Slaget om verkligheten
Hur går man till väga för att beskriva verkligheten? Symbolisterna kritiserade realisterna för att de missade vår inre natur: drömmens och våra önskningars verkligheter. Så fick symbolisterna i sin tur kritik för att vara världsfrånvända och inte nog ta hänsyn till hur yttre skeende påverkar vårt inre. Vår kollektiva världsbild formas av ett ständigt pågående samtal. Det är en i djupaste mening politisk diskussion. Beroende på vad vi är uppkopplade mot förs den på skiftande språk: via nyhetsbilder på vår dator, lyriken i en poplåt, en diktsamling, eller kanske rentav en essä i en tidskrift.
Dock, varje gång en konstriktning vänder sig från det realistiska, måste det väl i någon mån vara för att kunna närma sig verkligheten på nytt, men via en annan del eller en annan aspekt av den, som kanske bara är synlig från en ny, ännu inte skådad vinkel?
Vägarna att gå vid gestaltande är många, var och en leder till något på bekostnad av något annat. Självbiografins anspråk på sanning kan göra att åtskilligt förbigås eller förvrängs. Det uppdiktade innebär då en möjlig väg till större realism. Sprids jaget ut på olika alteregon kanske inte ens författaren själv märker vad han säger och når en uppriktighet som bara är möjlig bortom det ens självkritik kan se.
En särskild sorts självporträtt skapas också när vi avbildar någon annan, kanske extra tydligt inom dokumentärfotografiet då fotografen med sitt objektiv möter en annans blick. Via ett vänligt leende, ett nyfiket ögonkast eller en avvaktande hållning ser vi hur fotografen har uppfattats.
Vad händer med berättelsestrukturen när vi tillåts interagera i den? Blir den mer sann då? Eller bara ännu en form av passivitet. Nya tiders krigsspel har nämnts när man letat orsaker till händelser då en gärningsman urskiljningslöst mördat främmande människor.
Parallellt har ett annat fenomen debatterats. Via en dataskärm kan en amerikansk drönarpilot stationerad på en militärbas i USA avrätta en utpekad terrorist i Afganistan. Oftast har dådet föregåtts av en längre tids spaning där piloten följt sitt tilltänkta mål och upplevt att han nästan lärt känna den han till slut ska döda via en knapptryckning. Det är inte ovanligt att piloten efteråt drabbas av posttraumatisk stress, vilket aldrig händer de överordnade som fattat de egentliga besluten. De har en mer ”objektiv” bild av målet än den subjektiva som drönarpiloten lyckats skapa sig via dataskärmen.
Vår världsbild formas av ett ständigt pågående samtal. Det är en i djupaste mening politisk diskussion. Beroende på vad vi är uppkopplade mot förs den på skiftande språk: via nyhetsbilder på vår dator, lyriken i en poplåt, en diktsamling, eller kanske rentav en essä i en tidskrift.
HUYSMANS BULJONG
Kristoffer Leandoer
”ALLTSÅ VAR KAFKA ÄNDÅ REALIST” Georg Lukács och realismen
David Brolin
DET PARTIKULÄRAS KRAF T – OM FRÄMMANDE BRÖLLOP, KLASSHAT OCH SANNING
Katji Lindberg
LÅT INTE DEN HÄR STAN PLÅGA LIVET UR DIG, MONA
Anneli Jordahl
SEVEN–UP OCH SOLKRÄM OCH BILLIGA SEMESTRAR MED SKAL PÅ
Björn Larsson
OM BREIVIK, PSYKIATRIN OCH DET INSTRUMENTELLA FÖRNUFTET
Fredrik Bernholm
DET GRÅTANDE BARNET
Lisa Modée
MEHEDEBY REVISITED
Margareta Klingberg
EMILYSVITEN
Göran Greider
STÄDER I FÄRG
Amy Lowell / i översättning av Allan Asaid
66 DÖDA
Marja Leena Sillanpää
AVDELNING - - - - - -
Macarena Dusant
EN UTOPISK VERKLIGHETSFLYKT
Tove Bengtsson
BILDEN SOM GESTALTAD VÄRLDSÅSKÅDNING
Bengt Jahnsson-Wennberg
DRÖNARE KORSAR GRÄNSEN – OM TRANSNATIONELL VERKSAMHET I KRIG OCH I KONST
Sanna Samuelsson
RELEASE RÖNNELLLS ANTIKVARIAT.
Publicerad: 2012-11-26
Köp Hjärnstorm
Läs mer om Hjärnstorm i katalogen
Fler artiklar knutna till Hjärnstorm
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN