”- Ska Morsan dö, förstår ni, så mister vi vårt moraliska stöd och sånt… Det där att vi ska åka i ett sorgetåg genom Europa är bra… Och så fort hon trillar dit så gör vi i ordning kärrorna. Dom som inte är svarta målas om. Och sen hänger vi på ett sorgflor över kylaren… Och sen ska vi visa sorgen här hemma… Och ute på Blekingegatan, utanför Morsans kåk, där låter vi bilhornen tjuta fram en den Stora Sorgens Melodi som ingen hört maken till. Vi stämmer om alla hornen till djupt i moll…
Det blev en ny diskussion om begravningskläder och prelle. Inte vilken prelle som helst skulle få läsa bort henne från den här jorden. Slutligen stannade dom vid att den ende som kunde komma ifråga var pastor primarius. Eller biskopen. För som Morsan hade levat skulle hon dö, värdigt…
Och där framme i en kista vilade Morsan. Det förgängliga av Morsan. Ett stoft som fan inte sett maken till förut. Men hennes själ levde. Skulle leva bland ungdomar i hundra år, i två hundra år eller mer. För Morsan var toppen…”
”- Morsan, ja har undrat många gånger om inte du me kan få en sån där doktorstitel. Du som gjort så mycket för ungdomen hemma i Stockholm.
-… Ska vi inte försöka få Morsan att bli en sån där hedersdoktor?
-Man skulle ju kunna skriva till Erlander och be honom hjälpa till. För dom säjer på jobbet, att Erlander ä en verkligt fin polare.
”- Visst händer det att också mina ungdomar blir förälskade… Jag tycker det är ganska naturligt och så länge kärleken handlar om kön mot kön tycker jag den oftast är vacker. Men handlar det om kärlek mellan man och man eller mellan kvinna och kvinna, då är jag inte med längre…
Det är bättre med sund kärlek mellan man och kvinna än osund mellan lika kön. Det ordspråket har Morsan själv myntat och hon är stolt över det. För hon vet en hel del om allt otyg folk kan hitta på.”
”Jesus sa till på skarpen, att dom absolut inte fick göra offentlighet av det här.” – Mark. 5:43
(I 1917 års översättning: ”Men han förbjöd dem strängeligen att låta någon få veta vad som hade skett.”)
”-Hördu Jesus, får jag båtlift me dej, skrek den f.d. sinnessjuke.
-Nää! Gå du istället hem till familjen och tala om för dom, att Herren har varit bussig mot dej och gjort märkvärdiga saker.
Mannen stack, och i Dekapolis hörde man honom ofta säga:
-Akta´re va Jesus kan! Den du, han är en riktig läkare han!
Och folk bara stirrade av förvåning.”
”På söndagen började han sin undervisning i kyrkan. Kyrkfolket häpnade och sa:
-Va får han då allt ifrån! Undrar just, vilket plugg han gått?” –Mark. 6:2
(1917: ”Varifrån har han fått detta? Och vad är det för vishet som har blivit honom given?”)
”-Hitåt, ni Tolv! sa han. Ifall nån av er vill vara finast och störst, då ska han vara sämst och minst och springgrabb åt alla människor…
-Den som tar emot en av de här småttingarna i mitt namn, han tar i själva verket mot mej själv…
-Magistern, sa Johannes, vi såg en gång en som i ditt namn drev ut en djävul ur en människa. Men han var ju inte me i vårat gäng, och därför så försökte vi stoppa honom.
-Ni ska absolut inte stoppa honom, för ingen kan göra ett underverk i mitt namn och sedan genast prata strunt om mig. Den som inte direkt motarbetar oss, han är våran kompis… Titta på dom här småttingarna runt omkring mej! Dom litar ju på mej. Det vore skandal att förföra en sån baby… Ty varje person måste saltas på med eld. Salt är ju en väldigt bra sak. Värre är det, om saltet har tappat själva sältan, ja, va ska man då peppra på det med? Ni, mina elever, ni ska vara såna där ’salta’ typer, men låt bli att bråka sinsemellan.
”OAF betyder Organisationen av Fariséer. Ungefär 5.000 medlemmar i Jerusalem.
HV:arna betyder: Vänner till konung Herodes Antipas, som regerade på Jesu tid.
SC:arna är en beteckning på de s.k. saduceerna. Dom fanns i Jerusalem på Jesu tid, trodde bara på det skrivna bibelordet och vägrade tro på, att en människa kan stå upp från graven.”
Hallå där!
Svärmor sjuk.
Stick, sa jag.
Inga prylar i resväskan.
Titta, ett spöke!
En rak höger.
”Salta” typer som springgrabbar.
Slöseri med lyxhårvatten.
”Godda, Ers Majestät!” Polis spexar med arresterad.
Jesus i livet! Ger order. Revolutionerande faktum.
Ska religiösa ha extra avdrag på skatten?
Skandal! Dricks åt förrädare!
Att sakta sjunka i kvicksand,
är att dö en kvalfull död.
Att en gång känt dina läppar,
är att ha ett kärlekens band
runt hjärtat i lust och nöd.
Inte undra på att man deppar.
Stjärnor har sina banor
därute i mörka alltet.
Jag har mina vanor:
på ägg lägger jag saltet.
Sens Moral: så e de´!
Livet är som en tvål,
nötas, blötas – och en skål,
och tack för det som varit,
det var skönt men marigt.
Time was once on my side,
now it is just passing by,
like clouds in the sky,
love, why do you hide?
No, my dearest it is not real,
This inexplicable fantastic letter-meal!
En hungrig nekrofil,
steg ur sin bil,
började leta,
efter att beta,
ur någon grav –
- människosav,
men han var harmynt,
med en tand som pynt,
inte var det då lönt,
att använda fil,
ty köttet var så grönt,
av förgiftad pil.
I ett rum är det en rogivande, stämningsfylld atmosfär. Helén och Ulla har tänt levande ljus. De har lagat flera doftande exotiska rätter: oxsvanssoppa (antagligen), varm champignonsmörgås med stark paprikasallad, köttgryta med chili con carne och slutligen kaffe med bitter angos dura…
Efter den oerhört starkt kryddade maten (speciellt den mystiska soppan) läskar de sig med gin och tonic. Per-Ingvar drar några platta vitsar.
”Det är något sorgligt med clowner och folk som jönsar sig”, tänker Rolandh. ”Ibland när jag ser en clown gråter jag. Eller som Ionesco har sagt: det förefaller mig som om det komiska är tragiskt och människans tragedi endast är något att skratta åt”.
Kvartetten börjar emellertid fyllna till och blir på bättre humör. Per-Ingvar är i högform och de tre åhörarna har då och då riktigt roligt. Rolandh känner en varm hand på sitt ena lår. Den smeker sakta hans lår, först lite obestämt, sedan ivrigare och ivrigare.
”Rövelens djävla röv!” utbrister Rolandh.
”Måste du alltid citera Alfred Jarry?” undrar Helén.
”Jamen, har situationen ändrats? Har folk blivit vidsyntare sedan hans pjäs ’Kung Ubu’ hade premiär 1896 tills idag 1966?” replikerar Rolandh.
Helén menar: ”Ja, dom har väl fått en friare livssyn och nya levnadssätt…”
”… och nya konventioner. Men istället för att avancera går människorna bakåt i utvecklingen. Dom blir alltmera primitiva med sin meterialistiska /sic!/ världsåskådning. Den andliga torkan fylls ut med allsköns nonsens. Och så mamman och pappa Staten, som håller en i handen!!”
Han tar en tvättlapp och tvålar in den. ”Lägg dej nu raklång på bordet och sträck upp benen i luften!”
”Jag tycker Bill är som ett stort barn”, fortsätter han. ”Han började för några år sedan med en tavelutställning i mycket konventionell stil. Och innan dess var han ju svetsare! Den utställningen fick bottenkritik. Dom skrev, att den var torr och totalt ointressant, att färgerna tonades fram mekaniskt och att en yta hopfogad som ett schackbräde inte intresserade längre. Jag har sett hans senare utställningar och om dem finns inget som helst positivt att nämna.”
”Jo, jag känner till det där. Men det behöver ju inte betyda, att han inte har något att förmedla”, säger Helén med benen i vädret. ”Aj du, inte så hårt!”
”Ja, nu torkar jag dej och här är salvan jag talade om. Den enda jag har. Spensalva! Den kommer att hjälpa dej”, fortsätter Love och smörjer henne lätt i ändan.
”Oh, det känns skönt. Men det gör fortfarande helvetes ont. Som om man petade i ett sår och förnam en viss liten lustkänsla”, säger Helén. ”Fortsätt en stund till!”
”Ja, men du för att fortsätta med Bill. Jag tycker, att han kopplar ihop en massa uttryckssätt, som han inte behärskar. Han tar upp vad andra har gjort och försöker chockera med det. Men utan att veta vad det egentligen är fråga om… Såja, nu är du färdig i röven. Upp och hoppa!” säger Love och Helén reser sig sakta och sätter sig sedan försiktigt på en stol. Men hon vågar bara sitta på ena skinkan.
”Ja, du förstår, jag läste också en del av vad man skrev, om att den artistiska sidan saknades totalt. Och när han därför inte lyckades som konstnär, övergick han till områden, där det kunde vara lättare att slå sig fram med hans burdusa tillgångar…”, citerar Helén ur minnet. ”Om jag inte minns fel, var det en kritiker som skrev, att det fanns ingen sensibilitet i det han gjorde och avsaknaden av konstnärlighet var fullständig. Det som återstod var bara buffelaktighet.”
”Jaså, ja det passar ju in. Men det är ju inget fel i och för sig att nosa i olika konstarter, som han gjort – konstarternas integritet har ju rubbats med olika gränsöverskridningar – men medge att det är på ett ovanligt klumpigt sätt, som Bill gjort det…” menar Love.
”Ja, men det är en sak, som jag inte vill blanda mej i. Det får stå helt och hållet för hans räkning. Dessutom händer det någonting, när han gör något. Jag menar publiken blir engagerad på ett eller annat sätt. Men jag kokar av ilska efter hans hänsynslösa tilltag med mej.”
2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024
2025-02-18
Opera 1 2025
2025-02-11
Tidig Musik 4 2024
2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024
2025-02-02
Medusa 4 2024
2025-01-25
Utställningskritik 5 2024
2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024
2025-01-08
20TAL 12 2024
2024-12-22
Glänta 2 2024
2024-12-16
Cora 79 2024
2024-12-13
Signum 8
2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024
2024-12-08
Parnass 4 2024
2024-11-27
Opera 5 2024
2024-11-18
Amnesty Press 3 2024
2024-11-15
Populär Astronomi 3 2024
2024-11-09
Omkonst Höst 2024
2024-11-01
Signum 7
2024-10-30
Tidig Musik 3 2024
2024-10-28
Medusa 3 2024
2024-10-26
Haimdagar 3-4
2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024
2024-10-13
Akvarellen 3 2024
2024-10-11
Utställningskritik 4 2024
2024-10-03
Opera 4 2024
2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024
2024-09-22
Balder 3 2024
2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024
2024-09-13
Signum 6
2024-09-10
Medusa 2 2024
2024-09-01
Utställningskritik 3 2024
2024-08-29
Glänta 1 2024
2024-08-21
Konstperspektiv 3
2024-08-20
Karavan 2 2024
2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024
2024-08-14
Parnass 3 2024
2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024
Populär Astronomi 2 2024
2024-07-21
Parnass 2 2024
2024-07-16
Tidig Musik 2 2024
2024-06-29
Balder 2 2024
2024-06-28
Signum 5
2024-06-25
Opera 3 2024
2024-06-23
Omkonst Vår 2024
2024-06-21
Amnesty Press 2 2024
2024-06-09
KLASS 2 2024
2024-06-02
Akvarellen 2 2024