MINARET

INTERVJU MED BO CARPELAN OM POESI


Yüksel Peker: Vilka poeter var Dina favoriter när Du själv började skriva dikter?

Bo Carpelan: Ekelöfs Färjesång låg länge på nattygsbordet. De svenska 40-talisterna överhuvud (Lindegren, Aspenström) var av betydelse. Senare Georg Trakl, under femtiotalet Wallace Stevens -.

Yüksel Peker: Vilken betydelse har traditionen för en ung poet?

Bo Carpelan: Den finlandssvenska modernistiska traditionen - konkret, naturtillvänd, "centrallyrisk" - har naturligtvis stor betydelse, liksom den lyriska traditionen överhuvud. På basen av vad som gjorts byggs det som bör göras.

Yüksel Peker: Hur är poetens ställning i det svenska samhället nu jämfört med 40- och 50-talen?

Bo Carpelan: "Poetens ställning" - i vilken bemärkelse? Ekonomiskt har det statliga stipendiesystemet och biblioteksersättningarna spelat en stor roll sedan 60-talet. I övrigt är väl poetens ställning nu som då osäker och känslig, och upplagorna för poesi små.

Yüksel Peker: Tycker Du att poesin i allmänhet befinner sig i en existensiell kris nu, då få nya poeter får internationell uppmärksamhet?

Bo Carpelan: Poesin har alltid befunnit sig i kris och alltid, om den äger originalitet och egen styrka, överlevt och gått sin egen väg, genom berg och över himlar; tids nog blir den uppmärksammad, om den är av äkta halt.

Yüksel Peker: Tycker Du att det är nödvändigt för en poet att uppleva ett slags metafysisk spänning innan han/hon tar pennan i handen ?

Bo Carpelan: Jag kan inte definiera "metafysisk spänning", vet blott att jag skriver vad som ligger mig nära och strävar att bli sagt; det som sedan sägs sägs inte bara på utan också mellan raderna. I poesin är 2+2 =5. Och det gåtfulla må förbli gåtfullt.

Yüksel Peker: Finns det några risker med att som poet ha sin inspirationskälla framför allt i naturen?

Bo Carpelan: Inga alls. Allt beror på ett eget, nytt synsätt, på resultatet.

Yüksel Peker: Vilken konstart står närmast poesin för Dig? Hur viktigt är det visuella för en poet?

Bo Carpelan: Många konstarter, naturligtvis bildkonsten, arkitekturen, och musiken. Jag ser mycket i bild och det visuella är därför för mig viktigt. Glömde fotografikonsten!

Yüksel Peker: Upplever du ofta att du bär fram ett budskap när Du skriver?

Bo Carpelan: Dikten är budskapet. Det liv du lever är ditt budskap. I dikten blommar inga teorier, bara utanför den.

Esbo, 6. 3. 1995

Tidigare har Yüksel Peker intervjuat Gunnar Harding
INTERVJU MED GUNNAR HARDING OM POESI

Publicerad: 2001-12-31

Köp Minaret (Nedlagd)
Läs mer om Minaret (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Minaret (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

Äldre resuméer