Konst och politik
Konst som vill påverka är ämnet för detta nummer. Det ges ut i samband med att Hjärnstorm deltar på den alternativa konstmässa Supermarket som sedan några år tillbaka äger rum på kulturhuset i Stockholm. Hjärnstorms monter ligger, och det knappast av en slump, vägg i vägg med Nationalgalleriets vars verksamhet ofta präglats av satiriska och samhällskommenterade inslag.
En återkommande utställare på Nationalgalleriet var Lars Hillersberg, som gav ut undergroundtidningen Puss mellan 1968 och 1974. I redaktionen ingick också Christer Themptander och Ulf Rahmberg. Båda kom senare att vara aktiva i Nationalgalleriets styrgrupp när det öppnades i mitten av åttiotalet. Där är också Hjärnstorms nye redaktionsmedlem Edvard Derkert verksam sedan flera år. Derkert, Rahmberg och Themptander bidrar alla med bilder till detta nummer som rör sig inom, eller i utkanten av det politiska.
Numret blir på så sätt till en fristående fortsättning på förra årets 115-116 med temat underground. Där ägnades ett stort block åt Hillersberg och kretsen kring Puss. Konstnären och journalisten Åke Holmqvist hör dit och i detta nummer bidrar han med en text om ungdomsvännerna Lars Hillersberg och Dick Bengtsson. Det politiska går som en taggig tråd genom Hillersbergs alla konstnärligt verksamma år, inte minst i hans många satirteckningar. Också hos Dick Bengtsson är det samhällskritiska perspektivet närvarande, även om det är mer komplicerat i hans fall, eftersom det är speglat och sammanvävt med hans i huvudsak existentiellt orienterade konstnärskap.
Dagens politiska konst har skiftat perspektiv, från kollektivet till individen. Det är nog en klok korrigering och behöver inte leda till att tankar om solidaritet och jämlikhet faller bort. Parallellt med att satiren finner nya mål och uttryck som exempelvis i Frida Rydbloms bidrag, har den politiska konsten också blivit bredare vad gäller frågeställningar och gestaltning. Erik Mikael Gudrunsson har rest i Linnés fotspå och dokumenterat hur landskapet förändrats av skogsbruk och vägar. I sitt projekt Konstnärens öga Har Helle Kvamme gjort en inspelningsstudio i form av en flotte dit hon bjuder in exempelvis en politiker för att samtala om en fråga.
Klyftorna i samhället har under de senaste tjugo åren ökat dramatiskt, inte minst har en ny, papperslös grupp utan rättigheter tillkommit. Det gör att frågor om klass känns allt mer relevanta. Frågeställningarna är, tyvärr, i flera avseenden desamma, då som nu. Vi kan tydligt se både likheter och skillnader i två politiskt orienterade utställningar från olika decennier på Nationalgalleriet. I Rolf Brobergs och Mads Rymans Svenska högar från 1986 kommenteras storfinans och politik, medan Kent Anderssons Du sköna nya värld från 2013 porträtterar olika representanter från vårt nygamla klassamhälle, om än dubbelbottnat och med ironi. Vårt allt mer segregerade samhälle är också huvudmotivet i Maria Fänges novell.
Vad bristen på gemensamma referenser kan leda till finns det gott om historiska exempel på. Numrets mest dramatiska inslag är ändå Ville Lenkkeris projekt om eldsländarna, ett numera utplånat folk. I hur de behandlades av missionärer och upptäcktsresanden får vi en bild av i
Existance doubtul.
ERIK MARK SANDBERG, FÖDD 1975
Valdemar Gerdin
SVENSKA HÖGAR
Rolf Broberg
DU SKÖNA NYA VÄRLD KENT ANDERSSON PÅ NATIONALGALLERIET 2013 ERIK MARK SANDBERG, FÖDD 1975 Valdemar Gerdin
SVENSKA HÖGAR
Rolf Broberg
DU SKÖNA NYA VÄRLD KENT ANDERSSON PÅ NATIONALGALLERIET 2013
Bengt Jahnsson-Wennberg
EXISTENSE DOUBTFUL
Ville Lenkeri
UTFLYKTEN
Maria Fänge
UR KONSTNÄRENS ÖGA DIALOG MED MARIA LINDMARK, MILJÖPARTIET, BORGHOLM
Helle Kvamme
MÅLNING 34 1 & 2
Ulf Rahmberg
BANANHALLEN
Frida Rydblom
KONSTEN – DET OMÖJLIGAS POLITIK
Edvard Derkert
LINNÉ VAR HÄR
Erik Mikael Gudrunsson
Publicerad: 2014-02-10
Köp Hjärnstorm
Läs mer om Hjärnstorm i katalogen
Fler artiklar knutna till Hjärnstorm
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN