Om tidskriften fortfarande är en livskraftig form har det debatterats. Men om man trots allt tror på behovet av den kvalificerade skönlitterära texten, den diskursiva prosan, den inträngande analysen, samhällsdebatten och kulturdebatten som inte bara är tyckande, kommer man inte förbi tidskriften. Det är den form som visat sig lämpligast att härbärgera sådana fenomen. Sedan kan man diskutera produktionsformer, distributionsformer och stödformer. Man kan ha åsikter om man bör vända masskulturen ryggen och satsa på eliten eller om man bör ta upp kampen om problemformuleringsprivilegiet med teven. Man kan strida om huruvida man ska satsa på lokala, regionala, nationella eller internationella tidskrifter. Men man kommer inte förbi tidskriften som form.
Numrets tema är fängelser, i bokstavlig mening. Joakim berättar om hur det är att vara bög på anstalt, den australiska kultsåpan "Kvinnofängelset" får en hommage och vi får träffa Alex, ”a transgender person on the female-to-male spectrum”, som kämpar för queera fångars rättigheter i Kalifornien.
Gott nog, men jag kommer hela tiden att tänka på Kamratposten: duktigt och korrekt, till och med angeläget ibland, men inte särskilt kaxigt eller provokativt.
Publicisten Arne Ruth menar att det berättande reportaget är satt på svältkost i dagens tabloiserade press. Ruth kommenterar tidskriften Filters försök att nå kommersiell framgång med långreportage efter amerikansk förebild.
Ser ni någon läsare för er när ni gör tidningen?
– Den som älskar böcker. Den som funderar över hur man ska få med sig semesterläsningen när man bara får ta med sig 15 kilo på semestern när man flyger med Ryan Air. Det skriver vi om och ger tips i nya numret.
Ofta är det hårdvinklat, och man behöver förstås inte hålla med. Till exempel tror jag det är ett stickspår att hänga upp sig på de futtiga 214 miljoner som Sverige köper israeliska vapen för under fyra år. Men man får ändå reda på en del, som andra tidningar sällan eller aldrig berättar.
Det pekar åt rätt håll. Det är inte i första hand åsikter vi behöver, utan nya fakta och berättelser.
2025-11-04
CBA 69 2025
2025-10-23
Tidig Musik 3 2025
2025-10-21
Konstperspektiv 4
2025-10-17
Signum 6
2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025
2025-09-27
Medusa 3 2025
2025-09-20
Parnass 3 2025
2025-09-19
Signum 5
2025-09-17
Opera 4 2025
2025-09-04
Konstperspektiv 3
2025-08-25
Glänta 1 2025
2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025
2025-08-17
Utställningskritik 3 2025
2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025
2025-07-21
Tidig Musik 2 2025
2025-07-20
Opera 3 2025
2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025
2025-07-02
Medusa 2 2025
2025-06-28
Sydasien Vår 2025
2025-06-23
Signum 4
2025-06-15
Omkonst Vår 2025
2025-06-09
Filmrutan 1 2025
2025-06-03
Parnass 2 2025
2025-05-24
CBA 68 2025
2025-05-14
Utställningskritik 2 2025
2025-05-08
Tidig Musik 1 2025
2025-05-07
OEI 106-107
2025-05-02
Signum 3
2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025
2025-04-24
Medusa 1 2025
2025-04-19
Opera 2 2025
2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024
2025-04-10
Glänta 3-4 2024
2025-04-09
Amnesty Press 1 2025
2025-03-21
Signum 2
2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024
2025-03-04
Utställningskritik 1 2025
2025-03-03
Akvarellen 1 2025
2025-02-18
Opera 1 2025
2025-02-11
Tidig Musik 4 2024
2025-02-10
Sydasien 2024
2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024
2025-02-02
Medusa 4 2024
2025-01-25
Utställningskritik 5 2024
2025-01-24
Amnesty Press 4 2024
2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024
2025-01-08
20TAL 12 2024
2025-01-07
Akvarellen 4 2024
2024-12-24
CBA 66-67 2024