Mats B. i OEI nummer 52
Program för kvällen 18.30
Frans Josef Petersson, Introduktion
Mats B., Cut Piece (Yoko Ono), 2003 (1964)
Anders Nilson,
Skiss till en senkommen reception av konceptkonstnären Mats B.
+ Martin Högström läser
Easter in Paris. Investigation of the Public Houses of Boulevard Saint-Germain, April 20-21, 1973.
OEI #52 SV KONC KONS innehåller en essä om Mats B. av Anders Nilsson, böckerna
Easter in Paris, För en idébaserad konst samt tidskriften
Grisalda #1–2. Dessutom publiceras utdrag ur
Vet snut hut? Vett snutt hutt! och ett antal fotografiska och textuella verk ur Mats B.s produktion.
Mats B. i all korthet föddes 1951 i Ludvika, och dog 2009.
En något fylligare version om Mats B.
Mats B. var en av få som ägnade sig åt konceptkonst i Sverige under tidigt 1970–tal. Han hade ett brett internationellt kontaktnät och likt vännen och kollegan J.O. Mallander var han verksam både som konstnär, kritiker, redaktör och utställningskommissarie. Han debuterade som författare 1973 med den surrealistisk-konceptuella
Vet snut hut? Vet snutt hutt! (”överväldigande, något för alla, 112 sidor, illustrerad, mycket text, lår, lår, lår, lår”), och 1975 publicerade han
För en idébaserad konst om bla. Ad Reinhardt, Piero Manzoni och Lawrence Weiner.
1974 gav han ut tidskriften
Grisalda. En bra konstig tidning med bidrag av J.O. Mallander, Daniel Buren, Gilberg & George, Per Kirkeby, Bengt af Klintberg, Sune Nordgren, Bo Cavefors, Carl-Erik Ström, Gabor Attalai, Ken Friedman, Ray Johnson och John Baldessari. Samma år deltog han i J.O. Mallanders
A Headmuseum for the Eighties. En post-konceptuell utställning på Cheap Thrills i Helsingfors, Arkivmuseet i Lund samt på Moderna Museet. 1976 ställde han återigen ut på Cheap Thrills i utställningen
Pärlor för svin.
Det andra (och sista) numret av
Grisalda kom ut första maj 1974, och består av ett rosa A4-blad med titeln
Internationalen följt av Tra laa tral la la la la la laa laa… osv.
Ytterligare ett exempel ur Mats B. produktion är
Easter in Paris från 1973 som dokumenterar och indexerar en konceptuell krogrunda längs Boulevard Saint-Germain. Boken trycktes i 6 exemplar och distribuerades till Bo Cavefors, Gilbert & George, Ragnar von Holten, Claes Hylinger och J.O. Mallander. Det sjätte exemplaret såldes för samma summa som verket kostade att producera.
Under andra hälften av 70-talet samarbetade han med Sune Nordgren, och var redaktör för ett antal nummer av
Kalejdoskop. Nummer 4 1976 har temat nordisk idébaserad konst och består av en enda lång text i form av ett vindlande samtal mellan Mats B. och Bengt af Klintberg, Per Wåhlström, Bård Breivik, Håkan Rehnberg, Margareta Åsberg, Jan Håfström, Keiji Uematsu, Masaru Takahashi, Takahashi Naraha, Gudbergur Bergsson, Tom Krøjer, Record Singers, J.O. Mallander och Carl-Erik Ström.
1981–1983 var Mats B. redaktör för
Tidskriften Moderna Museet, och 1986 var han kommissarie för Nordiska Paviljongen på Venedig Biennalen. Mot slutet av 1980-talet drog han sig tillbaka från konstlivet, men höll kontakt med vänner och kollegor genom plötsliga och oväntade telefonsamtal och postförsändelser (t.ex. en fisk). Hans sista publikationer var kalendern
Ditt och Datt, med Anders Ljungman, samt
Förra seklets kulturhistorier, båda 2009.
Redaktionen
Publicerad: 2011-02-16
Köp OEI
Läs mer om OEI i katalogen
Fler artiklar knutna till OEI
Fler tidskrifter i kategori LITTERATUR
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN