Det är inte alldeles lätt att direkt inse vad denna lunta egentligen är. Förordet, som närmast verkar vara skrivet av en drogpåverkad student, ger heller inte mycket ledning. Läser man sedan vidare uppenbarar sig äntligen en förklaring. Texterna i det digra kompendiet har sin upprinnelse i ett antal möten, kallat "Det fria seminariet för litterär kritik", som hållits under hösten 2003 och våren 2004 under ledning av Ulf Eriksson och Magnus William-Olsson.
Efter denna föga lovande och smått kryptiska upptakt blir myllret av texter inne i luntan en överraskning. En mycket positiv, nästan överrumplande glädjande överraskning.
I samma nummer lovprisar Hilda Hellwig Dramaten som underbar arbetsplats. Efter sina erfarenheter som regissör av Kamraterna kan hon rentav tänka sig att bli chef för en institutionsteater. Ett tidstecken så gott som något, kan man tycka.
Kulturtidskrifter som undrar varför det är skamligt att blanda det intellektuella med det lättsamma har kommit och - gått! - genom åren, men fantasin, utgiven av fyra tjejer i Göteborg, kommer för att stanna.
De flesta som skriver i Oei är katalog- och listbitare, arkiv- och systemfreaks, besatta av kartor och diagram och ofta formalister och paragrafryttare. Detta förstår jag först nu, långt efter att som student ha reagerat just mot denna typ av formalistisk modernism. Jag förstår också att man måste vara dragen till systemens regelvärld för att riktigt uppskatta alla dessa experiment med att vrida och vända på bokstäver och diagram och göra dem främmande.
Alltså borde jag känna mig utestängd. Men faktiskt förhåller det sig precis tvärtom. Oei gör ett makalöst jobb. Om det nu är en tidskrift, ett museum eller ett arkiv spelar ingen som helst roll. Definitioner är till för att rivas upp.
Historiesynen är med andra ord extremt personfixerad; det är de stora männen som driver utvecklingen, oavsett om de är sympatiska eller osympatiska. Populär Historia är på det hela taget renons på all sorts samhällsanalys: man frågar när, vem, var, men aldrig varför?
2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025
2025-11-04
CBA 69 2025
2025-10-23
Tidig Musik 3 2025
2025-10-21
Konstperspektiv 4
2025-10-17
Signum 6
2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025
2025-09-27
Medusa 3 2025
2025-09-20
Parnass 3 2025
2025-09-19
Signum 5
2025-09-17
Opera 4 2025
2025-09-04
Konstperspektiv 3
2025-08-25
Glänta 1 2025
2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025
2025-08-17
Utställningskritik 3 2025
2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025
2025-07-21
Tidig Musik 2 2025
2025-07-20
Opera 3 2025
2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025
2025-07-02
Medusa 2 2025
2025-06-28
Sydasien Vår 2025
2025-06-23
Signum 4
2025-06-15
Omkonst Vår 2025
2025-06-09
Filmrutan 1 2025
2025-06-03
Parnass 2 2025
2025-05-24
CBA 68 2025
2025-05-14
Utställningskritik 2 2025
2025-05-08
Tidig Musik 1 2025
2025-05-07
OEI 106-107
2025-05-02
Signum 3
2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025
2025-04-24
Medusa 1 2025
2025-04-19
Opera 2 2025
2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024
2025-04-10
Glänta 3-4 2024
2025-04-09
Amnesty Press 1 2025
2025-03-21
Signum 2
2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024
2025-03-04
Utställningskritik 1 2025
2025-03-03
Akvarellen 1 2025
2025-02-18
Opera 1 2025
2025-02-11
Tidig Musik 4 2024
2025-02-10
Sydasien 2024
2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024
2025-02-02
Medusa 4 2024
2025-01-25
Utställningskritik 5 2024
2025-01-24
Amnesty Press 4 2024
2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024
2025-01-08
20TAL 12 2024
2025-01-07
Akvarellen 4 2024