Scenkonst i blixtbelysning
I frilansande kulturskribenten Anna Hedelius intervju med fotografen Mats Bäcker förklarar han att det för hans del givetvis handlar om att sälja en produktion, också de uppsättningar som han personligen inte tilltalas av. Likväl måste han försöka skapa lustfyllda bilder av dessa. »Visst är det en slags lögn, men kameran ljuger alltid«, säger han.
Bengt Wanselius lyfter istället fram det faktum att hans fotografier också är en bild av någon annans konstnärliga verk, i frilansskribenten Ulrika Hallins intervju. Han säger att han försöker fånga själen i pjäsen genom en nyckelscen eller ett dramatiskt ögonblick.
Fotografen och konstnären Beata Bergström samarbetade, likt Bengt Wanselius, länge med Ingmar Bergman på Dramaten. Hon var danande på sin tid och förändrade teaterfotografiets uttryck. Läs hur i journalisten och författaren Erik Janssons intervju med henne.
Vi har också bett fyra fotografer att välja ut en eller ett par av sina bilder som de finner intressantast och motivera varför. Och så har vi gjort en enkätundersökning bland scenografer, press- och marknadsavdelningar och kulturredaktioner om deras relation till teaterfotografiet.
För att undersöka bildens väg genom teaterns produktionsprocess följer frilansskribenten och dramatikern Sara Beer diskussionerna kring programmet till Birgitta Egerbladhs »Stor och liten« på Stockholms stadsteater. I den artikeln framgår vilka intrikata val som uppstår när de kommersiella och konstnärliga önskemålen krockar.
Vidare skriver Dirk Gindt, fil dr i Teatervetenskap, om hur teaterfotografiet kan påverka bilden av en rolltolkning och föreställning i efterhand – i det här fallet Ingmar Bergmans uppsättning 1949 av »Linje Lusta« (»Spårvagn till lustgården«) med Anders Ek i huvudrollen som Stanley. Enligt recensionerna fanns det gott om ångande sexualitet i Eks rolltolkning - bilderna visar motsatsen.
På Stockholms stadsteater startar till hösten en ny gästspelsscen. Tidningens redaktör Birgitta Haglund har samtalat med Linda Zachrison, konstnärlig ledare för c/o Stockholms stadsteater, om hennes visioner. Zachrison önskar högt i tak men låga trösklar. Hon har också valt ut några höjdpunkter ur höstens väntande gästspel.
Ulf Lundell har nyligen debuterat som dramatiker, trots att han bara har fem teaterbesök bakom sig. Anna Hedelius har djupdykt i hans samling »6 pjäser«. Medan Rikard Hoogland, fil dr i Teatervetenskap, rapporterar från årets variationsrika Theatertreffen och skribenten och lektören Margareta Flygt presenterar Dea Loher. Manliga, tyska dramatiker spelas rätt ofta i vårt land, men här får vi istället bekanta oss med en kvinnlig, tysk samtidsskildrare.
Vidare har Ulrika Hallin tagit del av arabiska teaterarbetares uppseendeväckande berättelser på ett seminarium om arabisk dramatik. Och frilansskribenten och recensenten Tove Ellefsen Lysander skriver om Henry Gleditsch som var chef för Trøndelag Teater under andra världskriget och gjorde motstånd mot den tyska ockupationsmakten in i det sista. Han avrättades dagen innan han skulle ha premiär på sin uppsättning av »Vildanden« och själv gestalta Relling.
På Teaterbiennalen i Borås, i början av juni, fick dramatikern Sara Stridsberg Alfhildpriset för »sin starka dramatiska röst och sitt utmanande perspektiv«. I det här numret publicerar vi hennes pjäs »Medealand«.
Slutligen recenserar vi fyra böcker: Per Zetterfalks »Inter Ezze«, Per Duncans och Bengt Wanselius »Regi Bergman«, Miriam Dreysses och Florian Malzachers »Experten des Alltags« och Ulf Liljedahls »Shakespeare genom tiderna«.
Birgitta Haglund
Publicerad: 2009-06-23
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR