Vid sidan om det etablerade

Öppen Scen. Nr 1/2004. I red: Tommy Martinsson, Elin Boardy, Klara Bengtsson med flera.

Varje år får Bonniers, Norstedts och de andra stora förlagen in tusentals manus från hoppfulla författaraspiranter. Bara ett fåtal, knappast mer än ett par promille, når ända fram och får en bok utgiven. Vad händer med resten? Några tystnar kanske helt, andra kämpar med nya bokmanus och ytterligare andra blir publicerade i någon av de ganska små och oregelbundet utkommande tidskrifter som publicerar outgivna författare.

En av dessa publikationer är göteborgsbaserade Öppen Scen. Redaktionen har som ambition att vara ”ett forum för idéer och skribenter vid sidan om de redan etablerade”. Det är en sympatisk tanke – som inte nödvändigtvis behöver innebära svaga texter.

På sistone har Öppen Scen (som i år är inne på sin elfte årgång) fått flera nya skribenter och tidskriften har med dessa gjort en rejäl uppryckning. Det senaste numret, som också är årets första, rymmer en trivsam blandning av skönlitterära texter, essäer, intervjumaterial och bokrecensioner. Några gånger blir det lite svajigt och skoltidningsaktigt, men samtidigt kan man också hitta oväntade pärlor, som blott 18-årige Robert Azars långa prosadikt ”Tystnaden”.

Azar (för övrigt också redaktionsmedlem i unglitterära tidskriften Dokument) skriver djärvt, drastiskt och högstämt i en närmast högmodernistisk anda. ”Jag har låtit mina vänner svälta, / Och jag har spottat på deras hus. // För detta är jag stolt!” utbrister Azar utan att genera sig och fortsätter sedan i färgsprakande bildrikedom. Det är imponerande.

Bra är också Elin Boardys krönika om triviallitteraturens kvaliteter och Michael Nystås lyhörda och inkännande intervju med Kristina Sandberg, kvinnan bakom romaner som Insekternas sång och Ta itu. Mindre bra är den kantiga och något ojämna recensionsavdelningen, som gott kunde varit längre och mer överblickande.

Man kan önska att Öppen Scen i ännu högre grad kunde leva upp till sitt syfte: att publicera och skriva om den oetablerade litteraturen. Jag förstår exempelvis inte allns varför man publicerar texter av Gustaf Fröding och Witold Gombrowicz. Det känns bara märkligt, malplacerat. Det är i sin närhet till det nya, ännu ej utblommade som Öppen Scen har sin verkliga styrka.

Publicerad: 2004-07-27

Köp Öppen Scen (nedlagd)
Läs mer om Öppen Scen (nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till Öppen Scen (nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2025-04-24
CBA 68 2025
Medusa 1 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

2024-12-24
CBA 66-67 2024

2024-12-22
Glänta 2 2024

2024-12-16
Cora 79 2024

2024-12-13
Signum 8

2024-12-12
Fjärde Världen 3-4 2024

2024-12-08
Parnass 4 2024

2024-11-27
Opera 5 2024

2024-11-18
Amnesty Press 3 2024

2024-11-15
Populär Astronomi 3 2024

2024-11-09
Omkonst Höst 2024

2024-11-01
Signum 7

2024-10-30
Tidig Musik 3 2024

2024-10-28
Medusa 3 2024

2024-10-26
Haimdagar 3-4

2024-10-16
Konstperspektiv 4
Cora 78 2024

2024-10-13
Akvarellen 3 2024

2024-10-11
Utställningskritik 4 2024

2024-10-03
Opera 4 2024

2024-09-30
SocialPolitik Höst 2024

2024-09-22
Balder 3 2024

2024-09-14
Hjärnstorm 156 2024

2024-09-13
Signum 6

2024-09-10
Medusa 2 2024

2024-09-01
Utställningskritik 3 2024

2024-08-29
Glänta 1 2024

2024-08-22
CBA 65

2024-08-21
Konstperspektiv 3

2024-08-20
Karavan 2 2024

2024-08-19
OEI 104-105 2024
Utställningskritik 2 2024

2024-08-14
Parnass 3 2024

2024-08-09
Fjärde Världen 2 2024

Äldre resuméer