Spår och försvinnande

Säsongsavslutning filosofibaren
måndagen den 3 juni

Ilaria Brocchini inleder under rubriken "Urbana spår och social medvetenhet"


Walter Benjamins största men ofullbordade verk "Passage-arbetet" är fokuserat på staden Paris, som han kallade "1800-talets huvudstad". Hans projekt omvandlade den urbana verkligheten till spår. Benjamins tanke om spåret, liksom om historien, är relaterat till vår egen tid snarare än till det förflutna, eftersom det inte tillkommer ett objekt att "vara ett spår": vi skapar spår i syfte att skapa historia.

Arkitektur och urbana rum anses vara delar av vår sociala identitet, och utgör samtidigt passiva spår av det förflutna. Vårt sociala medvetande är därför relaterat till det vi upplever som spår. Benjamin uppfattade det urbana rummet som spår inte bara av det som inte längre är, eftersom det är förflutet, utan också som det som inte längre är, därför att det utgör en del av historien som avsiktligt har förträngts. Han såg därmed de urbana spåren som vittnen av vad den sociala medvetenheten måste glömma för att kunna skapa myten om framsteg och historisk kontinuitet.

Ilaria Brocchini är en italienskfödd arkitekt som bor och är verksam i Paris. Hon har tidigare studerat och arbetat som arkitekt i Italien, Tyskland och Frankrike. För närvarande är hon doktorand i filosofi på Sorbonne-universitetet. Hennes arbete fokuserar på förhållandet mellan spår och försvinnande i Walter Benjamins sista texter.

------

På Södra Teatern/Caféteatern. Mosebacke Torg 1-3
Tel. 08-556 97 200.

Filosofin börjar 19.00. Baren öppnar 17.30. Inträde 40 kronor (gratis för gläntaprenumeranter).

Prenumerera på Glänta och gå gratis på filosofibaren. Fyra nummer 180 kronor. Betala in per postgiro 647 47 97-5, e-posta eller fyll i formulär på vår webbplats.

http://www.filosofibar.org

Glänta
Heurlins Plats 1, 3tr
Box 311 20
400 32 Göteborg

tel: 031-743 99 19

Publicerad: 2002-05-31








Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer