David Karlsson och Carl Henrik Fredriksson på scenen i kulturtidskriftsmontern

Var finns essäerna?

En stor kulturtidskriftsnyhet på årets bokmässa var essäprisjuryns vägran att utdela någon utmärkelse. Helt galet, tycker somliga. Ett riktigt beslut, tycker andra.

Juryn – Renzo Aneröd, Magnus Haglund och Lis Hellström Sveningson – motiverar i ett uttalande beslutet med att intresset för att nominera har varit på tok för lågt. Man har fått in goda texter, reportage och debattinlägg, men "den essä som spänner språket, tänjer formen, ämnesmässigt öppnar djupen och därmed utvecklar essän som genre" har man inte funnit.

Problemet togs upp på scenen i kulturtidskriftsmontern under lördagen, då Eurozines chefredaktör Carl Henrik Fredriksson samtalade med David Karlsson från Kulturrådets referensgrupp.

– Jag blev glad över juryns beslut, sa Carl Henrik Fredriksson. Det var väldigt, väldigt modigt att avstå från att dela ut priset. Jag tilltror juryn om att ha ett syfte och tänker mig att uttalandet ska tolkas som taktiskt. Det här är en fråga som bör diskuteras i den svenska offentligheten.

– Varför är essän så viktig? frågade David Karlsson.

– Det är en extremt prestigefylld genre som kräver utrymme och längd. Många svenska dagstidningar låtsas publicera essäer, det vill säga de kallar sina längre artiklar för essäer, men det stämmer inte. En essä kännetecknas av sin prövande attityd till ämnet; det handlar inte bara om vad man säger – sättet man säger det på är minst lika viktigt.

– Och nu är den svenska kulturtidskriftsvärlden i chocktillstånd efter juryns beslut, sa David Karlsson. Har du några goda råd att ge från din wienska utgångspunkt?

– Jag hoppas att alla hämtar sig någorlunda snabbt, sa Carl Henrik Fredriksson, så att debatten kan ta fart. Det finns ju en hel del frågor att diskutera: Handlar det bara om lathet från juryns sida, har man inte orkat läsa tillräckligt många essäer, eller beror beslutet på att det faktiskt inte har funnits några bra texter att nominera? Eller ska, som jag var inne på tidigare, uttalandet helt enkelt ses som ett taktiskt utspel?

Inte minst FSK har en viktig uppgift framför sig när det gäller att få igång en offentlig debatt, ansåg Carl Henrik Fredriksson, och vi lär få anledning att återkomma i ämnet även här på tidskrift.nu.

Så här löd juryns uttalande i sin helhet:

"Var frodas den svenska essäistiken? Knappast i de svenska kulturtidskrifterna, åtminstone om man ser till intresset att nominera texter och skribenter till Sveriges essäfonds essäpris. Bland de nomineringar som med möda ändå tillställts årets jury har det förvisso funnits goda texter; reportage och debattinlägg framför allt. Men den essä som spänner språket, tänjer fomen, ämnesmässigt öppnar djupen och därmed utvecklar essän som genre, har vi inte funnit. Inte heller har jurymedlemmarnas egna läsningar inom ramen för priset lett till ett förslag att enas om. Vi finner det angeläget att essäns status höjs. Det förutsätter att kvalitetsribban hos kulturtidskrifterna höjs.

Juryn rekommenderar därför att 2006-års prismedel fonderas till nästa år för att då kunna resultera i ett kraftfullare pris. Alternativt att Sveriges essäfond försöker finna ett annat sätt att aktivera diskussionen om essäns roll i kulturtidskrifterna."


Publicerad: 2006-09-24


Läs mer om Eurozine i katalogen
Fler artiklar knutna till Eurozine
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK


Annons:

Senaste nummer:

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-20
Balder 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

Äldre resuméer