Jag är trots allt van att tänka på ett post scriptum som någonting som avslutar ett brev, och tycker därför det ser mera ut som om tidskriften presenterar sig som det sista ordet i poesidebatten.
Henrikson, som skulle ha fyllt 100 i år, skrev dagsvers årtionde efter årtionde på DN:s Namn & Nytt-sida med en produktivitet som tycktes outtömlig och på en kvalitetsnivå som bara kan kallas imponerande.
Att tidskriften Parnass nu uppmärksammat denne mångsidige författare med ett helt temanummer (2/05) med anledningen av hundraårsdagen är inte mer än rimligt.
Nya bud på humanioras framtid ges hur som helst i det senaste välmatade numret av Glänta, kongenialt formgivet som ett brunt internpostkuvert. Anders Johanssons och Mikael Vallströms inledande parodi (?) på en ansökan om forskningsbidrag slår an den respektlösa tonen.
Har någon någonsin gjort en pudel å en tidnings vägnar antar jag att det är Berggrens ledare i nya numret som utkommer i samband med att det är tio år sedan Srebrenicamassakern. Han inleder "Att Ordfront magasin redan skulle vara av med den stämpel av folkmordsförnekare /.../ är inget annat än en from men fåfäng förhoppning".
Om resan och de två psykgiganternas samvaro kan man läsa i en underbart uppsluppen i essä av Tomas Böhm i nya numret av Divan.
Snusket har många dimensioner och vi får möta konstnärer som Heli Rekula och Lova Hamilton vilka gjort chocken och snusket till sina varumärken.
Ja, som en fin sommarpresent är tidskriften, med lättja och oändligt hög svårighetsgrad. Samtidigt.
Innan vi pratar om innehållet kan nämnas att det redan på 60-talet fanns en tidskrift som hette Komma, men den norrbottniska redaktionen har fått överta namnet och förvaltar det med den äran.
Det är äkta lyrikvänner som är i farten. De översätter varandra, skriver om varandra och för varandra, för diktens och vänskapens skull. Vi läsare som hittat fram tas furstligt emot. Läser än hit och än dit över Kölen, begåvas med ymniga glosförteckningar, presentationer och kommentarer på de nyss lästa texterna. Det är som ett stort svensk-norskt poesikalas, för att inte säga poesibröllop, med förfriskningar och desserter och nattamat tills dagen gryr. Reunion.
Linda Rosing är med i feministiska Bang men vet ej varför? Nej, det är möjligt att hon inte engagerar sig så hårt i numrets slampdiskurs, men har vi inte ställt den här frågan rätt många gånger nu?
En fråga som den månghövdade enkäten i Visslingar & Rop aktualiserar är varför ämnet över huvud taget är möjligt. Ingen litterär tidskrift skulle komma på idén att göra ett nummer om "dålig litteratur". Teaterns utövare däremot är besatta av tanken på teaterns uselhet (endast överträffad av kritikens).
I nya Bang behandlar Stephan Mendel-Enk den så kallade "hockey-skandalen", välkänd inte minst bland Correns läsare.
Så är det med Serum, man har inte alltid benhård koll på vad man egentligen håller på med men går alltid på knock. Serum har något som andra litterära tidskrifter saknar: temperament.
Det här numret och även nummer fyra kommer att finnas i stolsryggarna på några av Länstrafikens bussar i Norrbotten.
Nummer två av Komma bjuder på många dikter, förstås. Det är ett löfte som ser ut att hålla. För den hugade finns också en del analyser och abstrakta, filosofiska texter. Här följer fortsättningen på Cecilia Liljeqvists författarskola som startade i första numret.
Tydligen är det fiske som är modeflugan för sommaren. I alla fall om Bon får bestämma. Kunskapstörst och sökandet efter nya uttrycksmedel lider inte tidningen brist på. Men framställningen, den tryckta tidningen som resultat, har mer att önska.
Konservburkar, tomma kartonger och andra förpackningar duger fint till leksaker, åtminstone för barnboksförfattare. Tänk bara på Rådd-djurets kaffeburkshem, Nöstlingers burkpojke och den lilla katt som anlände i en låda med texten ”Findus gröna ärtor”. Skulle någon mot förmodan ha svårt att komma på fler kan vederbörande se efter i senaste numret av Svenska barnboksinstitutets tidskrift Barnboken, där Martin Hellström skriver om just förpackningar i barnlitteraturen.
2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025
2025-11-04
CBA 69 2025
2025-10-23
Tidig Musik 3 2025
2025-10-21
Konstperspektiv 4
2025-10-17
Signum 6
2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025
2025-09-27
Medusa 3 2025
2025-09-20
Parnass 3 2025
2025-09-19
Signum 5
2025-09-17
Opera 4 2025
2025-09-04
Konstperspektiv 3
2025-08-25
Glänta 1 2025
2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025
2025-08-17
Utställningskritik 3 2025
2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025
2025-07-21
Tidig Musik 2 2025
2025-07-20
Opera 3 2025
2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025
2025-07-02
Medusa 2 2025
2025-06-28
Sydasien Vår 2025
2025-06-23
Signum 4
2025-06-15
Omkonst Vår 2025
2025-06-09
Filmrutan 1 2025
2025-06-03
Parnass 2 2025
2025-05-24
CBA 68 2025
2025-05-14
Utställningskritik 2 2025
2025-05-08
Tidig Musik 1 2025
2025-05-07
OEI 106-107
2025-05-02
Signum 3
2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025
2025-04-24
Medusa 1 2025
2025-04-19
Opera 2 2025
2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024
2025-04-10
Glänta 3-4 2024
2025-04-09
Amnesty Press 1 2025
2025-03-21
Signum 2
2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024
2025-03-04
Utställningskritik 1 2025
2025-03-03
Akvarellen 1 2025
2025-02-18
Opera 1 2025
2025-02-11
Tidig Musik 4 2024
2025-02-10
Sydasien 2024
2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024
2025-02-02
Medusa 4 2024
2025-01-25
Utställningskritik 5 2024
2025-01-24
Amnesty Press 4 2024
2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024
2025-01-08
20TAL 12 2024
2025-01-07
Akvarellen 4 2024