en liten ängel ovanpå några nummer av Pequod

Pequod på nöjesseglats

Det var klart redan från början. Pequod skulle inte vara något missionsprojekt. Pequod skulle inte ge röst åt en generation, slåss för en litterär inriktning eller fylla en förbisedd lucka i kultursverige. Pequod struntade i alla vittra manifest och pompösa proklamationer.

Istället satte redaktionen lekfullheten i centrum. Tidskriften skulle vara öppen för infall, associationer och glädje.

– Vi började göra Peqoud för att det var kul. Så enkelt var det.

Anders Bräck lutar sig tillbaks i skrivbordsstolen. Han har en grön huvtröja med upprullade ärmar.

Ena väggen i hans kontor på Kulturcentralen i centrala Malmö är fylld av pärmar med färgglada ryggar. Fönstret på andra sidan rummet strålar av vårljus.

– Första numret kom 1992. Vi fyllde sidorna med sånt som vi själva ville läsa, säger han lugnt konstaterande.

Och sen har det bara fortsatt. Pequod, som döpts efter valfångstskeppet i romanen Moby Dick, kom nyligen ut med sitt fyrtiofemte nummer.

Den ursprungliga redaktionen bestod av Anders Bräck, Per Engström och Erik Wallrup. Efter ett litet tag försvann Erik till Stockholm, för jobb på Svenska Dagbladet och senare i redaktionen på tidskriften Axess. Anders och Per fortsatte själva. Men istället för att jaga den vita valen har de i snart sjutton år ägnat sig åt planlös nöjessegling. Och rapporterna från deras äventyr i litteraturhavet är fortfarande lika fängslande.

Varje nummer av Pequod har olika teman, som exempelvis Cykling eller Flipper. I det senaste numret ägnas hundra sidor åt Väntan. De uppsluppna valen av teman färgar av sig på texterna, som spretar och sticker iväg åt alla möjliga håll. Ofta med ett leende tätt intill.

– Det är knappast världsförbättrande att syssla med litteratur, fortsätter Anders. Det har aldrig varit något argument för oss.

Han stannar upp och drar en hand genom håret.

– Möjligtvis har vi gjort världen lite bättre genom att uppehålla folk i någon timme medan de läser tidskriften. Men jag vet ju å andra sidan inte vad de skulle ha gjort istället. Möjligheten finns ju att de låg hemma på sofflocket och läste Pequod istället för att hjälpa en gammal tant över gatan. Det är inget jag är stolt över.

Det är en lugn och koncentrerad tystnad på Kulturcentralen. Inifrån de olika kontoren hörs bara det svaga ljudet av tangentbordsknatter.

– Men oavsett om Pequod är världsförbättrande eller ej så har vi i redaktionen lärt oss en massa. Det är en oerhört spännande process att göra en tidskrift tillsammans, och jag hoppas att det märks när man läser.

porträttbild Per Engström

Per Engström

Några hundra meter från Kulturcentralen ligger Malmö Konsthall. Bakom disken står Per Engström, den andre av de två ursprungliga redaktörerna, där han jobbar. Per har en svart jeansskjorta, hår till axlarna och vit skäggstubb. Han rör sig hemtamt mellan högarna av böcker i butiken och i den stora, vita utställningslokalen.

– Ja, vi har hållit på länge nu, säger Per och ler. Men egentligen tror jag inte det är så mycket som skiljer sig från när vi började. Vi vill fortfarande ha kul, bolla idéer med varandra och läsa bra texter.

För Pequod står inte det lekfulla i motsättning till allvaret. Per och den övriga redaktionen tar litteratur på största allvar, men det innebär inte alls att den behöver vara tråkig, sammanbiten eller tyngd av existentiell ångest. Det innebär inte heller att den skulle vara lättvindig eller snabbsmält. Redaktionen har redan från början försökt markera motsatsen, genom långa, välgenomarbetade texter

– Ett annat exempel är att vi redan från början tryckt Pequod med riktiga ryggar. Trots det roliga och lekfulla innehållet ska Pequod kännas som en bok värd att spara.

– Dessutom hoppas jag att Pequod ska fungera som tummelplats för ny litteratur och debutanter. Jag tycker att det är en av tidskriftens viktigaste funktioner, som startpunkt och mötesplats för nya skribenter.

Efter lång tid vid rodret började Anders och Per häromåret längta efter att luta sig tillbaks på durken med en god pipa. De började göra efterspaningar för att utöka besättningen. Kikaren föll på Per Bergström och Thomas Andersson, som tidigare varit gästredaktörer för Pequod.

porträttbild Per Bergström

Per Bergström

Ungefär halvvägs mellan Kulturcentralen och konsthallen ligger restaurangen La Barca. Jag och Per Bergström slår oss ner för en snabb lunch. Det är en lågmält gemytlig stämning med stora fönster ut mot ett Triangeln.

– För mig känns det viktigt att översätta samtida poesi, säger Per och tittar upp från menyn.

Han har skäggstubb, fyrkantiga glasögon och en svart kavaj över en röd t-shirt.

– Jag hoppas att vi kan förmedla något av allt det som händer inom lyriken även utanför Sverige, fortsätter han.

Vid sidan av Pequod driver Per och Thomas uppläsningsscenen Stanza och bokförlaget Rámus. Det har gjort avtryck i Pequod. En tidigare dragning åt det frankofona har breddats med texter från Östeuropa. Böjelsen mot surrealism och patafysisk har glidit över till ett större fokus på ung europeisk poesi. Både Per och Thomas är en generation yngre än Per Engström och Anders Bräck. De tänker i lite olika banor, och har dessutom olika kontaktnät med skribenter.

Utanför de stora fönstren drar vinden i butiksflaggorna och förbirullande cyklister. Per berättar att ett nytt nummer oftast blir till genom att någon i redaktionen presenterar en idé, som de andra sedan hjälper till att utveckla och vässa.

– Jag tror att vi tänker som dj:s när vi gör ett nytt nummer. Vi försöker sätter ihop en bra låtlista som förhoppningsvis får folk att vilja dansa.

omslag Pequod nr 45, tema Väntan

Lunchtimmen tickar iväg och Per och jag tar sällskap till Kulturcentralen, där han jobbar. Vårvindarna kastar sig genom Malmös gator på väg ner mot havet. På Södra Förstadsgatan flanerar folk i skydd av de gamla husen. I slutet på gatan ligger Kulturcentralen, inrymd i vacker gammal byggnad med en teater i bottenvåningen.

Anders har sitt kontor på tredje våningen. Per har sitt skrivbord på andra sidan korridoren. Bakom en robust ringmur av tidskrifter skyler sig en gammal dator. På andra sidan muren sitter Thomas Andersson, den fjärde redaktionsmedlemmen.

– Hej, säger han och tittar upp från skärmen. Per Engström kommer när som helst. Välkommen till Pequod!

Sjutton år efter starten är Pequod fortfarande inte särskilt intresserad av vittra manifest eller pompösa proklamationer. Däremot verkar redaktionen ta den gemensamma skaparglädjen på största allvar och det skulle inte förvåna mig om de på någon av sina långa nöjesseglatser blivit kompis med den beryktade kaskeloten.

Redaktionen på Kulturcentralens innergård

Redaktionen – Anders Bräck, Per Engström, Thomas Andersson och Per Bergström – på Kulturcentralens innergård


Publicerad: 2009-04-22

Köp Pequod (Nedlagd)
Läs mer om Pequod (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Pequod (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

2024-12-22
Glänta 2 2024

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-15
Populär Astronomi 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024
Populär Astronomi 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

Äldre resuméer