Kampanj eller häxjakt?
Studenterna på Handelshögskolan i Stockholm fick i mitten av april
ett erbjudande från tidskriften Axess. Det var ett prenumerationserbjudande men utformat som kritik mot en av lärarna på Handels, forskaren och feministen Anna Wahl.
Wahl har nämligen
fått på pälsen av Susanna Popova Hakelius i senaste numret av Axess och i utskicket görs dels reklam för artikeln, dels puffas det för en teveintervju med Popova på samma tema och sist men inte minst så erbjuds handelsstudenterna hennes bok
Elitfeministerna – Ett spel för gallerierna som även den är kritisk till Wahl. Det hela kryddas med ett antal citat ur en Aftonbladetkrönika där Rolf Alsing håller med Popova om att "de feministiska forskarnas obevisade antaganden och genusteorier tillskansat sig ett avgörande inflytande över politiken."
En av de studenter som har reagerat på Axessutskicket är Ted Valentin, som också är redaktör för sajten
studentprenumerationer.se. Han tycker att Anna Wahl redan sedan tidigare är en utsatt person "med ett feministiskt perspektiv, verksam på sveriges mest konservativa skola" och så här skriver han i ett mail till sina studiekamrater, med en uppmaning till dem att höra av sig till Axess:
Axess ska vara ett ”forum” för åsikter. Det säger de själva. Men med detta brev tar de steget till att bedriva en opinionsbildningskampanj mot en enskild lärare på vår skola. ”Wahl med W och hl”. Och de gör det med sitt eget varumärke som avsändare.
Tillvägagångssättet sänker trovärdigheten för Axess som ”forum”. Jag hoppas att många av er andra också tycker att det inte passar Axess att bedriva kampanj på det här sättet.
Dagens Nyheter har också uppmärksammat Axessutskicket, först den 25 april i artikeln
Strid om bok på Handels där Handelshögskolans rektor, Lars Bergman, säger att:
– Det här är snuddande nära ett angrepp på en person på skolan. Det är inte lämplig marknadsföring när det framstår som om man mobiliserar eleverna mot en Handelslärare.
Den 27 april tar han återigen
avstånd från utskicket i samma tidning, tillsammans med kårordföranden Golnaz Hashemzadeh, som säger att det var ett misstag att lämna ut studenternas adresser.
Axess chefredaktör Kay Glans försvarar sig dock och förstår inte vad som är så anstötligt med erbjudandet. Han tycker inte att det är konstigt om Axess försöker värva prenumeranter på Handels när man har en artikel som borde vara intressant för studenterna.
- Att ta fasta på detta som ett personangrepp ser jag som ett sätt att undvika debatt, säger han.
Samma dag kommenterar Per Svensson på Expressen det hela i artikeln
Wahlfri debatt och nu har även recensionerna på Popovas bok börjat komma, vilket ger ännu en dimension till diskussionerna.
Jan Arnald är positiv i GP, medan
Ira Mallik i Aftonbladet och
Aase Berg i Expressen inte har mycket till övers för
Elitfeministerna.
Publicerad: 2004-04-29
Köp Axess magasin
Läs mer om Axess magasin i katalogen
Fler artiklar knutna till Axess magasin
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK