Serienörd med visioner
– Jag har haft ett genuint intresse för serier sedan jag var jätteliten, säger Mikke Schirén, redaktör för Komika Magasin. Jag är total serienörd – jag vill inte bara läsa serier, jag vill läsa
om serier också.
Han hälsar på oss på Tidskriftsverkstaden en eftermiddag för att tala om sitt favoritämne och det visar sig att vi knappt behöver ställa några frågor. Mikke kan det mesta om den svenska seriemarknaden och han ser många brister som han vill råda bot på genom sin verksamhet. Han berättar att klimatet såg helt annorlunda ut i slutet av 80-, början på 90-talet; det var gyllene tider för branschen, men allt var bundet kring Horst Schröder och hans förlag.
– Så vi har honom att tacka för en massa kul grejer, säger Mikke, men han prånglade också ut en massa skit. Han skapade marknaden, men samtidigt dödade han den.
Så det är både ur hängivenhet och brist som Komika Magasin har fötts. Innehållet i tidskriften består av såväl serier som nyheter, intervjuer och artiklar som belyser ämnet från olika håll. Tidskriften görs som pdf och är gratis.
– Pdf-formatet var självklart, tycker Mikke. Man kan göra en traditionell tidning men slipper betala för trycket. Det blir ingen kostnad för distribution och man når ändå ganska många läsare.
Hittills har 450 personer laddat ner det första numret av Komika Magasin. Mikke är utbildad grafisk formgivare, så det är han som står för layouten. Däremot ritar han inga serier själv. Hans enda tecknade bidrag till genren är ett alster som en gång i tiden publicerades i det egna fanzinet Sfinx.
– Fast det skulle föreställa ett exempel på en dålig serie.
Mikke var med och startade ETC Comics förra året, men den fick för få prenumeranter och är nu på väg att läggas ner. Innan dess tog han en längre paus från serierna och ägnade sig åt skådespeleri och webdesign.
– Men så satt jag på
Small Press Expo i våras och hörde mig själv klaga på seriemarknaden i Sverige. Och jag hatar människor som klagar, så efter en månad hade jag startat Komika Förlag.
De tidigare webdesignerjobben gjorde företaget möjligt rent ekonomiskt; första numret av Komika Magasin kom för någon månad sedan och fler seriefrämjande insatser är på gång. I början av 2006 blir det premiär för det första albumet i serien Donjon, en satir på rollspelet Drakar och Demoner med fabeldjur och monster i huvudrollerna, och i mars lanseras nästa albumserie, Freddy Lombard, om en Tintin som vuxit upp och blivit slacker. Förutom detta planeras ytterligare ett par magasin i vår: Komtopia, med främst europeiska vuxenserier, och Chill, med nya och klassiska skräckserier, i första hand från USA.
Med sitt förlag vill Mikke få fler att bry sig om serier. Han vill visa upp den rikedom som finns – och som har funnits. Han vill också lyfta fram det som inte syns i Sverige och fokus kommer att ligga på Frankrike. De franska förlagen är väldigt intresserade av den svenska marknaden och Mikke har lyckats få kontrakt med de tre största.
– Persepolis är den enda nyare serie som har lyckats ta sig hit från Frankrike, trots att det finns en blomstrande seriemarknad där. I Sverige läser vi serier på dass, men i Frankrike sitter man i länstolen. Där betraktas serier som en konstform på ett helt annat sätt än här.
Persepolis gavs ut av Ordfront och blev en succé, men det verkar inte ha bitit på de svenska förlagen. Det beror, enligt Mikke, dels på inställningen överlag till serier i Sverige och dels på förlagens brist på fantasi.
– Vi är så himla anglosaxiska här. De är bara den amerikanska alternativkulturen som blir stor i Sverige.
Nästa nummer av Komika Magasin kommer redan vid nyår. Då blir det mer franskt i form av en stor intervju med
Jacques Tardi.
– Och det kommer nog att bli fler än fyra nummer per år, säger Mikke, för jag har fått in så mycket material.
Publicerad: 2005-12-13
Läs mer om Komika Magasin i katalogen
Fler artiklar knutna till Komika Magasin
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA
Fler tidskrifter i kategori