Har vi träffats?

Niclas Östlind

Vill du vara med? —
om Ann Roséns inbjudande konstnärskap



ur Hjärnstorm nr 80


I Gävle – som i de flesta andra städer runt om i landet – finns på gator och torg stora ljustavlor prydda med reklamaffischer och olika former av kommunal information. Under vårvintern 2001 fanns bland alla dessa ett femtiotal som skilde sig från de övriga. Affischerna hade en varm rödgul ton som på dagarna lyste upp det gråvita stadslandskapet, och på kvällarna strålade som rektangulära monokromer i mörkret. Den högra halvan av affischen utgjordes av ett fotografi föreställandes en ung kortklippt kvinna, och på den vänstra sidan stod en text där man kunde läsa: ”Har vi träffats? Vill du träffa mig igen? Kontakta Konstcentrum! Ann Rosén.” Det offentliga rummet är invaderat av reklam som – oavsett om vi vill det eller inte – påkallar vår uppmärksamhet, och vi utsätts ständigt för nya budskap. Genom sitt personliga tilltal och den koncentrerade utformningen trädde den aktuella affischen fram i informationsbruset. Förutom att man som betraktare reflekterade över frågorna som ställdes i affischen så väckte den också en rad andra funderingar: Var den avbildade personen Ann Rosén? Varför sökte hon kontakt med människor hon tidigare mött? Hur kom det sig att hon trädde ut i offentligheten på det här sättet? Vilken var relationen mellan henne och konsthallen som skulle förmedla kontakterna? Ingenstans framgick det att affischerna utgjorde ett led i förberedelserna för hennes separatutställning på Gävle Konstcentrum som skulle äga rum senare under året. Målet var att komma i kontakt med människor hon hade träffat under sin tid i Gävle – där hon var elev på konstskolan 1981- 83. Trots den omfattande kampanjen med ljustavlorna var det bara ett fåtal som nappade på ”kontaktannonsen”. Det var kanske inte så förvånande med tanke på att många som gick i klassen – i likhet med Ann Rosén – lämnade staden efter studierna. Men människorna som svarade, och de hon mötte under arbetets gång, kom på ett väsentligt sätt att bidra till utställningen. Ann Rosén intervjuade personerna om deras förhållande till platsen och till henne själv, och de bandade svaren bearbetades så att rösterna förvandlades till något helt annat än traditionellt tal. Ljudverket ingick som en viktig del i Har vi träffats? och fyllde det mörklagda utställningsrummet på Konstcentrum med ett svårbestämbart läte. Installationen bestod också av två parallellställda videoprojektioner som på varsin vägg visade en sekvens föreställande en allékantad gata i stan. Projektionen hade en påtaglig rytm som kom sig av att sekvensen var filmad med en handkamera, och för oss betraktare blev kamerans perspektiv också vårt eget. Det var som att koncentrerat fokusera på marken precis framför fötterna och samtidigt gå framåt på gatan, vilket skapade en svajig känsla trots att man stod stadigt på konsthallens trägolv. Pelarraden som avdelar den långsträckta lokalen hade klätts in med specialsydda vadderade fodral, som dels hade en akustiskt dämpande effekt, dels gav rummet en säregen skulptural kvalitet. Tillsammans skapade de olika delarna en suggestiv bild av en plats och dess invånare. När besökarna lämnade konsthallen och lite omtumlade trädde ut på gatan var det säkert många som behövde stanna upp ett ögonblick för att helt återfå balansen. Den påtagligt förtätade stämningen fanns också tydligt närvarande i två andra utställningar hon visade året innan och vars titlar svarar mot det starkt sinnliga uttrycket: Hetta och Lust. Även dessa hade den scenografiska karaktär som är utmärkande för Ann Roséns installationer under de senaste åren.
Har vi träffats? ingick i en serie utställningar på Gävle Konstcentrum där konstnärerna involverade platsen i sitt skapande. De två föregående var Spectacle for a millennium av Carina Gunnars och living, loving and doing av den tyske konstnären Jårg Geismar. Gunnars installation kretsade kring den berömda julbocken i Gävle och det sociala nätverk som finns kring den – hela projektet var ett samarbete med stadens brandmän som både bygger /…/

fortsättning följer i Hjärnstorm nr 80

Publicerad: 2003-06-12

Köp Hjärnstorm
Läs mer om Hjärnstorm i katalogen
Fler artiklar knutna till Hjärnstorm
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN


Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer