DramaForum nr 1-2 2014
Samhällsvinster
med sociodrama
+ dramapedagogik?
Sedan 1970-talet har dramaämnet breddats metodiskt – främst tack vare Dorothy Heathcote, Gavin Bolton och Augusto Boal. Verksamhetsfältet omfattar idag så mycket mer än barnteaterverksamhet i och utanför skolan.
Sociodrama, ett av arven efter J. L. Moreno, tilldrar sig ett växande intresse som ett samhälleligt komplement till det mer individ- och terapiinriktade psykodramat. Internationellt utvecklar sig dramapedagogik och sociodrama i skilda sfärer men beröringspunkterna blir allt tydligare.
Ett närmande skulle för dramapedagogiken kunna innebära att kunskapande om sociodramatisk filosofi och metodik ytterligare stärkte yrkeskunnandet.
För sociodrama skulle öppenhet och intresse för dramapedagogisk metodik kunna öppna dörrar mot utbildnings- och kultursektorn.
Som sig bör ägnas Morenos liv och sociodrama som samhällsförändrande kraft en särskild uppmärksamhet i detta nummer. Till det bidrar bl.a. Börge Kristoffersen med en fördjupad artikel om Morenos mötesbegrepp. Med stor kunnighet beskriver han också tillsammans med Anne-Grete Mollan och Audun Mollan Kristoffersen starten för sociodrama i Wien 1921 och de drar linjerna fram till ett världsomspännande sociodramatiskt möte 21 dec 2013. Monica Zuretti, utbildad av Moreno och hans fru Zerka, spelar en central roll för dagens utveckling av sociopsykodrama i hemlandet Argentina likaväl som i Sverige och många andra länder. Hon finns med på många håll i detta nummer.
Aristoteles kunskapsteorier har lämnat spår i de tre norrmännens artikel. Det återkommer i Elsa Szateks artikel, där hon granskar och vill förnya synen på dramapedagogik ur ett kunskapsfilosofiskt perspektiv.
Mariolina Werner konkretiserar vad sociodrama innebär och hur det kan gynna skolklimat och utveckling i gymnasieklasser i Stockholm. Playbackteater med ensamkommande flyktingbarn i Köpenhamn skildras livfullt av Nike Brandt Poulsen som en väg att skapa gemenskap och framtidstro.
Norska och danska artiklar har översatts för att inte språken ska vara hinder för någon enda läsare. Dock finns några dikter och en kort artikel på danska för att inte helt missa den färg nordiska språk bidrar med.
Forumteater med Circonova som bryter tystnaden kring sexuella övergrepp på barn kan med lätthet ses som en dramapedagogisk utlöpare av Morenos idéer. Jean Heard Bazemore från USA får sentida ljus på sin tidiga insats för psykodrama i Sverige.
Eva Österlind presenterar en OECD-rapport med efterlängtat forskningsresultat – bevis på dramas betydelse för elevers språkliga och kommunikativa utveckling. I Australien har man fattat ett banbrytande och sensationellt beslut om att fem konstämnen inklusive drama ska finnas i undervisningen i primary och secondary school åk 1-10.
Ett fascinerande läsprojekt i Söderköping, inspirerande bilderböcker, anmälan av två nya böcker ger ytterligare tankestoff.
Vi två, som också bidrar med artiklar för att skapa insikter i beröringspunkterna mellan sociodrama och dramapedagogik, vill med detta nummer av DramaForum inspirera till möten över gränserna i teori och praktik.
”Då ska jag se på dig med dina ögon
och du ska se på mig med mina ögon”
J.L. Moreno
Monica Westberg
PsykodramaAkademin
Anita Grünbaum
DramaForum
Anita Grünbaum
Publicerad: 2014-03-21
Köp DramaForum (Nedlagd)
Läs mer om DramaForum (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till DramaForum (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA