I symbios med väskor för fan
Olof Buckard
Hatten, väskan, käppen...
När jag för ett drygt decennium sedan kidnappades i Lasse Holmqvists teveprogram ”Här är ditt liv” visades i direktsändning ovanstående foto på mig som treåring. Bilden kan sägas innefatta ett slags sinnebildande förutsägelse om hur mitt liv blev. Kreationer och persedlar kan man känna sig utklädd i. Det klarar de flesta tillfälligt, om sammanhanget bjuder. Kläder och tillhörigheter att bo i och som förstärker identiteten måste självfallet väljas med omsorg. Man lurar inte på någon en mundering som upplevs främmande. Särskilt inte en treåring. Blicken under den pottliknande hattskrållan röjer att trivsel, självaktning och en lite illmarig, en lätt infernalisk lust att konsternera, redan då, föreligger. John Berger har sannolikt rätt när han i essayn ”Den brukbara fotografin” påstår: Till skillnad från alla andra visuella bilder är ett fotografi inte en återgivning, en imitation eller en tolkning av sitt föremål, utan ett faktiskt spår av det. Ingen aldrig så realistisk målning eller teckning tillhör sitt motiv på samma sätt som ett fotografi gör det.” Hatten kan ses som den första i en snart sagt oändlig parad jag sedermera kom att tillägna mig. En känd reklamfirma rådde mig i början av min karriär, då jag i stort sett var ensam i Sverige om denna huvudbonad, om man undantar Ernst-Hugo Järegård och Nils-Petter Sundgren: ”Glöm inte hatten! Du måste alltid bära hatt!” Väskan som längre fram blev alltmer skrymmande har i mitt fall under ett halvsekel av intensivt resande kommit att transportera mängder av ängsligheter och onödigheter. Gigantiskt tunga böcker både vad kilo och innehåll angår, medicinska artiklar i en omfattning av ett smärre apotek, ett välsorterat förråd av varmt ylle för säkerhets skull. Man vet ju aldrig hur väder och vind kan växla. Alltså, utslag av urbota intellektuella ambitioner och exempellös hypokondri har i decennier fått knöka sig sönder och samman intill den totala bristningsgränsen i nästan perverst tilltagna bångliga kappsäckar av amerikakoffert-format. Och som min farmor brukade kalla storstyggor.
Min fullväxta naturgivna armlängd har tveklöst fått en en ansenlig uttänjning genom åren. Väskor var som bekant inte behjulade förr. Denna resenära elefantiasis fick sig en dråplig och definitiv knock-out i en långfilm som jag spelade med i för cirka femton år sedan. Filmen heter ”Fadern, Sonen och Den Helige Ande” utan att någon som helst koppling till den namnkunniga celesta trion tedde sig uppenbar. Filmen var kreerad av den genialiska Marie-Louise Ekman. Jag hade en bärande roll. I slutscenen dansar jag balett med en balettkjol på huvet i en pelargång, kringränd av bögar och dvärgar, fräckt maskerade och förryckt kostymerade. Jag famnar fem, sex stinna trunkar av tjugotalsstuk, alltmedan jag går ner i grand plié. Det sjukligt vuluminösa väskfånget var ett påfund av nämnde Ernst-Hugo, som hade huvudrollen. Han sa på sitt efterhärmliga idiom:
— ’Oulof’ har ju alltid ’väschkour’. Till varje repetition, varje inspelning kommer han med väskor. Han lever ju i symbios med väskor för fan. Han verkar ju vara född med väskor. Det är klart han ska ha väskor nu också.
Idén framstod med ens som fullkomligt självklar och bärig. Det föll ingen i det fantasifulla filmteamet in att prestera någon hållbar, trovärdig analys eller tillverka någon bestickande motivering för filmsekvensen ifråga. Att ha tillhands som ev. lathund för intellektuellt bekväma andefattiga recensenter.
Slutligen; jag borde väl aldrig ha släppt den greppvänliga promenadkäppen, som här syns i miniformat. Med stöd av detta smått stofila tillbehör hade jag möjligen promenerat runt i tillvaron med samma glada uppsyn som på kortet. Käppen – en handens behändiga förlängning – hade förhoppningsvis berett mig betydligt mindre omak när det gällt att få den rituella och punktuella magiska markkontakt, som höger pekfinger några år senare fick betjäna, när anstormningen av demoniska tvångstankar skulle besvärjas, avmagnetiseras, ”jordas”.
Publicerad: 2002-09-26
Köp Hjärnstorm
Läs mer om Hjärnstorm i katalogen
Fler artiklar knutna till Hjärnstorm
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN