Tidskrifterna drivs av entusiaster, för entusiaster - och deras enda ambition är oftast att bara existera. Det finns ingen dold agenda, inga vinstkrav. Alternativet är allt.
Den litterära tidskriften är väl oftast den man kommer att tänka på när man tänker på vad begreppet "kulturtidskrift" egentligen är - men det är bara en subgrupp bland alla andra. Pequod. Ariel. Glänta. OEI. Listan är lång.
Visserligen har jag svårt att tro att dessa tre fyrtioåttasidiga häften med estnisk poesi skulle bli några kioskvältande försäljningssuccéer, likväl är det den här sortens småskaliga kulturgärningar som bidrar till att föra poesiutvecklingen framåt. Eller, som Elo Viiding skriver: "För mig är litteratur varken en mission eller en bokmarknad, snarare oförsonlighet och vilja."
Hennes poesi spänner över ett brett register: ena stunden kan hon skriva polemisk poesi och revoltera mot de kulturella påbud som påläggs poesin (som i titeldikten Ingens gata åter asfalterad). Andra stunden kan hon vara ytterst personlig och beskriva sin faders självmord (som i långdikten För en stämma). Inte alltid lyckas hon vara konsistent, men hon är definitivt den djärvaste av de tre poeterna.
Hennes prosa är omtalad för musikaliteten och rytmen. Den går tillbaka på all läsning av poesi under uppväxtåren, men paradoxalt nog också på skoltidens bestraffningssystem, som innebar att hon tvingades skriva av de första delarna i Miltons Paradise lost."
Nummer 04/2004 är precis så ambitiöst som man förväntar sig - men också avväpnande och befriande i sin respektlöshet. Temat är Italien och huvudpelaren i bygget heter Pier Paolo Pasolini.
I alltid fullmatade, alltid läsvärda Bang handlar det i nya numret bara om USA, USA, USA. Och därför ofrånkomligen om Usch-Bush. Om Bushs bakåtsträvande framfart kan man läsa överallt, men i Bang får vi läsa om hans och hans regerings sällsynt livsfarliga - bokstavligt talat - framfart mot kvinnor.
De tar upp två sidor av nationalstatens tillhörighetsproblem; att inte vara en del av den och att skapa en nationalstatsgemenskap. Båda problemen innefattar också en potentiell katastrof.
2025-11-21
Signum 7
2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025
2025-11-04
CBA 69 2025
2025-10-23
Tidig Musik 3 2025
2025-10-21
Konstperspektiv 4
2025-10-17
Signum 6
2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025
2025-09-27
Medusa 3 2025
2025-09-20
Parnass 3 2025
2025-09-19
Signum 5
2025-09-17
Opera 4 2025
2025-09-04
Konstperspektiv 3
2025-08-25
Glänta 1 2025
2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025
2025-08-17
Utställningskritik 3 2025
2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025
2025-07-21
Tidig Musik 2 2025
2025-07-20
Opera 3 2025
2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025
2025-07-02
Medusa 2 2025
2025-06-28
Sydasien Vår 2025
2025-06-23
Signum 4
2025-06-15
Omkonst Vår 2025
2025-06-09
Filmrutan 1 2025
2025-06-03
Parnass 2 2025
2025-05-24
CBA 68 2025
2025-05-14
Utställningskritik 2 2025
2025-05-08
Tidig Musik 1 2025
2025-05-07
OEI 106-107
2025-05-02
Signum 3
2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025
2025-04-24
Medusa 1 2025
2025-04-19
Opera 2 2025
2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024
2025-04-10
Glänta 3-4 2024
2025-04-09
Amnesty Press 1 2025
2025-03-21
Signum 2
2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024
2025-03-04
Utställningskritik 1 2025
2025-03-03
Akvarellen 1 2025
2025-02-18
Opera 1 2025
2025-02-11
Tidig Musik 4 2024
2025-02-10
Sydasien 2024
2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024
2025-02-02
Medusa 4 2024
2025-01-25
Utställningskritik 5 2024
2025-01-24
Amnesty Press 4 2024
2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024
2025-01-08
20TAL 12 2024