens</strong> <em>The Turn of the Screw</em> på Folkoperan. En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Blir det en ombyggnad eller bara ett nollalternativ? Statens fastighetsverk äskade 177 miljoner kronor för att åtgärda de mest akuta problemen i det 125 år gamla operahuset. 133 miljoner har beviljats och nu väntar Operan på klartecken för att åtgärda fasad- och takrenovering, som väntas starta i vår. Arbetet beräknas pågå hela sommaren och tre år framåt. Om Ny Opera i Operan (NOiO) ska genomföras försvinner 15 procent av arbetsytorna om man inte får göra någon tillbyggnad. Om däremot nollalternativet ska genomföras beräknas operahuset vara stängt i tre år. Det här känns som moment 22. Själv förespråkar jag ett nytt operahus! Men är våra politiker ens villiga att beakta det alternativet? (ur ledare Opera #1 2023)»

Repertoarnivellering? #5 2022
2022-11-17 I slutet av oktober presenterade Kungliga Operan sitt program för jubileumsåret 2023. Det inleds den 18 januari för att fira den första operan på svenska språket, Francesco Antonio Uttinis Thetis och Pelée till libretto av Johan Wellander, och samtidigt firas grundandet av institutionen Kungliga Operan. Pressträffen i Operans guldfoajé var som vilken säsongspresentation som helst - ingen speciell festivitas. Det talades om att nå en ny publik och det med urpremiären av Michael Karlssons helaftonsopera Melancholia, som bygger på Lars von Triers framgångsrika film. Men hur många nya besökare fångar man in när operan bara ges fem gånger? Jubileumsåret avslutas med Mozarts Don Giovanni, för vilken gång i ordningen på nationalscenen? Ole Anders Tandberg satte upp hela da Ponte-cykeln och Don Giovanni spelades senaste gången juni 2019. Och även i nyuppsättningen görs titelrollen av Jeremy Carpenter. Operans jubileumssäsong består till stor del av repriser av standardverk som ... (ledare Opera #5 2022)»

Svenska sommaroperor och festivaler #4 2022
2022-09-14 Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare. Nu finns det indikationer på att operasalongerna inte kommer att fyllas på grund av den ekonomiska krisen med en djup lågkonjunktur. Livsmedelspriserna, elräkningarna och bolånen etc. blir dyrare, vilket gör att man ser om sitt hus och prioriterar. Då väljs kanske en del saker som kultur bort. Eller så har man fått andra vanor under pandemin. När dessa rader skrivs är det knappt två veckor kvar till valdagen och här finns det ett riksdagsparti som tycker att opera är onödigt. I Västerbotten vill Sverigedemokraterna skära ner på skattepengarna som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. I början av augusti besökte partiledaren Jimmie Åkesson Umeå och han tyckte att vård, skola och omsorg ska prioriteras, men att det är viktigt med kultur i hela landet. Han ser ett värde i att opera finns i andra delar av landet än bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det låter falskt i mina öron eftersom andra av hans partikamrater ville lägga ner Malmö Opera med motivationen att det räcker med en nationalscen för opera i Sverige. Senast ville någon partiföreträdare sänka Göteborgsoperans anslag med 100 miljoner. De här argumenten kring dagisplatser och sjukvård känner jag igen från den infekterade operadebatten om ett nytt operahus i Göteborg på 1970-talet, men då var det extremvänstern som argumenterade på samma sätt. »


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Opera

Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer