Sinnliga synvillor

Teatro Ciego i Buenos Aires, Argentina, framför sina föreställningar i totalt mörker och riktar sig till både seende och blinda. Rebecka Bülow, frilansande journalist och fotograf, berättar i sin artikel om hur scenrummet skapas i var och ens medvetande, genom ljud och dofter.

Konstnärsduon Lundahl & Seitl experimenterar också med scenkonst som fokuserar på andra sinnen än synen. För redaktör Birgitta Haglund berättar Martina Seitl, duons ena part, om hur de ställer deltagarens upplevelse i centrum och väcker frågan: kan vi lita på våra sinnen?

Jenny Aschenbrenner och Ylva Lagercrantz Spindler har kommit ut med en fortsättning på deras tidigare teaterlexikon. Frilansskribenten och scenkonstkritikern Emil Åkerö har träffat de två teaterkritikerna för ett samtal om trender inom dagens scenkonst.

Hur får vi egentligen kunskap om hur olika historiska epokers talspråk har låtit? Jo, dramatiken kan vara en fruktbar källa att ösa ur. Frilansjournalisten Curt Isaksson har träffat en forskargrupp vid Institutionen för nordiska språk, i Uppsala, för att få veta mer.

Kvalitet är ett laddat ord. Vad är egentligen kvalitet och vem definierar den? Regissören och dramatikern Åsa Melldahl belyser begreppet i sin artikel, där hon drar upp några riktlinjer och funderar kring ”det kvalitativa språnget”.

Nu i maj besöker Nature Theater of Oklahoma Göteborgs dans- och teaterfestival. Teatervetaren och debattredaktören Charlotte Myrbråten har intervjuat dem om deras vardagliga antiteater och stora projekt »Life and Times«.

Musikteaterscenen i Berlin är vitalare än Stockholms, det finns en större öppenhet för sceniska experiment där. Det skriver kritikern och kulturskribenten Björn Gustavsson, som i Berlin har sett allt från magiska scenkonstverk till nattstånden tittskåpsteater.
Psykologen Per Naroskin berättar i numrets teaterkrönika om hur han upplevde en personlig revolution när han ställde sig på scenen i egenskap av skådespelare, istället för föreläsare.

En överlevare som har mycket emot sig, men förmår hålla fast vid sin dröm. Det berättar skådespelaren och manusförfattaren Alexander Salzberger om i sin pjäs »Kicktorsken«, som vi publicerar. I redaktör Birgitta Haglunds mejlintervju önskar han sig ett offentligt samtal om vad klass betyder i Sverige idag.

Till sist bokrecensionerna: »Född ur passion – Folkoperan«, av Claes Fellbom, och »Teatermästaren Strindberg - Två studier«, av Hans-Göran Ekman.


Publicerad: 2013-05-21

Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR



Annons:

Senaste nummer:

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2

Äldre resuméer