Pequod imponerar och överraskar

Pequod #34. Gästredaktör: Per Bergström.

Tidskriften Pequod, uppkallad efter skeppet i Herman Melvilles roman Moby Dick, tillhör sedan något årtionde Sveriges bästa kulturtidskrifter. I nummer efter nummer har de två redaktörerna, Per Engström och Anders Bräck, givit plats åt en imponerande skara skribenter. Skönlitterära författare, kulturskribenter, bildkonstnärer och akademiker av olika slag har bjudits in för att skriva om vitt skiftande ämnen som kaffe, förort, fiske och drömmar – allt betraktat ur ett kulturellt perspektiv. Skönlitterära texter av etablerade och oetablerade blandas friskt med essäistik i alla tänkbara former. Anslaget är på en gång lärt, underhållande och överraskande.

Tyvärr har utgivningstakten med åren avtagit betänkligt; på sistone har det inte blivit mer än en ny Pequod per år. Men nu har den Malmöbaserade redaktionen återigen dementerat sin egen upplösning genom att komma ut med ett nytt nummer. Gästredaktör denna gång är Per Bergström, annars redaktör på det lilla förlaget Rámus. Bergström har valt Jules Vernes märklige figur Kapten Nemo som tema. Numret handlar dock inte främst om Nemo som person, utan om hans föreställningsvärld: den imperialistiska och kolonialistiska.

Den vassaste texten står nog Astrid Trotzig för. Hon skriver i essän ”Biografi som kategori” om tre nyligen debuterande författare: Alejandro Leiva Wenger, Johannes Anyuru och Jonas Hassen Khemiri. Som andra generationens invandrare har de buntats ihop grupp och av diverse kritiker fått utgöra sinnebilden för den nya ”förortslitteraturen”. Det är, som Trotzig påpekar, inte särskilt rättvist. Dels är författarna olika, och dels existerar knappast någon enhetlig invandrarlitteratur. Trotzig visar också hur fördomsfulla flera kritiker är i sin politiskt korrekta välvillighet.

I numret hittar man också bland annat Niklas Bernsands intressanta men något akademiskt krångliga tankar om skånsk identitet, Magnus Nilssons essä om det koloniala i Conrads Mörkrets hjärta och skönlitterära texter av Dmitri Plax, Gunnar Blå och Andrzej Tichy. Sammantaget är det en imponerande helhet. Med andra ord: Pequod är en av de bästa svenska kulturtidskrifterna just nu.


Publicerad: 2004-07-10








Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer