BLM läggs ner - igen

Ni har kanske redan hört det: BLM, Bonniers Litterära Magasin, läggs ner – igen. 1999 var vi många som trodde att tidskriften gick i graven för evigt; det hette från Bonniers att BLM inte hörde hemma i 2000-talet. Men två år senare kom tidskriften tillbaka, men i nytt och mer lättillgängligt format. Nu menar ägarna att tidskriften har för få prenumeranter. BLM anses helt enkelt inte tillräckligt lönsam. Det säger mycket om dagens Bonniers.

Men det finns inte någon anledning att bli överraskad. Att man lägger ner BLM är en del av en allt tydligare publicistisk linje: tidskrifter som sysslar med eftertanke och analys får ge plats åt publikationer som handlar om livsstil och konsumtion. Inom ramen för Bonzoo Media – ”en av Bonniers strategiska framtidssatsningar” – ger koncernen ut nya tidskrifter som Ruby med ”100% shopping”, "livsstilsmagasinet” mama och Debut med fokus på ”pryltester”. Samtidigt har man på senare år lagt ner hyfsat seriösa publikationer som Pop, Bibel och Månadsjournalen. Det är sorgligt.

Att – som i fallet BLM – betala ut löner till tre anställda kan inte vara någon större belastning för en koncern som årligen omsätter mångmiljonbelopp. I grunden är det en fråga om värderingar: vinst anses viktigare än kultur. Bonniers avsäger sig successivt rollen som central folkbildare, för att istället växa som gigantisk och anonym mediakoncern.

Självklart kommer BLM:s död att påverka litteraturklimatet i Sverige. Tidskriftens största förtjänst under senare år var den omfångsrika recensionsavdelningen; under en årgång lyftes flera hundra titlar fram i ljuset. Nu finns snart inte detta forum mer.

I ett större perspektiv handlar nedläggningen av BLM om makt. Om vem som ger vem ordet, om vad som kan och får diskuteras. I ett medieklimat där annonsörerna och distributörerna, snarare än läsarna, bestämmer, riktas fokus mot konsumtionen. Vi ska svälja, inte läsa. Köpa, inte tänka. Nyanserna försvinner, sanningen förenklas och banaliseras. Folk luras utan att de vet om det.

Kulturtidskrifterna spelar en viktig roll i sitt enträgna arbete med att motverka allt detta. De är, genom sin ofta icke-kommersiella grund, en garanti för mångfald och eftertanke. Att Sveriges ledande kulturtidskrift snart försvinner är en tragedi. En samtalsyta upphör att existera. Men det tycks inte beröra kommersialismens stora elefanter.


Publicerad: 2004-03-16

Köp BLM (Nedlagd)
Läs mer om BLM (Nedlagd) i katalogen
Fler artiklar knutna till BLM (Nedlagd)
Fler tidskrifter i kategori NEDLAGDA



Annons:

Senaste nummer:

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

2023-08-05
Lira Musikmagasin 2 2023

Äldre resuméer