Djuriska oljud

– en intervju med noiseartisten och veganen Merzbow

Ur Djurens Rätt nr 2/07


Tunnelbanestation Itabashi ligger bara ett stopp från storstationen Ikebukoro. Än en gång skiftar jättestaden Tokyo ansikte. Borta är de flesta neonljusen, och de största husen. Itabashi påminner lite grann om en svensk tunnelbane- eller spårvägsförort, bortsett från att det här är mer liv och rörelse än vad det brukar vara en vanlig svensk söndagskväll.

Jag har stämt träff med Masami Akita, mer känd som musikartisten Merzbow, ibland med epitetet "kungen av Noise Art".

Merzbow är världskändis bland anhängarna av den lite ovanliga genren noisemusik. Men han är också något för japanska förhållanden så ovanligt som en djurrättsengagerad vegan.

Masami Akita dyker upp en kort stund efter utsatt tid. Han ger ett blygt intryck, och ursäktar sig för sin dåliga engelska. Vi går och sätter oss på ett närbeläget kafé. "Den här är vegansk. Och den...", säger Masami, och pekar försynt på ett par wienerbrödsliknande bakverk.

Masami Akita berättar att han har varit vegan i fem år nu.

– Djurrätt har blivit en av de största frågorna för mig. Precis som människor ska ha rättigheter borde djur ha rättigheter. Men om du försöker föra fram den sortens åsikter i Japan ses du som en antisocial individ.

Jag frågar Masami om det fenomenet verkligen är typiskt för Japan. Han svarar att Japan är ett väldigt traditionellt samhälle, att det över lag är svårt att ändra på saker och ting i landet.

– Matkulturen är en del av traditionen, en del av det sociala systemet, och det ligger dessutom starka ekonomiska intressen i den. Så om du försöker leva på ett djurrättsligt sätt känner du dig lätt isolerad från det normala sociala livet här.

– Å andra sidan tror jag att den känslan, att delvis stå utanför samhället, hjälper mig i mitt musikskapande. Den musik jag gör för tillfället är nära förbunden med djurrättstankegångarna.

Merzbows senaste album har han gett ut i samarbete med djurrättsorganisationer. Albumet Bloody Sea är en protest mot japansk valfångst. Albumet F.I.D. har pälsmotstånd som tema, titeln står för "Fur Is Dead" ("Päls är dött"). Det mest uttryckliga djurrättsbudskap från Masami Akita som nått offentligheten finns dock i en bok om veganism och djurrätt som han gav ut i Japan härom året.

– En del personer hävdar att de blivit veganer efter att ha läst min bok. Det känns fantastiskt. Om man inte kan ändra hela världen kan man åtminstone få enskilda individer att ändra sig, som du vet.

Masami säger att han känner till ett antal japanska kändisar som är veganer.

– Men de är inte öppna med det. Kanske är de rädda för att stöta sig med sina sponsorer.

Sedan glimmar något till i hans ögon, och han börjar ondgöra sig över hur ofta vad som skulle kunna vara fröet till etiska matvanor förvandlas till chica trender bland redan välbeställda personer.

– Bland överklassen i Japan har det blivit populärt med ett makrobiotiskt dietkoncept som kallas för Lohas. Det har vissa vegetariska inslag, men bygger också på att man ska äta fisk och närproducerat kött. Det är ett koncept för de rika, och marknadsförs bara för pengarnas skull, dundrar han.

– De har en flärdfull livsstilstidskrift som heter Sotokoto, har du sett den? frågar han, och skriver namnet med japanska bokstäver i mitt anteckningsblock.

Sedan börjar han prata om det japanska fiskätandet. Japan är en stor fiskenation, och Masami upprörs över hur omedvetna människor är om vad deras fiskkonsumtion innebär.

– Det finns ju vissa som inte äter kött från boskapsdjur men som äter fisk. Men ta då bara en sådan som att odlad fisk idag matas med pulver från slaktade grisar och kor. Människor äter alltså indirekt rött kött utan att reflektera över det.

Masamis intresse för djur har även en personlig sida. Hemma har han sex duvor och fem bantumfåglar, en typ av hönsfåglar. Bantumfåglarna hittade han i små burar i en djuraffär. Han stod inte ut med att se dem så -- idag går de lösa hemma hos honom.

– De medverkar i en del av min musik. Jag har samplat deras läten och använt dem i låtarna.

Vilket är svårast, att försöka omvända människor till att bli vegetarianer och veganer eller att få dem att ta till sig noisemusiken?

– Olika människor gillar olika typer av musik, där finns en stor spännvidd. När det gäller matvanor är fler människor kategoriska, de vill ha det som det alltid har varit.

– Men musik är ett starkt kommunikationsmedel, över geografiska gränser, åldersgränser, könsgränser och sexuella gränser. Och om man gillar en viss musik blir man intresserad av de idéer som finns bakom den musiken.

Toivo Jokkala


FAKTA/ Noise (engelska för "oljud")
- Genre där musiken bygger på ljud som i vanliga fall anses obehagliga eller plågsamma.
- Räknas ibland in i genren industrimusik
- Om genrens namn sa Merzbow en gång: "Om du med oljud (noise) menar obehagligt ljud, då är popmusik oljud för mig."

FAKTA/ Merzbow, Masami Akita
- Född 1956 i Tokyo
- Studerade konst på Tamagawas universitet
- Har gett ut över 50 CD-skivor
Merzbows hemsida

Publicerad: 2007-04-04

Köp Djurens Rätt
Läs mer om Djurens Rätt i katalogen
Fler artiklar knutna till Djurens Rätt
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

Äldre resuméer