Om ORDFRONT

ORDFRONTS FRAMGÅNGSRECEPT



Ordfront magasin har en enorm upplaga på 35 000 sålda ex. Man insåg tidigt att det är oerhört tungt att driva en tidskrift och såg sig om efter andra inkomstkällor.

-En renodlad tidskrift är ohyggligt svårt, säger ansvarig utgivare och chefredaktör Leif Ericsson. Lösnummerförsäljningen är till och med en förlustaffär men Ordfront fortsätter bara för att man tror den har ett reklamvärde.

Idag är Ordfront en föreningen med en diffrentierad verksamhet. Under föreningstaket finns förutom Ordfront magasin bland annat bokförlaget, bokklubben Bokfront, demokratiakademin, kursverksamheten med skrivarkurser och grafiska kurser samt föreningsverksamheten med femton lokalföreningar.

-Grejerna drar varandra, berättar Ericsson men påpekar också att det lätt blir rörigt. Framgången tror han ligger i att Ordfront magasin ägnar sig åt radikal samhällskritik vilket det finns ett växandeintresse för.

Man kan inte låta bli att undra hur denna tidskrift kunnat växa så enormt på cirka trettio år. Rent metodiskt har man låtit varje överskottskrona gå till värvning av prenumeranter, genom bland annat värvningsfoldrar i ett 50-tal tidningar. Medlemmar uppmanas värva nya i utbyte tex mot en bok. Dom har gjort direktutskick till presumtiva prenumeranter, tex till alla Sveriges SO-lärare. Sedan två år har man använt telemarketing och bland annat ringt upp studenter på humanistiska kurser på universiteten och erbjudit förmånlig prenumeration. Skeptisismen gentemot denna metod var först stor inom Ordfront, men den visade sig vara framgångsrik. Trots sitt radikala anspråk säger Leif Ericsson.

-Vi har lust för kommersiella saker och har aldrig varit fina i kanten. Magasinet försöker exprimentera i sin strävan att nå ut. En gång stod dom utanför en biograf och erbjöd en biobiljett till dom som blev prenumeranter. Varje ny prenumerant kostar 300 kronor att värva och idag läggs fem procent av föreningen budget på medlemsvärvning. Men varje kampanj följs noga upp. Ger den tillräckligt nya prenumeranter fortsätter den annars väljs den bort. Vad dom än gör försöker dom värva prenumeranter.

Ordfront magasin samarbetar gärna med institutioner och organisationer och Ericsson berättar om ett samarbete med Tempo dokumentärfestival på Kulturhuset i Stockholm. Ordfront magasin gjorde programpunkterna och skrev artiklar i linje med dom. Halva tidskriften blev festivalprogram och Tempo stod för dess tryckkostnader. På det sättet nådde tidskriften
fler människor och blev tjockare.

-Framgång föder framgång, menar Ericsson. Enligt en läsarundersökning har magasinet 80 000 läsare per nummer. Men en sådan siffra ställer också krav på kvalitet för att läsarna och prenumeranterna ska stanna kvar. Chefredaktören tycker inte det är lätt att leva upp till kraven.
Ordfront annonserar inte speciellt mycket. Ericsson säger att det är svårt att mäta resultaten av annonskampanjer. Om man annonserar gör man det främst i utbyte mot annonser.


Kulturstödet är idag 100 000-150 000 kronor och det har suttit i ryggen i alla år och varit ovärderligt i knackiga tider, säger Ericsson. Ordfront magasin har inte haft några speciella problem med kulturrådet och stödet. Till sist pratar vi om råd till andra kulturtidskrifter som vill nå ut och växa.

-Det tar en jävla tid att växa, säger Ericsson med eftertryck. 1974 startade magasinet och hette då Gneten. Dåtidens namn är dagens råd.
-Gneta på, uppmanar chefredaktören. 3 000 var en gång en osannolik upplaga för Ordfront men idag är den alltså mer än tio gånger större. Han påpekar också att man får vara pragmatisk.
-Vi håller på att leker hela tiden, men man måste lösa den ekonomsika sidan så att man får leka vidare, avslutar Ericsson Ordfronts framgångsreceptetet.


Av Ann-Louise Prytz

Publicerad: 2001-10-07

Köp Ordfront Magasin
Läs mer om Ordfront Magasin i katalogen
Fler artiklar knutna till Ordfront Magasin
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK


Annons:

Senaste nummer:

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023

2024-04-29
Konstperspektiv 2
Tidig Musik 1 2024

2024-04-26
Signum 3
Nio-Fem 1 2024

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-02-05
Amnesty Press 4 2023

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

Äldre resuméer