Prelater och potentater

Ledare ur Minaret nr 4/07


Den 18 september var det återigen dags för Riksdagens högtidliga öppnande. Proceduren var sig lik utom på en signifikant punkt. Under morgonens gudstjänst i Storkyrkan inträffade något av stor historisk betydelse. Jag skulle vilja kalla det en milstolpe.

Förutom domprosten Åke Bonniers predikan fick nämligen församlingen lyssna till det första kapitlet ur Koranen – Al-Fatiha – reciterad på arabiska av imamen Abd al-Haqq Kielan. Och som om inte detta vore nog läste Maynard Gerber, kantor i Stockholms judiska församling, ur Tora på hebreiska. Där stod alltså Abrahams barn samlade framför altaret inför Hans Majestät Konungen och Hennes Majestät Drottningen.

Vilken ståtlig och hoppingivande tavla! Svenska undersåtar av olika bekännelser under en konung och en fana. Det kändes som att förflyttas till Fredrik den stores hov. Fast bättre. Kanske kan man jämföra händelsen med när Keith Ellison alldeles nyligen valdes till USA:s förste muslimske kongressledamot. Han svor eden vid en gammal Koran som en gång tillhört Thomas Jefferson.

Riksdagens högtidliga öppnande visade prov på god sämja mellan Abrahams barn. Vår målsättning är förstås goda relationer mellan alla världens religioner. Men det går inte att förneka att det finns ett särskilt släktskap mellan judar, kristna och muslimer. Vi har det mesta gemensamt. En avdelning i Minaret tillägnas därför den judisk-muslimska dialogen.

Årets Ramadan var speciell ur dialogsynpunkt. Fastemånaden inföll nämligen parallellt med judarnas Rosh Hashanah och Yom Kippur. Även judar fastar då under en period fram tills solens nedgång. I USA var det många som tog tillfället i akt och arrangerade gemensamma aftonvarder. Svenska moskéer borde göra det till en tradition att bjuda in andra samfund under Ramadan. Låt oss göra fastebrytandet till ett tillfälle att lära känna varandra! Öppnare moskéer bidrar till ett öppnare samhälle.

Ola Larsmos nya bok Djävulssonaten tar upp antisemitismen i Sverige före andra världskriget. Det är skrämmande hur pass lika argumenten är. Med en viktig skillnad. Då var det judarna som var problemet. Idag är det muslimerna. Islamhatet växer nu för varje dag. Charlataner och skrupellösa skojare tjänar förmögenheter på att turnera runt och sprida lögner om muslimer. Det ser illa ut. För att en ny mänsklig tragedi av ohyggliga proportioner ska kunna undvikas bör varje medborgare se det som en plikt att engagera sig i dialogen. På alla plan – från tvättstugan till Riksdagen. Larsmos bok är ett måste för alla som vill förstå mekanismerna i dagens ”islamdebatt”.

Begreppet ”politisk islam” har kommit att bli liktydigt med extremism. Det är grovt missvisande. Politisk islam är en komplex och mångfacetterad företeelse. I korthet skulle man kunna uttrycka det så: ”politiska muslimer” är de muslimer som menar att religionen kräver att vi strävar efter att förverkliga dess ideal i samhället. Idealen kan skifta men ofta står social rättvisa i centrum.

Politiska muslimer kan som sagt se ut på många olika sätt. Kvietismen – att dra sig tillbaka till sin trygga vrå medan krig, svält och miljöförstöring hemsöker världen är moraliskt oförsvarbart, menar några.

Den ovan nämnde kongressledamoten Keith Ellison tillhör det demokratiska partiet i USA. Den svenske konstnären och muslimen Ivan Aguéli är mest känd som anarkist, men mot slutet av sitt liv – under sin vistelse i Spanien – kom han att uttrycka rojalistiska sympatier. En annan tidig svensk konvertit – Tage Lindbom (Sidi Zayd) utmärkte sig i sin tur för sin djupa konservatism. På det där gamla aristokratiska och penningföraktande viset. Dagens krämare som titulerar sig konservativa hade inget till övers för.

I vår riksdag sitter i detta nu en annan ”politisk muslim”: Mehmet Kaplan. Han är miljöpartist. Och i augusti 2007 bildades ett muslimskt nätverk inom Broderskap – tidigare en organisation enbart för kristna socialdemokrater. Unga muslimer arbetar också med miljö- och fredsfrågor inom de s.k. Fredsagenterna. Det är också politik i någon mening.

I Storbritannien har vi en organisation som Conservative Muslims Forum vars ordförande lord Mohamed Sheikh menar att Tory är det parti som bäst överensstämmer med islams ideal. Det är dock inte lord Mohamed vi porträtterar i denna Minaret, utan en dam. Hon heter Salma Yaqoob och är en politisk muslim – med sjal dessutom – med en radikalt annorlunda ståndpunkt än Tories. Hon hör nämligen – tillsammans med George Galloway – till en av Respects grundare. För dem är idealet ett samhälle med större folkligt inflytande på gräsrostsnivå.

Karismatiska, intelligenta och modiga politiker som Salma Yaqoob kan inspirera andra muslimska kvinnor till att engagera sig och ta ställning, ja, bli ”politiska muslimer”. Det finns redan nu en ringa men tapper skara kvinnliga politiker (med sjal) i västvärlden såsom Shaila Kibria i Kanada och Asmaa Abdol-Hamid i Danmark. För egen del tror jag – på tvärs med den allt mer utbredda uppfattningen – att vi behöver mycket mer ”politisk islam” i framtiden. Demokratin mår bra av att så många grupper som möjligt är med bildar opinion.

Omslaget pryds av ett kinesiskt skrivtecken. Det står för Tao – vägen. Det beror på att den muslimske teologen Sachiko Murata skriver om den islamiska kosmologins Tao. Hennes klassiska verk i ämnet ägnas dessutom en recension. Själv är hon inte kinesiska utan japanska.

Inte att förglömma; Ola Wikander – expert på döda språk – debuterar som poet. Med ett högst levande språk, vill jag lova.

Redaktionen önskar er alla ett Gott nytt år!

Mohamed Omar
Hemsida
Blogg


Referenser:
Fredsagenterna: svensk muslimskt nätverk för att främja fred och mänskliga rättigheter.
Broderskap: organisation för kristna och muslimska socialdemokrater.
Respect: politiskt parti i England och Wales grundat 2004 av bl.a. George Galloway och Salma Yaqoob.
Asmaa Abdol-Hamid: dansk politiker.
Shaila Kibria: kanadensisk politiker inom New Democratic Party.
Conservative Muslim Forum: organisation för muslimska tories.
Keith Ellison: amerikansk kongressledamot för Democratic Party.

Litteratur:
Larsmo, Ola: Djävulssonaten. Ur det svenska hatets historia (Albert Bonniers Förlag 2007).

Publicerad: 2007-10-16

Köp Minaret (Nedlagd)
Läs mer om Minaret (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Minaret (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer