Artiklar från Akvarellen

Innehåll Akvarellen #3 2024
2024-10-13 Höstens konstprogram är redan i full gång med galleriöppningar och museiutställningar över hela Norden och det är alltid lika kul att se vilka konstnärskap som vi kommer få presenterade. Maria Molin har intervjuat vår omslagskonstnär, Christine Ödlund, som kommer ställas ut under hösten på Nordiska Akvarellmuseet. Christine Ödlunds konstnärskap har ett starkt band till naturen och att läsa om hennes arbete ger verkligen en ny ingång till växternas liv och dess många beståndsdelar. I Finland har Sofia Simelius träffat Hanna Saarikoski som berättar om sitt arbete med akvarell som ett material för både rumsliga gestaltningar och fria, snabba porträtt. Saarikoskis porträtt vill fånga människan i relation till naturen, och vår plats i den. Hennes målningar bär ett sagolikt berättande. Vi fortsätter in i sagans värld när Marianne Gross träffar danska konstnären Julie Nord. Nords akvareller tycks befinna sig helt inne i en Alice i Underlandet-värld och sätter den unga flickans vuxenblivande i centrum. Hennes målningar är rika på detaljer och man känner omsorgen i utförandet. Själv har jag intervjuat Guðmundur Ármann Sigurjónsson, NAS landrepresentant på Island, som berättat om sitt konstnärskap och liv. Ármann är en mångfasetterad konstnär med en lång karriär. Han berättar om hur akvarellen fick honom att måla utomhus och hur ett litet nordiskt akvarellsällskap kan uppstå och berika ens liv. Jag hoppas ni får en inspirerande läsning och en härlig höst.»

Innehåll Akvarellen #2 2024
2024-06-02 Kära läsare och akvarellmålare! • Jockum Nordström är en av Skandinaviens mest kända samtida konstnärer, representerad på gallerier och museer världen över, men han är också författare och illustratör både till diktsamlingar och de populära barnböckerna om Sailor & Pekka. Maria Molin har träffat honom i ateljén i Stockholm inför hans kommande utställning på Bo Bjerggaard i Köpenhamn. • Ida Rödén låter Martin Ålund berätta om sina fantastiska akvareller från hans resor i Indien och Marianne Gross har skrivit en artikel om satirtecknaren Storm P., en dansk konstnär som ritade och målade för dagspressen, något vi tyvärr ser alltmer sällan. Jag har intervjuat Carina Köster som är NAS vice ordförande men också konstnär och en populär kursledare. Den intervjun är början på en serie reportage med medlemmarna som röstades in i styrelsen på årsmötet på Nordiska Akvarellmuseet, så vi ska lära känna dem lite bättre. • Tack vare Marianne Gross arbete finns nu alla NAS utgivna konstkataloger representerade i Det Kongelige Biblioteks arkiv i Köpenhamn. Det är fint att se hur NAS historia tas om hand och företräds på våra konst- och kulturinstitutioner. Akvarellen som material lever vidare och utvecklas hela tiden i olika riktningar, men det är gott att veta att historien finns där om man behöver lite inspiration! • Önskar er alla en riktigt fin sommar, fylld av måleri! ( Ledare Akvarellen #2 2024)»

Innehåll Akvarellen #1 2024
2024-03-09 Äntligen börjar ljuset komma tillbaka, vitt och skarpt, men trots allt med löftet om våren. Att lämna vintern bakom oss ger ny energi och själv får jag lust att pröva nytt i ateljén. Den experimentella lusten driver också Ann Larsson-Dahlin som jag intervjuade i Nordiska Akvarellmuseets gästateljé förra året när hon var där på NAS vistelsestipendium. Det är också just detta Nordiska Akvarellmuseet vill bjuda in till i vårens utställning ... (från inledningen #1 2024)»

Innehåll Akvarellen #4 2023
2023-12-29 I årets sista nummer av akvarellen delar Gunnel Wåhlstrand med sig av sin praktik; ett långsamhetens sökande efter en sann bild, i permanent tusch. Att sakta in och betrakta något med skärpa är även Sigtryggur Bjarni Baldvinssons metod för att möta den ständigt växlande naturen på Island och dalen där han bor. Line Ulekleiv, en av Norges mest uppskattade skribenter och kritiker, har skrivit om Vanessa Bairds konstnärskap, ett konstnärskap som både provocerar och utmanar. Ida Rödén, konstnär och skribent, har deltagit i en sex veckors lång expedition med isbrytaren Oden, något vi alla kan dela i både text och bild. Tidningen har under Håkan Bulls redaktörskap haft både sin redaktion och sitt arkiv hos Håkan i Huddinge. När uppdraget lämnades över till mig fick också redaktionen en ny plats i min ateljé i Hägersten. Arkivet var mycket omfattande och delades upp: överexemplar av tidningen fick åka flyttbil till vår ekonomiska ansvariga Berit Barkin i Partille medan redaktionsexemplar och kataloger fick stanna hos mig. Jag har inventerat redaktionsarkivet och letat efter sätt att bevara tidningens historia på bästa sätt. Att digitalisera allt står såklart på listan men jag är också stolt över att kunna berätta att hela vår utgivning kommer att placeras i Nationalmuseums och Moderna Museets konstbibliotek! Stort tack till Lennart Köpsén, Marianne Gross, Johan Ramberg och Ulla Olhsson som gör detta möjligt! Och tack till alla medlemmar som hjälper mig att hitta gamla akvarellen-nummer! God Jul och Gott nytt år»

Innehåll Akvarellen #3 2023
2023-10-09 There is an element of time that runs through Mikael Hallstrøm Eriksen’s works whether they are watercolours, drawings, sculptures or other kinds of work. The watercolour paintings in the series Strata incorporates a double element of time: Strata is what geologists call the layers of earth that are differentiated by various sediments. These layers are used to research and establish climate changes and other natural events through time - and the actual painting takes time because he needs to wait for the underlying layer to dry completely before applying the next layer. Even though he determines the size of the work and the choice of which colours to use, Mikael Hallstrøm Eriksen does not plan how the actual layers of the finished work will end up - the painting is completed in a zen-like flow, almost as if it has a life of its own and the shifting layers grow organically in the process. His works are mainly abstract, but they are all inspired by actual phenomena: the sun, the earth, and the universe. • The art of Hulda Stefánsdóttir revolves aroundt the subject of time. She shows us how something can be perceived as well-known and strange at the same time and how the past and the present can be reflected. She sometimes makes “imprints” by applying paint to the surface of her plastic-covered work desk and placing paper on top of it. Imprints being to “mark a surface by pressing something hard into it” as well as “to fix an event or an experience firmly in the memory”. Every piece of work becomes a time map in much the same way one could imagine memory works. She describes her process as a search for a timeless essence. At one point she became inspired by the Swedish artist Ivan Aguéli (1869-1917) who was famous for his rendition of colour and light and for his fascination of spiritual elements and Middle Eastern philosophy. Being an Icelandic artist Hulda Stefánsdóttir often meets people who expect her to be a landscape painter but she is more drawn to themes of memory, history, and social movement • The Nordic Watercolour Museum in Skärhamn offers an annual artist residency open for members of the Nordic Watercolour Society. Johan Mauritzon was the first painter to be awarded a two-week residency which took place in May 2023. Along with his regular art materials he also brought more unconventional things to the residency such as chains and various metal objects, which he used to disperse the pigments and create marks in the works. Mauritzon is as his art: unpretentious but not necessarily simple. His mind is open and he does a lot of experimenting while painting, knowing that he will not be able to fully control the result. In his opinion the advantage of abstraction is that the work is open to many interpretations. He paints with joy and playfulness with an underlying maturity formed by the knowledge and experience accumulated through the years. But despite this maturity, despite all the knowledge that has come over the years, it is the playfulness and curiosity that shines through. • Björn Bernström has tested a variety of Princeton brushes from the two series Aqua Elite and Neptune designed to imitate the properties of sable and squirrel brushes respectively. He states: Even though I seldom use sable brushes I know what are expected of them, and the brushes from Aqua Elite match these properties. They absorb a lot of moisture and are wonderfully flexible, The Quill became a favourite: it has good elasticity and releases paint in an even and continuous flow and has a lovely pointed end. The Mop I found perfect for applying large washes. Even though the Aqua Elite series held considerable amounts of water, the Neptune brushes did so even more. Squirrel brushes are very much in demand for their ability to carry great loads of water - and the synthetic Neptune brushes are soft and flexible which make them very suitable for washes on top of painted areas without dissolving the underlying paint. Conclusion: The Aqua Elite and Neptune brushes closely match those made from sable or squirrel.»

Innehåll Akvarellen #2 2023
2023-06-07 Kära akvarellvänner, tack och adjö! Detta nummer av akvarellen, nr 2:2023, blir den 38:e editionen av tidskriften under mitt snart tioåriga chefredaktörskap. Dessförinnan deltog jag även några år som styrelseledamot för Sverige i NAS styrelse. Jag skriver denna min sista ledare dagen innan min 70-åriga födelsedag. Det känns i största allmänhet bra och hög tid att nu lämna över stafettpinnen och att det blir till konstnären Anna Sörenson Rydh, som jag har stor respekt för, gläder mig. Det kommer att bli så bra! Jag vill tacka för en spännande och lärorik tid tillsammans med vänner i Nordiska Akvarellsällskapet och för alla glimrande möten med utomordentliga konstnärer jag mött. Jag vill också tacka akvarellens entusiastiska och akvarellälskande läsare, utan er hade ingen tidskrift funnits ... (ur ledaren Akvarellen #2 2023)»

