Bild på Beate Grimsrud

– Jag älskar talböcker!

Beate Grimsrud är trött på journalister som tycker att det är märkvärdigt att vara författare och samtidigt ha dålig syn och dyslexi:

– Det påverkar ju inte varandra alls. Synen ställer ju bara till problem i vardagen, till exempel då man väntar på bussen eller ska läsa menyn på restaurang.

Trots att Beate Grimsrud förnekar kopplingen mellan sina ”problem” och författarskapet så verkar det vara just den som fått igång hennes skapande.

– Jag läste inte när jag var liten. Kombinationen dålig syn och ordblindhet gjorde att jag istället för att läsa hittade på egna berättelser.

Redan som elvaåring debuterade hon i norsk radio med dikter om barn och pensionärer. Sedan dess har hon givit ut fem böcker och skrivit dramatik för scen, radio, tv och film. Hon har även regisserat egna filmer, bland annat dokumentärer och kortfilmer om fotboll och boxning, som visats i Sveriges Television.

Författarskap som heltidsliv
Beate Grimsrud föddes 1963 utanför Oslo. Som 21-åring flyttade hon till Sverige för att gå på en skrivarkurs på Biskops Arnö Nordiska Folkhögskola. I den vevan träffade hon många intressanta människor som gillade samma saker som hon – böcker och film bland annat – vilket ledde till att hon blev kvar i Sverige. Numera bor hon på Södermalm i Stockholm och har författarskapet som heltidsliv som hon själv uttrycker det.

– Om man räknar samman allt jag gör som böcker, filmer och artiklar har jag nog försörjt mig med detta i drygt tio år. Jag har ett väldigt roligt jobb.

Skönlitterärt debuterade Beate Grimsrud 1989, vid 26 års ålder, med novellsamlingen Det finns gränser för vad jag inte förstår. Flera recensenter tyckte sig se en ny och egensinnig författarbegåvning stiga fram. Den i Sverige kanske mest kända av hennes böcker kom sju år senare, Jag smyger förbi en yxa.

– Jag har alltid fått stor respons på innehåll och allt jag gjort. I alla fall är det de öronen jag har lyssnat med, säger hon.

Nobbar DN och TV
Att Beate är populär märks på de priser och stipendier som regnar över henne. Nyligen mottog hon Aftonbladets och förlaget Wahlström & Widstrands litteraturpris. Och hon har fått Stockholms stads kulturstipendium 2003 och ett tioårigt författarstipendium från Sveriges författarfond.

– Det är ju mycket lättare att arbeta i medvind än i motvind. Min uppgift som författare är dock att skriva det som inte efterfrågas. Det gäller att hålla huvudet kallt och inte låta sig smickras av folk som ringer och vill att man ska göra saker för dem. Jag får säkert tio erbjudanden i veckan som jag inte behöver säga ja till fastän det för andra upplevs som toppenjobb: till exempel skriva krönikor i DN eller skriva för TV.

– Jag har en ekonomisk frihet att utveckla det jag själv vill.

Tankar i vardagen
Hennes senaste projekt är en text- och ljudkomposition som ska visas på en tunnelbanestation i Norge. Korta citat från hennes verk läses upp, till exempel ”Hon är vacker, ungefär som jag, fast på henne syns det mycket bättre”.

– Jag vill ge tankar i vardagen istället för bara reklam. Mitt mål är att de som lyssnar ska tänka vidare eller få en ingång till ett minne eller kanske en vy av framtiden.

När hon själv läser föredrar hon smala, djupa böcker.

– Man ska växa som människa. Böcker ska ge liv och kunskap, inte bara underhållning.

Det är talböcker som gäller för Beate. Tryckta böcker läser hon nästan inte alls.

– Jag tycker att talboken, bredvid hjulet, är den bästa uppfinningen i hela världen. Jag älskar talböcker. Livet skulle vara hur mycket fattigare som helst utan talböcker.

Beate Grimsrud har givit ut följande böcker:
Det finns gränser för vad jag inte förstår – Finns som talbok
Continental Heaven – Finns som talbok
Har noen sett meg et annet sted
Jag smyger förbi en yxa – Finns som talbok och i punktskrift
Vad är det som finns i skogen barn? – Finns som talbok


Publicerad: 2004-06-29


Läs mer om Läsliv i katalogen
Fler artiklar knutna till Läsliv
Fler tidskrifter i kategori BOK- & BIBLIOTEKSVÄSEN
Fler tidskrifter i kategori TILLGÄNGLIGHET


Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer