tjej som skyndar förbi skyltfönster med tidskrifter

De olönsamma tidskrifterna

Vad händer med det kulturella värdet när vinstintresset styr?



Före nästa årsskifte kommer alla PressStop-butiker att ha bytts ut mot Pressbyråer. Butikkonceptet kommer att ändras och personalen kommer att få lära sig baka bullar och koka kaffe. Idag tjänar man mer pengar på att sälja smågodis, läsk och cigg, än på ”specialtidskrifter”, något som drivit PressStop i graven och gjort att Pressbyrån har tagit över all tidskriftsförsäljning i Sverige. Dock råder det en delad uppfattning om sammanslagningen. Hamnar det kulturella värdet i tvist med vinstintresset? Kommer de mindre tidskrifterna att slås ut av mediemogulerna? Eller får tidskriftsindustrin äntligen en chans att utvecklas?


Sverige har idag två stora distributörer av tidskrifter: Tidsam och Interpress/Pressbyrån, två multiägare som har kontrollen över all tidningsdistribution, inte bara till bensinmackar, kiosker, stormarknader och varuhus, utan nu även till tidningsspecialisterna. Yttrandefrihet handlar idag om ett medlemskap i Tidsam eller Interpress. Att denna mediekoncentration skulle kunna slå hårdare mot mindre tidskrifter är inget som tycks oroa Konkurrensverket, inte heller Jonny Lönn, inköpsansvarig på Pressbyrån, och regionchefen Inge-Marie Kjäll. De tycks istället rörande överens om att sammanslagningen inte är till hinder för någon tidskrift, snarare tvärtom:

-Allt det negativa som sägs angående sammanslagningen, ser jag som positivt. Nu har PressStop äntligen getts de möjligheter att utvecklas som man tidigare saknat. Tidskrifterna kommer att göras mer lättillgängliga och sortimentet kommer att breddas, lovar Inge-Marie.

-Det kommer att inrättas ”press-specialist-byråer”, dit man bara flyttar över PressStops titlar, förklarar Jonny Lönn.

-Men viss förändring kommer dock att ske, fortsätter han. Pressbyråns bassortiment kan inte uteslutas. Kunderna måste kunna hitta de varor som brukar finnas i butiken. Lokalerna och sortimentet kommer att ändras till viss del, men det blir en prövning från fall till fall. Uppköpet av PressStop-butikerna är ingen nyhet; det skedde för snart fyra år sedan, men det är under det här året övergången hoppas bli klar.

-Vårt fokus är att bli "bäst på press", avslutar Inge-Marie betryggande.

På de kvarvarande PressStop-butikerna tycks ingen i personalen ha fått riktig klarhet i hur förändringarna kommer att gå till. Det syns ingen större skillnad i butikerna mer än att där nu finns choklad och cigg framme vid kassan. Vad som dock kan bli ett problem, i och med det nya koncept som kommer med Pressbyrån, är att det uppstår konkurrens om kaffeförsäljningen när lokalerna ligger intill ett café.


Pressbyrån i Uppsala öppnades för ett år sedan som pilotbutik för "press-specialist-byråer" i Sverige. Yakup Özcan är butiksansvarig, han är klädd i blå skjorta, gulprickig slips och svarta byxor. Det är söndag eftermiddag och relativt lugnt i butiken, idag jobbar hans ensam.

Tidskrifterna står prydligt sorterade efter ett "planogram" och han berättar om "space management", där förlag och distributör bestämmer hur tidskrifterna ska placeras. Systemet bygger på olika målgrupper och 30% svenskt blandas med 70% utländskt.

Pressbyrån har även utformat en policy för bemötandet i butiken, vilket ska vara snabbt och enkelt men samtidigt överträffa kundens förväntningar, något som lärs ut på olika internutbildningar och säljmöten.

- Tillgängligheten kommer att bli större och det gynnar både tidskrifterna och kunderna, säger Yakup Özcan. Pressbyrån har en bredare målgrupp, vilket ökar chansen att nå ut till en ny publik med fler impulsköp. Servicen kommer att bli bättre eftersom butiken har öppet alla dagar i veckan och fler timmar om dygnet, samtidigt som det inte kommer att finnas någon skillnad i sortimentet.

Han plockar in läsk i kyldiskarna men avbryts av en kund i kassan.

-Det är kul att få vara med från starten, då får man vara delaktig och påverka utvecklingen. Vi ska jobba fram en starkare profil som ska göra det lättare att urskilja vilka butiker som är "press-specialist-byråer".

Innan han tar emot nästa kund hinner han göra reklam för den senaste säljkampanjen: köp två tidskrifter, betala för tre. Han ler.

Så långt låter det som om uppköpet endast varit till fördel för tidskriftsindustrin. Men att det inte skulle ske på någon av de mindre tidskrifternas bekostnad tycks inte vara något som alla är eniga om.

Tobias Barenthin Lindblad på tidskriften Underground Productions:

-Det här kommer att påverka oss mycket. I takt med att PressStop-butikerna försvinner kommer vi att bli tvungna att sluta distribuera vår tidskrift. På de två ”press-specialist-byråer” som finns i Malmö och Uppsala kan man inte hitta den.

Även Christian Stensöta på Nätverkstans ekonomitjänst tycks bekymrad. Nätverkstan ger möjlighet till en begränsad spridning till en lägre kostnad och hjälper de mindre tidskrifterna med fakturering, bokföring och distribution till bland annat PressStop. Idag förmedlar de runt 75 titlar i Sverige.

-Situationen för oss är oviss, uppgifterna är preliminära, men vi får leverera tills sista PressStop-butiken är nedlagd. Vårt avtal upphävs med att sista butiken försvinner. Sedan hittar man våra titlar bara hos bokhandlar.

-Pressbyrån har ett slutet kassasystem som inte tar in någon annan distribution än den som går via Tidsam och Interpress. Med de nya avtalen blir avgifterna mycket högre och kräver att tidskrifterna ska uppnå en större försäljning. Det är ett krav som många kulturtidskrifter har svårt att motsvara eftersom de kommer ut för sällan.


Inne på Pressbyrån på Centralstationen i Stockholm är det svårt att komma fram mellan ryggsäckar, hockeytrunkar och lastvagnar som står parkerade mellan hyllraderna. Mitt i detta står även travar med tidskrifter. Varuleveransen har precis kommit. Folk knuffar sig fram till kyldiskarna, godislådorna och tidningshyllorna. Några smygbläddrar, andra rycker hastigt åt sig första bästa skvallermagasin i brådskan till tåget. På jakt efter de mer ”olönsamma kulturtidskrifterna", eller de som inte platsar i Tidsams profil, hittar man dem på en egen hylla längre in i butiken. Kön sträcker sig ner till fruktdisken och tycks inte vilja avta. Undrar man över något i tidskriftsväg gör man bäst i att kolla upp det på egen hand, med tanke på butikspersonalens stressade blick. Det finns dock planer på att utvidga datoriseringen så att kunderna själva kan leta sig fram i tidskriftsregistret.

Vi är inne på Sveriges största Pressbyrå, den butik som säljer mest och till flest och som ska täcka upp PressStops hela tidskriftssortiment. Här är ett ständigt högt tempo.

-Det är en helt annan kundkrets här, man kan se att det gynnar de mellanstora tidskrifterna, som till exempel Sex, som fullkomligt exploderat i upplaga, berättar Karin Svensson, en av de anställda.

Hon böjer sig fram och ställer några tidskrifter till rätta.

-Men ser man till de mindre tidskrifterna finns här ett ointresse. PressStop var en etablerad affärsverksamhet, som presspecialist.

Det bekymrar henne att tidskrifterna här bara ses som en vinstdrivande produkt och likställs med vilken annan vara som helst. Hon menar att tidskrifterna bör hanteras på samma sätt som varor i andra specialistbutiker, exempelvis musikaffärer och bokhandlar. Här råder istället okunskap om tidskrifter bland personalen. Hon pekar mot travarna med kexchoklad och fortsätter:

-Man bör uppmärksamma detta problem mer. För en annan effekt av vinstintresset är att de små kulturtidskrifterna som inte lönar sig tvingas lägga ner. Det bör ses som ett hot mot hela den kulturella utvecklingen i vårt land, säger hon innan hon hastar vidare bland tidningshyllorna.

Det ser ut som om de stora vinnarna är de mellanstora tidskrifterna medan de minsta kulturtidskrifterna dragit en nitlott. Vad alla kan enas om är att den som ska sälja måste synas och att konkurrens ska ge kvalité och innehåll, något som däremot inte tycks röra distributionsrättigheterna. I lagboken står det att alla får skriva, men att någon ska läsa tycks inte vara någon rättighet. Vilket resultat det kommer att ge, med en mer utpräglad toppstyrning och ett snävare urval för ”de olönsamma” tidskrifterna, kan bara framtiden utvisa. Frågan kvarstår fortfarande huruvida det kulturella värdet kommer att försummas till följd av vinstintressen.

Text & foto: Elisabeth Ekeberg


Fotnot: Karin Svensson ville inte att vi skulle använda hennes riktiga namn i artikeln – hon heter egentligen något annat.



Publicerad: 2004-04-28








Annons:

Senaste nummer:

2025-11-21
Signum 7

2025-11-15
Ekonomisk Debatt 6 2025

2025-11-04
CBA 69 2025

2025-10-23
Tidig Musik 3 2025

2025-10-21
Konstperspektiv 4

2025-10-17
Signum 6

2025-10-09
Hjärnstorm 160 2025

2025-09-27
Medusa 3 2025

2025-09-20
Parnass 3 2025

2025-09-19
Signum 5

2025-09-17
Opera 4 2025

2025-09-04
Konstperspektiv 3

2025-08-25
Glänta 1 2025

2025-08-22
Fjärde Världen 2 2025

2025-08-17
Utställningskritik 3 2025

2025-07-25
Haimdagar 1-2 2025

2025-07-21
Tidig Musik 2 2025

2025-07-20
Opera 3 2025

2025-07-07
Hjärnstorm 158-159 2025

2025-07-02
Medusa 2 2025

2025-06-28
Sydasien Vår 2025

2025-06-23
Signum 4

2025-06-15
Omkonst Vår 2025

2025-06-09
Filmrutan 1 2025

2025-06-03
Parnass 2 2025

2025-05-24
CBA 68 2025

2025-05-14
Utställningskritik 2 2025

2025-05-08
Tidig Musik 1 2025

2025-05-07
OEI 106-107

2025-05-02
Signum 3

2025-04-25
Populär Astronomi 1 2025

2025-04-24
Medusa 1 2025

2025-04-19
Opera 2 2025

2025-04-12
Fjärde Världen 1 2024

2025-04-10
Glänta 3-4 2024

2025-04-09
Amnesty Press 1 2025

2025-03-21
Signum 2

2025-03-08
Hjärnstorm 157 2024

2025-03-04
Utställningskritik 1 2025

2025-03-03
Akvarellen 1 2025

2025-02-18
Opera 1 2025

2025-02-11
Tidig Musik 4 2024

2025-02-10
Sydasien 2024

2025-02-07
Signum 1
Haimdagar 5-6 2024

2025-02-02
Medusa 4 2024

2025-01-25
Utställningskritik 5 2024

2025-01-24
Amnesty Press 4 2024

2025-01-15
Populär Astronomi 4 2024

2025-01-08
20TAL 12 2024

Äldre resuméer