Innehåll #1 2023
2023-03-01 Utanför fönstret är det en grå ljusfattig förmiddag. Någragrader kallt och den lilla sjön härutanför är täckt av en isskorpa så på den syns det inte att det blåser 12 sekundmeter men man ser det på de vajande trädkronorna. Inget läge för friluftsmåleri alltså och det tar emot att gå en halvtimma i motvind till ateljén. Men som tur är har ett nytt nummer av akvarellen just kommit. Det får bli länstolen, en kopp grönt te och akvarellen. Där lär man sig alltid något nytt. Visste du t.ex. att Katja Persson kanske har målat världens största akvarell. Den heter SFUMATO, är 32 meter lång och röd! Visste du att den välkända operasångerskan Lena Hoel också målar akvarell och visste du att det finns en undanskymd gammal kvarn med både å och stenbro i Mölneby på Orust som Kristian Talvik kärleksfullt målat i akvarell och känner du till hur den isländske Daði Guðbjörnsson låter kitsch kollidera med neoexpressionism i sina lustfyllda målningar. Att NAS årsmöte äger rum den 19 maj i Reykjavik, Island såg du kanske i förra akvarellen men visste du att det då kommer att väljas inte mindre än fyra nya styrelseledamöter inklusive en ny ordförande. Dessutom får du veta att det strax blir en ”akvarellstafett” på Hanaholmen i Finland och att NAS medlemmar kan gå på visning av Anna Sybergs akvareller i Köpenhamn………… å litet till! (från ledaren Akvarellen #1 2023)»

Innehåll #4 2022
2023-01-18 I Sverige kommer alltid vintern helt oväntat tycks det. Särskilt när snökanonerna från Östersjön vräker in över landet. Köerna för byte till vinterdäck ringlar sig långa och den kommunala snöröjningen tycks vara mest förvånad av alla. Men det finns fördelar. Ljuset som snön reflekterar gör kvällen och natten betydligt ljusare och akvarelltekniken är bra på att använda papperets vithet för måleriska snöskildringar. Att skildra ljuset nämns ju ofta som akvarellmålarens största passion. Men det finns undantag eller rättare, det kan göras på olika sätt. Helena Brunius är en nattmålare. Hon målar gärna nattetid och många av hennes bilder är nattliga, både till motiv och tematik. I Riikka Sormunens målningar finns ett skarpt färgrikt ljus som får mig att tänka på klarheten i japanska träsnitt. Leif Palmquists nebulösa vattenrika visioner utnyttjar akvarelltekniken som ljusbärare till fullo och tack vare blåsvärtan i Anders von Greffelstejns totemdjur blir akvarellpapperets vithet emellanåt snöblint ... (från ledaren Akvarellen #4 2022)»

Innehåll #3 2022
2022-10-03 Nu smyger hösten sig på och jag minns plötsligt en höstvernissage på 90-talet då jag ställde ut på ett galleri i Umeå. Det var väldigt trevligt och bra men just på vernissagen var det få besökare. Jag frågade försiktigt galleristen vad han trodde det kom sig. ”Du hade otur Bull för det är sista svamphelgen”, blev svaret. En sådan miss gör nog inte Anna Israelsson (bördig från Umeå bosatt i Kungälv) som säkert redan varit på många ”svampvernissager” i skogen då hon samtidigt hämtat inspiration till sina fina skogsinteriörer i akvarell. Tanken på svampplockning som njutbar ... (inledning #3 2022)»

Innehåll #2 2022
2022-06-14 Kära ”akvarellnördar” Ett fullmatat nummer krävde att redaktörens ledare krympte med hälften men det är i stället trevligt att presentera vår nya finska skribent Sofia Simelius här nedan. Hon debuterar med en artikel om Marjatta Hanhijokis vackra vardagsrealism. Dieter Kluge bearbetar sina barndomsminnen från andra världskrigets Berlin i laddade abstrakta verk och Gisela Beckius för oss närmare naturen i ett färgrikt barockt böljande måleri. Vi testar dessutom W&N nya akvarellpapper och redaktören tipsar om en skön multimedial upplevelse med titeln Sånger från havet. Vi rapporterar från årsmötet i Danmark, välkommen nya ordf. Pive Toivonen. Nordiska Akvarellmuseet har utsett Johan Mauritzson till första NAS-stipendiat och arbetet pågår för fullt inför Nordisk Akvarell 2022 i Ronneby med vernissage den 10 september. (Ledare Akvarellen #2 2022)»

Akvarellen #1 2022
2022-04-03 En bit in på det nya året har ljuset i någon mån återvänt, både meteorologiskt och epidemiologiskt. Låt oss öppna färgtuber, målarskrin och akvarellen nr 1:2022 och se fram emot en bra konstnärligt år tilsammans i Nordiska Akvarellsällskapet. I detta nummer av tidskriften får vi träffa illustratören och konstnären Ellen Barkin Söderholm, en upptäckare av världen vare sig den uppenbarar sig i en elefantfot eller i en tunn snökanal mellan tunga bergsmassiv utanför Reykjavik. Ylva Westerlund är en målare som med hjälp av fågelskådande upptäcker verkligheten och drömmar i kärrets skräpmark och Hilde Eilertsen Sletvold skildrar nordnorska Tromsø både genom “de lysende blå skyggerne av de kvasse fjeltoppene” och rostvittrade vintiga industribyggnader... (ur ledaren #1 2022)»


Nästa sida »
rss 0.91 för Tidskrift.nu: Artiklar från  Akvarellen

Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer