en jordglob som är en not

Hur låter det utanför Norden?

Kulturtidskrifter om den samtida konstmusiken – hur ser de ut i övriga Europa och Nordamerika? Låt oss börja i Tyskland, som är det land med flest tidskrifter om konstmusik. De tre viktigaste heter MusikTexte, Positionen och Neue Zeitschrift für Musik, varav den sistnämnda grundades redan på 1800-talet.

MusikTexte är den till innehållet fylligaste, med fokus på noterad modernistisk kammar- och orkestermusik. Varje nummer är på upp emot 100 fullmatade sidor i A4-format och artiklarna är ofta långa och analytiska. Ambitionsnivån är både hög och bred, med presentationer av tonsättare, djupdykningar i enskilda verk och festivalrecensioner från hela världen.

Positionen är mer konceptuell och har ett något mindre akademiskt tilltal. Till skillnad från MusikTexte ligger tonvikten på experimentell musik och ljudkonst. Ett tydligt exempel är ett av de senaste numren, som har temat Gegen Unendlich – Mot det oändliga. Positionen grundades av Gisela Nauck i Östberlin 1988 och i senaste numret av Nutida Musik berättar hon i en intervju om starten av tidskriften och dagens tyska musikkritik.

Neue Zeitschrift für Musik, den tredje av de tre större tyska konstmusiktidskrifterna, är den enda som ligger på ett större förlag (Schott). Tidskriften är mer påkostad, tryckt i fyrfärg på bra papper, och vänder sig till en något bredare allmänhet.

Det finns tyskspråkiga konstmusiktidskrifter även i Schweitz och Österrrike. Österreichische Musikzeitschrift är en seriös musiktidskrift som behandlar klassisk musik, med nedslag såväl i samtiden som i historiskt intressanta epoker. Den schweiziska tidskriften dissonanz/dissonance är samtidsinriktad och blandar texter på tyska och franska.

Av de franskspråkiga tidskrifterna bör framför allt Circuit nämnas, vars redaktion har sin bas i Montréal och Paris. Nivån är genomgående akademisk och analytisk – och hög. Circuit ges ut av Les Presses de l’Unversité de Montréal och andas en viss exklusivitet i tryck och layout. Tidskriften är upplagd med teman och det senaste numret handlar om kompositionsprocessen i arbetet med datorer och hos tonsättare som Salvatore Sciarrino och Philippe Leroux.

Det finns det även många engelskspråkiga tidskrifter om ny musik, varav ett flertal ges ut av universitetsförlag som MIT Press och Cambridge University Press. Två av de mest intressanta är Organised Sound och Leonard Music Journal, som bägge tyvärr kommer ut ganska sällan.

Organised Sound, som har tagit sitt namn från Edgard Varèses och John Cages musikestetik, skriver huvudsakligen om samtida elektroakustisk musik och ljudkonst. Leonardo Music Journal är särskilt orienterad mot musik och nya medier, och tillkom som ett musikaliskt komplement till den redan existerande konsttidskriften Leonardo.

I Östeuropa är det ont om renodlade tidskrifter om ny konstmusik. Istället är det vanligare med publikationer utgivna av intresseföreningar för tonsättare och musikvetare, som ofta är inriktade på deras egen verksamhet. Ett bra exempel är den serbiska tidskriften New Sound. Den ges ut i två tjocka nummer per år med en tillhörande cd-skiva. På deras hemsida finns en nätversion av tidskriften helt på engelska.

Många länder har ett musikinformationscenter som ger ut informationsblad om sitt lands musik, och emellanåt är nivån mer intellektuellt kritisk än man kan förvänta sig av en upplysningsskrift som talar i egen sak. Här bör särskilt litauiska LINK nämnas, som vid sidan av ett inhemskt kalendarium även publicerar seriösa artiklar om allt från specifika tonsättare till generella tendenser i musiklivet. LINK är helt på engelska.

Det internationella samfundet för nutida musik, ISCM (International Society of Contemporary Music), ger årligen en festival som vandrar mellan olika länder. I anslutningen till festivalen ger ISCM även ut en tidskrift om den samtida konstmusiken i värdlandet. Förra året hölls festivalen i Hong Kong, i år äger den rum i Litauen, och 2009 kommer den till Sverige.

Sammanfattningsvis finns tidskrifter om nutida konstmusik i de flesta europeiska och nordamerikanska länder. Undantaget Tyskland handlar det vanligtvis om en tidskrift per land. Till skillnad från annan musikpress är konstmusiktidskrifterna ofta mer intellektuellt diskuterande, akademiska och historiskt jämförande. De har genomgående en presenterande karaktär och hög ambitionsnivå. God läsning!


Publicerad: 2008-08-15


Läs mer om Nutida Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Nutida Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK



Annons:

Senaste nummer:

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

2025-01-07
Akvarellen 4 2024

2024-12-24
CBA 66-67 2024

Äldre resuméer