Lyckad manifestation

Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, FSK, skickade efter bokmässan ut en enkät till de tidskrifter som medverkade vid Journal 2002. Efter att ha tagit del av svaren kan man konstatera att åsikterna kring evenemanget är många och blandade, allt ifrån stor entusiasm till djupt missnöje.

"Jag tror det gagnade kulturtidskrifterna i stort på ett utmärkt sätt" skriver en av de tillfrågade. "Det är fantastiskt bra att alla fattiga tidskrifter kan slå sig samman och ha råd med en monter" tycker en annan, medan en mer ilsken röst i mängden anser att Journal 2002 bara handlade om att "göra en stooor utställning för att imponera på Kulturrådet så att de fortsätter att ösa pengar på sådan här festverksamhet i stället för att satsa på tidskrifterna."

Som helhet kan ändå de flesta, 80 procent, sägas vara nöjda med evenemanget. Störst betydelse tycks manifestationen i sig ha haft. Det ses som positivt att så många tidskrifter kan samlas och stärka varandra, att kontakter knyts, att redaktörer träffas, att likasinnade möts och inspirerar varandra. Journal 2002 fyllde en viktig funktion som samlingspunkt, som en uppvisning av tidskriftssverige i all sin mångfald och bredd. Tidskrifterna har kunnat hämta stöd hos varandra, i att "det finns många fler som kämpar på med tidskrifter mot olika odds" men det fanns naturligtvis också en och annan som inte alls trivdes i sammanhanget: "Det är inte lätt att samla olika tidskrifter så här. Många, kanske de flesta, känner sig vara på fel plats."

Annars har missnöjet mest koncentrerats kring själva försäljningen och monterutrymmet. Prismärkningen var dålig, kassan var inte skyltad och informationen var oklar när det gällde var betalning skulle ske och huruvida det skulle betalas för tidskrifterna över huvud taget. Flera av de deltagande saknade någon sorts disk där redaktörer kunde träffas och möta allmänheten. Vad gäller scenen går åsikterna isär: Somliga tycker att scenen skymde själv montern medan andra tycker att det var bra att den var vänd utåt, mot själva mässan och cafeterian alldeles intill.

Det råder också delade meningar vad gäller formen för arrangemanget, det vill säga att biennalen hölls just på Bok & Bibliotek. "Fortsätt ha den på bokmässan" säger vissa medan andra pekar på risken att drunkna i utbudet och att som redaktör bli alltför splittrad av det som händer runt omkring. En del tror att mässbesökarna blir avtrubbade och inte orkar ta sig in i en tidskriftsmonter, en del ser tvärtom en möjlighet att locka till sig människor som annars kanske inte skulle ha gått på en biennal.

När jag tar del av enkätsvaren förvånas jag över att så många tidskrifter säger sig inte ha haft några speciella mål eller förväntningar inför Journal 2002. Ibland handlar det om att man har haft en egen monter och lagt ner mest tid på den, ibland handlar det om att man inte var där personligen utan bara skickade med sin tidskrift till försäljning och ibland har man avsiktligt skruvat ner förväntningarna eftersom tidigare biennaler inte givit så mycket. Men det är ändå lite underligt att så många inte vill engagera sig mer när de nu ändå deltar i ett evenemang och betalar pengar för det. Jag menar, varför är man med över huvud taget om man varken vill något eller förväntar sig något eller ens gör sig mödan att ta reda på vad för sorts evenemang man deltar i? "Vi hade dåliga begrepp om vad Journal 2002 var" skriver en av tidskrifterna.

Journal 2002 var den tredje tidskriftsbiennalen. Tidigare biennaler har varit i Stockholm 1998 och i Malmö 2000 och nästa kommer att hållas i Luleå. I enkäten framkom en hel del intressanta förslag och synpunkter på vad som bör diskuteras inför framtiden. En viktig fråga för många är marknadsföringen. Hur ska tidskrifterna nå ut? "Vi måste bli mer utåtriktade och inte skämmas för att kommers är en stor poäng med biennalen" skriver en redaktör. En annan efterlyser ett seminarium där alla internt får möjlighet att presentera sig och diskutera gemensamma problem. Andra åter tycker att det är viktigt att definiera vad tidskriftsbiennalen ska vara i framtiden. "Det ÄR bra att redaktörer/redaktioner möts och kan byta idéer och erfarenheter. Det kan vara ett syfte. Ett helt annat är att nå ut till en bredare läsekrets - vilket kräver andra arrangemang, exempelvis det som vi hade på bokmässan."

Helena Looft



Publicerad: 2002-12-19








Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer