Klassisk men komplex konflikt

Artikeln publicerades i Hufvudstadsbladet den 4 januari under rubriken "Lyrikfejden rasar!"

Det är ont om litterära bråk i Sverige numera. För något år sedan grälade Linda Skugge och Björn Ranelid, men det handlade mer om läppglans och rakade underarmar än om litteratur. I övrigt har det varit ganska tyst – fram till nu.

Sedan några år tillbaka står två allt mer urskiljbara lyrikfalanger mot varandra: de unga språkmaterialisterna och ”resten”, det vill säga en brokig blandning av kritiker och poeter som förespråkar en mer föreställande, metaforisk poesi. Till en början var konflikten outtalad och ägde mest rum mellan raderna i olika tidskrifter, men på sistone har det sprakat loss rejält. Tonläget är hätskt och laddat; det handlar om hur man ska skriva och om vem som dikterar villkoren för den litteratur som ges ut och uppmärksammas i den svenska offentligheten.

Är detta bara ännu ett plask i den lyriska ankdammen? Nja, inte riktigt. På ytplanet är konflikten klassisk: yngre förnyare mot äldre traditionalister. Men tittar man närmre på vem som säger vad visar sig snart ett mer komplext och skrämmande mönster. På bara några år har språkmaterialisterna, varav nästan alla är akademiskt skolade poeter/kritiker med rötterna i tidskriften OEI, kommit att dominera landets kultursidor och därmed indirekt också en stor del av den litteratur som ges ut. Därmed har få, om ens några, med skeptisk inställning till språkmaterialismen släppts fram i de stora tidningarna. Nyligen har också Lyrikvännen, efter en tids ”töväder” (som Håkan Sandell uttryckte det), fått språkmaterialistisk ledning i form av Jenny Tunedal, annars kritiker på Aftonbladet. Man skulle nästan kunna tro att det inte fanns folk som ville eller tyckte något annat.

Att så inte är fallet har nyligen visat sig på nätet. På de unga litteratörerna Martina Lowdens och Elise Karlssons sajt O-tidskrift pågår diskussionen dagligen. Det är befriande att se vad som händer när debatten är helt oredigerad. Här får en etablerad skribent som Malte Persson, författare och kritiker på Expressen, mothugg från de mindre etablerade poeterna Andreas Björsten och István Molnar - för att nu bara nämna några av de medverkande. Lyrikdebatten framstår – äntligen – i ett helt annat ljus. Man påminns om att internet inte bara är något för datanördar, utan verkligen ett öppet forum.

Du kanske rentav är intresserad av att själv medverka i lyrikdebatten? Det är bara att gå in på www.otidskrift.se och klicka på länken ”Kommunicera!”. Ordet är fritt!

Fotnot: Delar av debatten om den samtida lyriken har även förts på www.tidskrift.nu och www.apolloprojektet.com

Publicerad: 2005-01-06








Annons:

Senaste nummer:

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

2024-07-21
Parnass 2 2024

2024-07-16
Tidig Musik 2 2024

2024-06-29
Balder 2 2024

2024-06-28
Signum 5

2024-06-25
Opera 3 2024

2024-06-23
Omkonst Vår 2024

2024-06-21
Amnesty Press 2 2024

2024-06-09
KLASS 2 2024

2024-06-02
Akvarellen 2 2024

2024-05-31
Signum 4

2024-05-28
SocialPolitik Maj 2024

2024-05-21
20TAL 10-11 2024

2024-05-20
Karavan 1 2024

2024-05-17
Opera 2 2024

2024-05-14
Med andra ord 118 2024

2024-05-13
OEI 102-103 2024

2024-05-10
Haimdagar 1-2 2024

2024-05-02
Fjärde Världen 1 2024
Glänta 3-4 2023
Amnesty Press 1 2024

2024-04-29
Konstperspektiv 2

Äldre resuméer