Sara Gunn och Jenny Rosengren - porträttbilder i svartvitt

Let’s get serious and fall in love

Redaktörerna för tidskriften Fabrik, Sara Gunn och Jenny Rosengren, intervjuas av David Bergman.

Sedan starten 2003 har Sara Gunn och Jenny Rosengren publicerat arbeten av nära 200 konstnärer, musiker och poeter. I början av 2006 producerade de ett två timmar långt radioprogram för P3 och till hösten presenterar de Fabriks första bokutgåva, This Is Know, med 250 teckningar av 50 konstnärer.



DB: Berätta om er kommande bok This Is Know.

JR: Jag vill hela tiden göra nytt och det kändes nytt att göra en bok. Det var också roligt att fokusera helt på teckning och att samla massvis med otroligt fina bilder på samma ställe. Jag blir fortfarande helt lycklig av till exempel serien med Morten Scheldes fyra bilder som Sara och jag har valt ut. Jag har klippt ut den och spikat upp på väggen vid min dator.

SG: På min vägg finns sedan i går kväll nitton teckningar och högst upp, på toppen av myllret, har jag placerat Sara Nilssons teckning av en man som får ett vedträ i hjärtat.

DB: Vad är Fabrik?

SG: Vi varierar alltid våra berättelser om Fabrik när vi skriver pressmeddelanden, men oftast håller vi dem ganska korta med enkla meningar som är lätta för journalister att kopiera. Fabrik är mitt sätt att i förlängningen slippa arbeta med annat. Fabrik är när vi åkte till Malmö mitt i natten och plötsligt krockade med en älg. Fabrik är en fantastisk komposition av bilder och föreställningar, konst, poesi, musik, experiment och händelser. Jag skulle vilja ge den till alla jag känner.

JR: Fabrik är en diabildsprojektor och vi är de som växlar bilder. Fabrik är Sara och jag vid mitt köksbord klockan fem på morgonen, klick, Fabrik är en by vid en sjö, klick, Fabrik är alla breven på danska, klick, Fabrik är bråka med tryckeriet, klick, Fabrik är Sara som skrattar. Men Fabrik är också administrativt och planerande. Samtidigt. Jag registrerar prenumerationer, svarar på brev, gör bokföring, skickar beställningar, planerar, löser problem, diskuterar med Sara, tar reda på saker, betalar räkningar, ringer samtal. Jag tycker inte alls om att prata i telefon men ibland ringer jag samtal. Det är det värsta när jag måste ringa. Ibland erbjuder sig Sara att ringa samtal som egentligen är mina. Det är det bästa.



DB: Hur hittar ni de personer som ni arbetar med?

SG: När både Jenny och jag märker att vi vill göra på ett visst sätt, ta kontakt med en särskild person eller publicera vissa bilder eller texter, så litar jag på att det är rätt. Det spelar egentligen ingen roll för mig hur vi hittar dit eller jag vet inte hur vi gör det, men när vi väl har hittat någon så känner jag mig ofta helt säker på att vi har det.

JR: När vi sedan vet vilka vi vill arbeta med så delar vi upp vem som ska kontakta vem. Det är tråkigt när Sara får någon som jag också är nyfiken på. Det har till exempel råkat bli så att Sara har fått alla i Norge. Det känns lite orättvist.

SG: Vi skulle ha gått på den där konserten med Erlend Øye som jag ville gå på. Då kunde du ha fått honom.

DB: Senaste numret av Fabrik kom för snart ett år sedan. Varför dröjer det så länge mellan Fabriks olika nummer?

SG: Jag försöker att undvika känslan av deadline, även om folk ofta hör av sig och frågar när nästa nummer kommer.

JR: Vi kan fundera väldigt länge på till exempel marginaler och papper och hur man kan tjäna så mycket pengar som möjligt. Att vi låter arbetet ta sin tid handlar också om hur vi är mot dem som vi arbetar med och mot varandra.

SG: Att vi funderar på pengar handlar också om att vi är väldigt bra strateger och ännu bättre på att trixa med siffror så att de stämmer överens med våra intentioner.

JR: Om budgeten inte skulle stämma stryker vi utgifterna.



DB: När kan man få tag på This Is Know?

SG: Från 1 november finns boken i både svenska, norska och danska butiker.

JR: Från samma datum kan den också beställas till samtliga övriga länder, via Fabriks webbsida.

DB: Hur ser Fabriks planer inför framtiden ut?

JR: Vad jag vill brukar växa fram ur samtalen med Sara men just nu tänker jag att jag vill lära mig mer om Danmark och Norge och Island och Finland och resten av världen.

SG: Jag vill öppna bokhandel, teckna och bli bättre på norska.

DB: Vill ni resa mer?

SG: Ja, tack. Till Istanbul?

JR: Vi kan guida.



Text: David Bergman

Bild: Sara Gunn och Jenny Rosengren, med teckningar från Fabrik av Kristoffer Busch, Sara Eriksson, Christina Hamre, Kim Hiorthøy, Sara Nilsson, Ragnar Persson, Morten Schelde och Magnus Voll Mathiassen.


Publicerad: 2006-10-16


Läs mer om Fabrik (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Fabrik (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer